سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد

«سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن»و«اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا» در شورای عالی قرآن برگزار شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، شورای عالی قرآن در این سال‌ها همواره به مناسبت‌های مختلف ازجمله جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. اخیراً هم در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت، با عنوان جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم در دستور کار شورا قرار گرفته که در صورت فراهم بودن شرایط، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم که با اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا شورای عالی قرآن مقارن شده بود، در مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهرا (س)، با حضور پرشور استادان، قاریان و دعاخوانان ممتاز و مشارکت برخط تصویری قرآنیان استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد


این جلسه معنوی که نام و یاد قاری ممتاز و هنرمند قرآنی مرحوم حسن صفری در آن گرامی داشته شد، با مدیریت قاسم رضیعی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان همراه بود و قاریان ممتاز قرآن ازجمله امین پویا، مهدی غلام نژاد و محمد موحدیان عطار از تهران، مصطفی قاسمی از مازندران، سیدمحمد حسینی پور از سمنان و امیرحسین رحمتی از گلستان آیاتی از کلام‌الله مجید را به زیبایی تلاوت کردند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

در این جلسه، احمد ابوالقاسمی مدرس و قاری بین‌المللی قرآن، طی سخنان کوتاهی، جایگاه رفیع تلاوت قرآن و تأثیر محافل و کرسی‌های تلاوت در انس عمومی با قرآن کریم را متذکر شد.

قرائت بخشی از مناجات شعبانیه توسط حسن محمدی (از تهران)، پخش گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت ماه شعبان و پخش دعای سلامتی امام زمان (عج) با صدای مرحوم حسن صفری، از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد


در بخش دیگری از این محفل، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان این که شاهد برگزاری اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا شورای عالی قرآن در سال ١۴٠٠ هم هستیم گفت: از خرداد تا اسفندماه امسال، سه برنامه مؤثر آموزشی شامل: سیزدهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم، پنجمین دوره ارتقا دعاخوانان ممتاز کشور و سومین دوره آموزش غیرحضوری ویژه قاریان دارنده گواهی نامه درجات ٣ و ۴ طرح ارزیابی قاریان و مدرسان اجرا شد.

میرزاجانی افزود: جلسات ارتقا قاریان ممتاز، ٢٠ نوبت دو ساعته تشکیل شد و نقد و تحلیل تلاوت‌ها با رویکرد مهندسی تلاوت، بیان ترجمه و مفاهیم آیات و بیان نکات معرفتی و بصیرتی توسط اساتید اخلاق، در دستور کار قرار داشت. تولید و پخش سلسله مباحث تخصصی کلمات قرآن توسط مهدی حسنی، حافظ کل و مؤلف کتاب میزان القرائه از بخش‌های مورد علاقه شرکت کنندگان در این جلسات بود که انتشار آن در فضای مجازی هم طرفداران زیادی داشت.

میرزاجانی، استفاده از اعضای جلسات ارتقا به عنوان کمک کارشناس، همچنین معرفی قاری منتخب در هر جلسه را از جمله ویژگی‌های دوره سیزدهم ارتقا برشمرد.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد


معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: در پنجمین دوره ارتقا دعاخوانان ممتاز کشور، ١۶ جلسه آموزش، ارتقا و کارورزی تشکیل شد و موضوعاتی از قبیل: آموزش نغمات ایرانی مورد استفاده در دعاخوانی، نقد و تحلیل اجرای دعاخوانان و بیان نکات مفاهیمی و معارفی قطعاتی از ادعیه مأثوره در دستور کار قرار گرفت. در این دوره هم، پس از پایان هر جلسه، دعاخوان منتخب معرفی شد.

وی ادامه داد: در سومین دوره آموزش غیرحضوری که به عنوان پیوست آموزشی طرح ارزیابی قاریان و مدرسان، برای قاریان درجات ٣و ۴ غیر تهرانی تدارک شد، روش کار این گونه بود که شرکت کنندگان در پنج گروه، یک نوبت در ماه فایل صوتی تلاوت خود را جهت تحلیل استاد مربوط ارسال می‌کردند و در ماه بعد به صورت برخط در جلسه آموزشی شرکت می‌کردند. در این دوره هم قاریان منتخب در پایان هر ماه معرفی شدند.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد


میرزاجانی ضمن اعلام این مطلب که مجموعاً ١٨٠ نفر از قاریان و دعاخوانان ممتاز از ٢٧ استان کشور تحت پوشش آموزش‌های تخصصی شورا به صورت نیمه حضوری و مجازی قرار داشتند، از زحمات مدیر و همکاران آموزش شورا، حوزه‌های ارتباطات، پشتیبانی و واحد فنی، همچنین از محمودرضا بیژنی و مصطفی یادگاری، دبیران جلسات ارتقا قاریان قدردانی کرد.

وی با ذکر نام ١٧ نفر از استادان و مدرسان این سه دوره تخصصی در سال جاری، شامل: احمد ابوالقاسمی، غلام رضا شاه میوه، حمیدرضا مستفید، محمد عباسی، قاسم رضیعی، کریم دولتی، احمد زرنگار، سعید رحمانی، نصرت الله حسینی، مهدی حسنی، مسعود سیاح گرجی، سیدعباس انجام، رضا روانبخش، رضا محمدپور، حسن مختاری، علی اکبر کاظمی، و علی قاسم آبادی، از زحمات ایشان تقدیر و تشکر کرد.

پایان بخش این محفل، قرائت دعای ختم جلسه توسط سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور بود. در این محفل که قائم مقام و معاونین شورای عالی قرآن، همچنین تعدادی از پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی قرآن نیز در آن حضور داشتند، از برگزیدگان دوره‌های آموزشی در سال ١۴٠٠ تجلیل شد.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد


اسامی برگزیدگان دوره‌های آموزشی به این شرح است:

- سیزدهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم: امیرحسین رحمتی (گلستان)، سیدمحمد حسینی پور (سمنان) و محمد موحدیان عطار (تهران)

- پنجمین دوره ارتقا دعاخوانان ممتاز کشور: مهدی ضیافتی (یزد)، یوسف ایزدی (گیلان) و حسن محمدیان (تهران)

- سومین دوره آموزش غیرحضوری ویژه قاریان غیرتهرانی دارنده گواهی نامه ارزیابی: مصطفی قاسمی (مازندران)، مهدی کرمی (زنجان) و مهدی تقی پور (قم).

ارسال نظر