مقام سابق صهیونیست: توافق در وین هزینه‌ای سنگین برای اسرائیل دارد

یک مقام سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خصوص توافق احتمالی در وین و همچنین بحران اوکراین اظهارنظر کرده و از هزینه سنگین توافق در وین برای تل‌آویو خبر داده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، یک مقام سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌گوید که توافق با ایران در وین، باعث خواهد شد که اسرائیل هزینه‌ای سنگین بپردازد. وی در گفته‌هایش تلاش کرده که سایر طرف‌ها در منطقه را نیز در این هزینه شریک قلمداد کند.

به نوشته «جوئیش نیوز سیندیکیت»، «یوسی کوپرواسر»، رئیس سابق اداره تحقیقات اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی چنین ارزیابی کرده که ایالات متحده، ایران و سایر طرف‌ها احتمالا در مراحل نهایی مذاکرات و «در حال بررسی سخت‌ترین نقاط اختلاف هستند و هر طرف تلاش می‌کند از تاثیرات مبالغه درباره توافق‌های صورت‌گرفته پرهیز کند.»

این تارنمای صهیونیستی شب گذشته نوشت که به باور این مقام سابق اسرائیلی، تل‌آویو باید با افکار عمومی ارتباط برقرار کرده و تا ممکن است، مخالفت با این توافق را تشویق کند. وی تصریح کرد: «کنگره زیاد از توافق احتمالی خوشش نمی‌آید و کشورهای عربی نیز با آن مخالفند. بایدن در نظر دارد که این موضوع را نادیده بگیرد.»

ادعاهای این مقام سابق رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که برخی اختلافات همچنان در مذاکرات وین باقی است و واشنگتن هنوز حاضر نشده است برای حل آنها دست به اتخاذ تصمیمات سیاسی جدی بزند. شب گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که توافق در وین قریب‌الوقوع یا قطعی نیست.

کوپرواسر ادامه داد: «این توافق برای اسرائیل و آمریکا بد است. نظارت واقعی [بر برنامه هسته‌ای ایران] با این توافق حاصل نخواهد شد. امروز نظارتی نیست و اگر توافق اجرایی شود هم از آنچه کافی است دور خواهد بود.»

ادعاهای مزبور نیز در حالی مطرح شده که برنامه هسته‌ای ایران به‌صورت مستمر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

این مقام سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خصوص بحران اوکراین نیز اظهار داشت که «ما طرف غرب هستیم. این موضع طبیعی ماست.»

اگر چه صهیونیست‌ها مدعی هستند که قصد دارند بین اوکراین و روسیه میانجیگری کنند اما ارزیابی کوپرواسر این است که مسکو و کی‌یف فارغ از میانجیگری اسرائیل می‌توانند به یک توافق دست یابند و این امر امکان‌پذیر است.

«یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود که اسرئیل مسیری برای دور زدن تحریم‌های روسیه نخواهد بود.

ارسال نظر