طرح بودجه ۲۰۲۳ دولت بایدن؛ افزایش شدید بودجه نظامی و مالیات ثروتمندان

گزارش ها حاکی از آن است طرح بودجه سال ۲۰۲۳ از سوی دولت بایدن به کنگره که حول افزایش شدید هزینه های نظامی و مالیات ثروتمندان می چرخد، می تواند به قیمت از دست دادن اکثریت دموکرات ها در کنگره تمام شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دیروز دوشنبه طرح بودجه ۵.۷۹ تریلیون دلاری را به کنگره ارائه کرد که در آن خواستار هزینه های نظامی بی سابقه در زمان صلح و کمک های بیشتر به اوکراین و افزایش مالیات برای میلیاردرها و شرکت ها و کاهش کسری بودجه است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در خصوص طرح جدید بودجه گفت که کنگره مشتاقانه منتظر کار بر روی طرح مالی جسورانه بایدن است، هرچند برخی دموکرات‌ها با این طرح به ویژه بر سر افزایش هزینه های نظامی مخالفت کرده اند.

بایدن در واکنش به مخالفت برخی نمایندگان هر دو حزب با طرح بودجه جدید گفت که او خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی برای تقویت ارتش ایالات متحده و پاسخ قهرآمیز به تجاوزات پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) علیه اوکراین با کمک یک میلیارد دلاری آمریکا برای نیازهای اقتصادی، انسانی و امنیتی اوکراین است.

رویترز در ادامه نوشت: این طرح بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادی پیش از جنگ در اوکراین، بینش تازه‌ای از تفکر بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان) ارائه می‌ دهد که می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل کنگره توسط حزب دموکرات شود.

بایدن هدف دولتش از ارائه این طرح بودجه را پیشرفت واقعی برای پاکسازی آشفتگی مالی دانست که از دولت «دونالد ترامپ» به وی به ارث رسیده است؛ طرحی که به عقیده بایدن کسری بودجه فدرال را بیش از ۱.۳ تریلیون دلار در سال جاری کاهش خواهد داد و یک تریلیون دلار کاهش بیشتر هزینه ها را هم در دهه آینده برنامه ریزی کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که چند سال گذشته دوران سختی برای اکثر آمریکایی ها بوده است، هرچند میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ ثروتمندتر از همیشه شدند.

«جان یارموت» رئیس کمیته بودجه مجلس نمایندگان آمریکا که از دموکرات‌ها است، پیش‌بینی کرد که جنگی «جنجال‌آمیز» میان دموکرات‌ها بر سر طرح بایدن برای افزایش شدید بودجه نظامی آمریکا رخ بدهد.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری خواه و عضو کمیته بودجه سنا در این مورد گفت که افزایش مالیات ها در طرح بایدن به کارگران و اقتصاد کلی آمریکا آسیب می رساند و در عین حال کسری بودجه را افزایش می دهد.

از جمله بخش های بحث برانگیز بودجه بایدن ارائه ۷۷۳ میلیارد دلار برای وزارت دفاع، به علاوه ۴۰ میلیارد دلار برای برنامه‌های مرتبط با دفاع در پلیس فدرال آمریکا (FBI)، وزارت انرژی و سایر آژانس‌ها است. حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) به نگرانی‌ها در مورد امنیت اروپا دامن زده و این در حالی است که دولت بایدن به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه موشک‌های مافوق صوت و سایر قابلیت‌های مدرن ادامه می‌دهد.

ارسال نظر