نتیجه مذاکرات وین نقشی در تعاملات فرهنگی ما با منطقه ندارد/ تاکید بر اقتصاد هنر و دیپلماسی فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت انقلابی، دیپلماسی فرهنگی و مولفه روابط فرهنگی خوب با منطقه را مدنظر دارد، تاکیدکرد: نتیجه مذاکرات وین نقشی در تعاملات فرهنگی ما با منطقه نخواهد داشت.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی در گفتگو باشبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به رویکرد انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: در سال های پس از انقلاب، هشت سال مردم ایران با مظلومیت جنگ را پشت سر گذاشتند و پس از آن نیز دشمنان مسیر تهاجم فرهنگی را در پیش گرفتند. چرا که انقلاب اسلامی مزیتش در حوزه فرهنگ است. انقلابی فرهنگی ست تا سیاسی که با روح و جان انسان ها در ارتباط است و هیچگاه فرهنگ از اولویت اصلی نظام اسلامی خارج نشده است.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به رویکرد این دولت در عرصه فرهنگ گفت: دولت انقلابی، دیپلماسی فرهنگی و مولفه روابط فرهنگی خوب با منطقه را مدنظر دارد و حضورم در لبنان بدین منظور است.

اسماعیلی ادامه داد: وقتی با برادران لبنانی صحبت می کنیم این تفاهم بین ما وجود دارد که از تمدن قبل از اسلام دارای اشتراکات زیاد هستیم. ما با همه کشورها دنبال تعاملیم و نوع مواجهه فرهنگی ما با لبنان و کشورهای همسو متفاوت است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ۵۰۰ سال اخیر بخش مهمی از تمدن ایران با تاثیر اندیشمندان لبنانی رقم خورده است و این تاثیر به صورت متقابل نیز وجود دارد. دولت جدید قصد دارد تعامل با همسایگان را گسترش دهد چرا که ما پیکر واحدیم. 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر تحولات سیاسی به ویژه مذاکرات وین بر تعاملات فرهنگی منطقه ای گفت: چه توافق بشود چه نشود، تعاملها افزایش خواهد یافت. چرا که بنای دولت انقلابی بر تعاملات فرهنگی است. 

وی در بیان رویکرد فرهنگی دولت خاطرنشان کرد: در ۶ ماه گذشته از عمر دولت، بسیاری از بناها، سالن ها و اماکن فرهنگی در دست تکمیل و تزریق بودجه برای بهره برداری است. دولت اهتمام دارد به فرهنگ و هنر توجه کند. 

اسماعیلی به برنامه های خود در این عرصه اشاره کرد و گفت: در برنامه تحولی که منتشر کردم، یکی از اولویت ها به ثمر رساندن تولیدات انبوه فرهنگی و هنری است. می توان در این عرصه از تنوع دیدگاه ها و ذائقه ها بهره برد. توجه به اقتصاد هنر و دیپلماسی فرهنگی که از لبنان شروع شده است از رویکردهای جدی ما است.

وی افزود: اصحاب هنر و فرهنگ با ما راحت حرف می زنند. انتقاد می کنند و فضای تعاملی خوبی داریم. سعی در ارتقای کمک های معیشتی و پرهیز از تصدی گری داریم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت، هدایت، نظارت و مشارکت در تولیدات فرهنگی هنری را اساس کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: منظور از عدم تصدی گری، رها کردن عرصه نیست. ما نقش ریل گذاری و حمایت و مشارکت داریم و از تنوع نگاه ها استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل با دنیا گفت: کسی از تعامل می ترسد که حرفی برای گفتن نداشته باشد. اما تمدن ایرانی و اسلامی و آثار فاخر ما حرف های زیادی برای گفتن دارند و از هر نوع مشارکت، گفتگو و تعامل استقبال می کنیم. 

اسماعیلی افزود: غربی ها ایران هراسی را تبلیغ می کنند. انقلاب اسلامی برای مبارزه با سلطه گری تأسیس شد و نگاه جمهوری اسلامی پرهیز از سلطه گری و سلطه پذیری است و تا جایی که می شود گفتگو کنیم چرا از هم دور شویم؟

وی به آمار رسانه های ایران اشاره کرد و گفت: ما در ایران ۱۴ هزار رسانه مجوزدار داریم و با هر دین، مذهب و گرایشی با هم صحبت می کنیم. البته حتما اشکالاتی داشتیم اما مطلعید با یک جنگ گسترده فرهنگی روبرو هستیم. غرب می خواهد تصویر ناشایست از ایران نشان دهد و ما با رسانه ها، تولیدات فرهنگی و هنری سعی در به تصویر کشیدن چهره واقعی ایران اسلامی داریم. 

عضو کابینه دولت سیزدهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نقش زنان در فعالیت های فرهنگی ایران گفت: از برکات انقلاب اسلامی توجه ویژه به زنان است. انقلاب ما فرصت نقش آفرینی به بانوان داد. قبل از انقلاب ۱۰درصد از بانوان سواد داشتند. الان در کنار مردان نقش آفرینی می کنند. نویسندگان چیره دستی در بین بانوان داریم که به طور مثال کتاب یکی از آن ها ۲۵۰ بار تجدید چاپ شده است.

وی درباره نگاه دیگر بخش های دولت به بانوان توضیح داد: آقای رییسی مدام از ما درباره انتصابات بانوان می پرسد و پیگیر نقش آفرینی آن ها است. نگاهمان البته جنسیتی نیست. رییس جمهور در مجموعه خود معاون زنان دارد که کارش معرفی بانوان موثر و شایسته برای تصدی امور و برطرف کردن مشکلات زنان ایرانی است.

مناقشه اوکراین و روسیه بخش دیگری از سوالات مجری شبکه المیادین بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: جمهوری اسلامی کشورها را دعوت به گفتگو می کند. ما مخالف درگیری نظامی هستیم و همه را به خویشتنداری دعوت می کنیم. وزارت خارجه تلاش می کند امکانات دیپلماسی را فعال تر کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که جنگ روسیه و اوکراین چه تاثیری بر مذاکرات وین خواهد داشت، با انتقاد از غرب گفت: مشکل ما با غربی ها این است که سیاست واحدی را دنبال نمی کنند. خودشان سلاح اتمی دارند و هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند اما نمی گذارند ایران فناوری صلح آمیز هسته ای داشته باشد. ما طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، استفاده از سلاح هسته ای را حرام می دانیم چون اساسا برای نابودی زیست و اساس مردم پایه گذاری شده. ما با غربی ها توافق کردیم و با غیر مودبانه ترین شکل ممکن توافق را لغو کردند. ما مسیر مذاکره عزتمندانه را طی می کنیم و مناقشات جهانی ارتباطی به مذاکرات ما نخواهد داشت. در زمان توافق قبل هم غایله کریمه در جریان بود و الان هم اوکراین. ما راه خود را بر اساس چارچوب های مصرح طی می کنیم.

ارسال نظر