کمپدلی: زنان ایران جایگاه‌های مدیریتی بیشتری نسبت به زنان ایتالیا دارند/ مافیای ایتالیا یک حقیقت است

سرمربی ایتالیایی تیم ملی والیبال بانوان ایران در گفت‌وگویی متفاوت به سوالات پاسخ داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، الساندار کمپدلی که به تازگی هدایت تیم ملی والیبال بانوان ایران را بر عهده گرفته اهل ایتالیا است و سابقه همکاری با خولیو ولاسکو را دارد. او در گفت‌وگویی که با ایرنا داشت به سؤالات مختلفی که عمدتاً غیروالیبالی بودند پاسخ داد. گفت‌وگویی که بیشتر حول فرهنگ، جامعه و سینمای ایتالیا و ایران بود. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*در این مدت که در ایران حضور دارید چقدر با فرهنگ و جامعه ایران آشنا شدید؟

من هنوز آنچنان که باید با جامعه ایران آشنا نشده‌ام؛ چون فقط در اردوهای تیم ملی حضور داشته‌ام و فرصت نشده میان مردم بروم.

کمپدلی: زنان ایران جایگاه‌های مدیریتی بیشتری نسبت به زنان ایتالیا دارند/ مافیای ایتالیا یک حقیقت است

*در ایران تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه مردم ایتالیا شباهت‌هایی در فرهنگ و نوع زندگی با مردم ایران دارند. با توجه به اینکه شناخت شما از مردم ایران فقط به بازیکنان تیم ملی محدود می‌شود این تشابه فرهنگی را احساس کرده‌اید؟

فرهنگ ایران برای من بسیار قابل احترام است؛ اما با فرهنگ ایتالیا متفاوت است. مثلاً من از روزی که به ایران آمدم به حجاب احترام گذاشتم و آن را پذیرفتم؛ اما هنوز برای من تازگی دارد. البته برای من جالب است که زنان در ایران جایگاه‌های مدیریتی مهمی در حوزه‌های سیاست و ورزش در اختیار دارند؛ اما در ایتالیا اینگونه نیست. حتی تعداد مربیان زن ایران که دارای گواهینامه بین‌المللی هستند از مربیان زن ایتالیایی بیشتر است.

الساندرا کمپدلی

 

*در ایران سینمای ایتالیا و بازیگرانی مثل رابرت دنیرو و آل پاچینو محبوبیت زیادی دارند و بسیاری از مردم ایران فیلم پدرخوانده را دیده‌اند. در بسیاری از فیلم‌های ایتالیایی مثل همین فیلم پدرخوانده، مافیای ایتالیا به نمایش گذاشته شده است. واقعاً در ایتالیا چنین مافیایی وجود دارد؟

مافیای ایتالیا در فیلم‌های سینمایی بزرگنمایی نشده و واقعیت دارد و یک حقیقت است. هر کشوری مسائلی دارد که پنهانی است و در هر دوره کم و زیاد می‌شود. مافیا بخشی از واقعیت‌های ایتالیا است؛ ‌اما همانطور که گفتم در بازه‌های مختلف زمانی میزان فعالیت مافیا کم و زیاد می‌شود.

*تا حالا فیلمی از ایران تماشا کرده‌اید؟

بله؛ چند فیلم ایرانی مثل قهرمان و فروشنده ساخته اصغر فرهادی را دیده‌ام. در همین فیلم‌هایی که دیده‌ام جامعه ایران را واضح و روشن روایت می‌کند. موسیقی فیلم‌های فرهادی هم خیلی خوب هستند.

*در ایران جایگاه مادر ارزش بالایی دارد. در ایتالیا چه نگاهی به جایگاه مادر می‌شود و شما که خودتان مادر هستید چقدر برای آن ارزش قائل هستید؟

در فرهنگ ایتالیا هم جایگاه مادر جایگاه مهمی است. قبل از اینکه به ایران بیایم همه تصمیماتم را با ۲ پسرم که ۲۰ و ۲۱ ساله هستند هماهنگ می‌کردم؛ اما خوشبختانه آنها را به گونه‌ای تربیت کرده‌ام که مستقل باشند. یکی از پسرانم در لیگ ایتالیا بازی می‌کند و پسر دیگرم هم قرار است به میلان برود تا درس بخواند. سعی کرده‌ام وظایف مادری و مربیگری را در کنار یکدیگر انجام دهم؛ اما فرصت‌هایی هم بوده که به خاطر اینکه مادر بودم از دست داده‌ام. اگر سه چهار سال پیش پیشنهاد ایران را دریافت می‌کردم نمی‌توانستم آن را قبول کنم؛ چون شرایط قبول این پیشنهاد وجود نداشت.

*ولاسکو با تیم ملی والیبال مردان ایران عملکرد موفقی داشت و همچنان بین مردم ایران محبوب است. چقدر این مربی در تصمیم شما برای قبول سرمربیگری تیم ملی بانوان ایران تأثیر داشت؟

ولاسکو در ایتالیا هم بسیار محبوب است و همه او را دوست دارند. من و ولاسکو سال‌ها با هم همکاری داشتیم و ارتباط دوستانه‌ای با هم داریم. برای حضور در ایران هم با ولاسکو مشورت کردم و توصیه او بود که باعث شد پیشنهاد فدراسیون والیبال ایران بپذیرم. ضمن اینکه پس از مشورت با ولاسکو به این نتیجه رسیدم که حضورم در ایران می‌تواند برای تیم ملی بانوان مفید باشد.

