استقبال ایرانیان در ماه مبارک رمضان از حرم مطهر امامین جوادین(ع) کم نظیر است

رییس ستاد توسعه بازسازی و عتبات عالیات کاظمین از استقبال کم نظیر زائران عاشق خاندان عصت و طهارت کشورمان از حرم مطهر امامین جوادین (ع) در این شهر مقدس خبر داد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،  محسن صالحی‌گل سفیدی ضمن تشریح اقدامات انجام شده عمرانی در حرم مطهر امامین جوادین (ع) و حاشیه آن اظهار داشت: استقبال کم نظیر ایرانیان به حدی است که به هنگام برپایی نماز جماعت در حرم مطهر امامین جوادین (ع) بیشتر صفوف نمازگزاران را ایرانیان تشکیل می دهد.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته عمرانی در شهر بغداد نیز گفت: با تلاش متخصصان جوان ایرانی طرحهای بازسازی و توسعه مسجد خلانی، محل خاکسپاری محمد بن عثمان بن سعید عَمروی معروف به شیخ خَلانی نایب دوم امام زمان (عج) در سال گذشته به اتمام رسید و قسمت جدید به بخش قبلی مسجد اضافه شد.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کاظمین در خصوص فعالیت‌های این ستاد در حرم امامین جوادین، گفت: با توجه به اینکه در برخی ایام سال به خصوص اربعین حسینی این شهر مقدس پذیرای سیل عظیمی از زائران ایرانی است با هدف ارائه خدمات هر چه بیشتر ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام در زیر زمین حرم با تجهیزات و امکانات کامل برای رفع نیاز زائران ساخته شده است.

صالحی گل‌سفیدی در خصوص کاربرد صحن نیز، گفت: کاربرد این صحن زیارتی ـ خدماتی است و در ایام اربعین قرار است کاربردهای متعددی داشته باشد. این پروژه منحصر به فرد است چراکه در کل پروژه‌های ستاد در عراق و سوریه، هرگز پروژه‌ای را نداشتیم که صحنی را با حفظ بنای قدیم، احیا کنیم.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کاظمین اظهار داشت: اطراف این صحن حجره‌های پیرامونی با قدمت تاریخی چند صد ساله وجود دارد و باید تمام عملیات تخریب، گودبرداری، اجرای شمع و پایدارسازی را طوری انجام دهیم که این حجره‌ها آسیب نبینند.

وی با اشاره به اینکه حفظ این تعادل از لحاظ فنی و مهندسی کار پیچیده‌ای بود و حتی در استفاده از تجهیزات باید نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهیم که تنش و فشاری به بناهای قدیمی وارد و این بناها تخریب یا آسیب نبینند، گفت: همه این امور کار ساخت این صحن را بسیار پیچیده و سخت کرده است.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کاظمین با اشاره به اجرای این طرح ها که در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع در حال ترمیم و ساخت است در خصوص صحن امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: اتفاق دیگری که در اجرای صحن امام محمد باقر (ع) رقم خورد این بود که یک ایوان اتابکی در ضلع شمالی حرم امامین جوادین ساخته شده بود که در ضلع جنوبی پروژه ما قرار داشت. این ایوان از نظر معماری و استحکام در پروژه ما اختلال ایجاد کرده بود و از آنجایی که توسط دیوان وقف الشیعه عراق ساخته شده بود، امکان تغییر آن سخت بود و تبعات قانونی داشت. مدت زیادی صرف گرفتن مجوز تخریب این ایوان شد، اما در نهایت این مجوز را کسب کردیم تا نقص‌های این ایوان را رفع کنیم و زائران بتوانند به محض ورود به حرم گنبد و بارگاه امامین جوادین را ببینند.

صالحی اضافه کرد: پروژه‌های دیگری نیز شامل ترمیم، مرمت، کاشی‌کاری، طلاکاری و غیره در حرم انجام گرفته که یکی از کارهای پیچیده ما از نظر معماری انجام پروژه کتیبه‌های دور ضریح مطهر امامین جوادین است.

وی اظهار داشت: این کتیبه‌ها قدمت تاریخی چند صد ساله دارد. هنگام بازسازی حرم در مرحله اول روی آن‌ها لایه‌ای از مواد نگه‌دارنده کشیده شد تا در بازسازی حرم آسیب نبینند و اکنون که ساخت دیواره‌های پیرامونی به اتمام رسیده و فعالیت‌های عمرانی در آن قسمت تمام شده به زودی تمام این کتیبه‌های قرآنی با دقت و حساسیت بالا پایین آورده می‌شوند تا به صورت مجزا از تنش‌ها، فشارها و رطوبت‌های جانبی سازه محفوظ بمانند و سپس سازه‌ای مجزا تعبیه و کتیبه‌ها بر روی آن سازه نصب می‌شوند.

ارسال نظر