*زمانی که ولاسکو در ایران حضور داشت تعداد محدودی از اهالی والیبال از او انتقاد می‌کردند و می‌گفتند که ولاسکو مربی دیکتاتور و بد اخلاقی است.

ولاسکو کارش را به خوبی بلد است و همیشه هدف‌های مشخصی دارد. اینکه گفته می‌شود ولاسکو بد اخلاق است را قبول ندارم؛ اما اگر کسی بخواهد در کارش مشکل ایجاد کند او واکنش نشان خواهد داد. من هم چنین اخلاقی دارم. همیشه سعی می‌کنم خوش اخلاق باشم؛ اما اگر کسی بخواهد در کارم خللی وارد کند قطعاً عصبانی می‌شوم.

الساندرا کمپدلی

 

*در لیگ ایتالیا بازیکنان ایرانی همچون سعید معروف، محمدجواد معنوی نژاد، مرتضی شریفی، سید محمد موسوی و ... حضور داشتند؛ اما نتوانستند در لیگ ایتالیا ثبات داشته باشند. به نظر شما دلیل این عدم ثبات چه بود؟

البته در حال حاضر بردیا سعادت در لیگ ایتالیا حضور دارد و قبل از اینکه به ایران بیایم بازی او را از نزدیک دیدم. لیگ ایران و ایتالیا ریتم متفاوتی دارند. در ایتالیا مسابقات بیشتری نسبت به لیگ ایران برگزار می‌شود و همین مسأله می‌تواند برای بازیکنان ایران که به لیگ ایتالیا می روند چالش محسوب شود. ضمن اینکه این بازیکنان با فرهنگ ایتالیا آشنایی ندارند و همه این مسائل باعث می‌شود کار آنها در ایتالیا سخت شود. همچنین این بازیکنان در لیگ والیبال ایران عالی هستند؛ اما در ایتالیا باید با بهترین بازیکنان دنیا رقابت کنند.

*بازی کدام یک از بازیکنان والیبال ایران را می‌پسندید؟

امیرحسین توخته یکی از بازیکنانی است که به نظرم آینده خوبی خواهد داشت. معنوی نژاد و موسوی هم بازیکن خوبی بودند. البته فکر کنم معنوی نژاد دچار مشکلی شده که دیگر حضور پررنگی در والیبال ندارد. در لیگ ایران هم‌ امین اسماعیل نژاد عملکرد عالی داشت. در مورد بهترین بازیکنان زنان هم الان اظهارنظر نکنم بهتر است.

*به نظر شما مربیان ایرانی می‌توانند در لیگ‌های معتبر اروپایی مربیگری کنند؟

من از صحبت مربیان با بازیکنان در حین بازی متوجه می‌شوم که آنها در چه سطحی قرار دارند؛ اما چون زبان فارسی را نمی‌فهمم نمی‌دانم مربیان ایرانی چه صحبت‌هایی با بازیکنان می‌کنند.

*در ایران سال جدید چند روزی است که آغاز شده؛ چه پیامی برای مردم ایران دارید؟

امیدوارم سال خوبی برای مردم و به خصوص برای والیبال ایران باشد. می‌خواهم در این سال من هم کمک کنم تا ایران را همانگونه که هست به دنیا نشان دهم؛ نه آن چیزی که درباره‌اش گفته می‌شود.

*چه نظری درباره رئیس فدراسیون والیبال ایران دارید؟

رئیس فدراسیون والیبال ایران فرد بسیار باهوشی است. او والیبال را خوب می‌فهمد و شنونده بسیار خوبی است.

الساندرا کمپدلی

 

*قبل از اینکه به ایران بیایید چه چیزهایی درباره کشورمان شنیده بودید؟

مطمئن بودم که مردم ایران بسیار خونگرم و قاطع در رسیدن به اهدافشان هستند. سعی کردم بدون اینکه چیزی درباره ایران بشنوم به اینجا بیایم؛ چون ممکن بود روی تصمیمم تأثیر بگذارد؛ اما شنیده بودم که ایران کشور بسیار زیبایی است.

*چه چیزی در ایران برای شما خیلی عجیب بود؟

از اینکه برای تماشای مسابقات والیبال مردان باید اجازه می‌گرفتم خیلی تعجب کردم؛ چون در ایتالیا چنین چیزی وجود ندارد.

*و صحبت پایانی.

در والیبال بانوان باید صبور بود و به یکباره نمی‌توان آن را متحول کرد. برنامه ما این است که از همه استان‌ها مربیان مختلف را به اردو دعوت کنیم و بازیکنان زیادی را شناسایی کنیم. ‌امیدوارم مثل ولاسکو که نام نیکی از خود به جا گذاشت و مسیرش ادامه پیدا کرد، من هم بتوانم از خودم نام نیکی به جا بگذارم و کاری ماندگار برای والیبال بانوان ایران انجام دهم.

ارسال نظر