دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

دوومیدانی مردان در این یکسال نتوانسته رکوردهای جالبی را برای ایران به ارمغان بیاورد از المپیکی بی حاصل تا مسابقات جهانی بی بازده که هر کدام عملکرد مردان ایران را به نحوی زیر سوال می برد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دوومیدانی ایران در بخش مردان در سالی که گذشت درخششی نداشت و رکوردهای قابل قبولی هم ثبت نشد. در واقع دوومیدانی‌کارانی که اسم و رسمی در ایران داشتند، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. تفتیان و حدادی با وجود حضور در اردوها و مسابقات آمریکا و فرانسه نتوانستند عملکرد خوبی در المپیک و رقابت‌های جهانی داشته باشند.

دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

حدادی فقط در آسیا مدعی است

احسان حدادی پس از بهبود مصدومیت و حضور در اردوهای خارجی در المپیک توکیو شرکت کرد؛ اما در مرحله مقدماتی ماده پرتاب دیسک ، با ثبت رکورد ۵۸ متر و ۹۸ سانتی‌متر در رده چهاردهم گروه خود ایستاد و حذف شد. در این ماده ورزشکاران باید رکورد ۶۶ متر را ثبت می‌کردند تا به فینال برسند.

ملی‌پوش پرتاب دیسک ایران که در المپیک ۲۰۱۲ لندن به مدال نقره دست یافته بود، المپیک توکیو را با این عملکرد ضعیف به پایان برد. شاید با این عملکرد دیگر نمی‌توان از او توقع داشت تا رکوردهای بهتری در رقابت‌های جهانی ثبت کند؛ اما احتمال اینکه در بازی‌های آسیایی به مدالی برسد، وجود دارد. بهترین رکورد حدادی در ۱۴ خرداد ۸۷ در مسابقات جایزه بزرگ تالین استونی (۶۹.۳۲ متر) ثبت شد.

دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

تفتیان و تلاش‌های بی فایده

ورزشکار دیگری که از او انتظار می رفت تا حداقل با حضور در اردو و مسابقات داخلی و بین المللی فرانسه، رکورد خوبی از خود در سال گذشته برجای بگذارد، حسن تفتیان بود.

با نگاهی به عملکرد وی در دوی ۶۰ متر می‌توان گفت که بهترین رکورد او در مسابقات داخلی تهران در ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ (۶.۵۱ ثانیه) ثبت شد. وی در مرحله مقدماتی رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان در ماده ۶۰متر رکورد (۶.۷۵ثانیه) را به ثبت برساند و با قرار گرفتن در جایگاه پنجم گروه خود از رسیدن به مرحله نیمه نهایی این مسابقات بازماند و رده سی و پنجم قرار گرفت و نتوانست پس از آن همه حضور در اردوهای خارجی در فرانسه عملکرد قابل قبولی در توکیو داشته باشد. این رکورد واکنش هاشم صیامی رییس فدراسیون دوومیدانی را به دنبال داشت. وی گفت: «با توجه به اینکه تفتیان در مسابقات و اردوی فرانسه شرکت می کرد، توقع داشتم تا رکورد بهتری ثبت کند.»

تفتیان در دوی ۱۰۰ متر بهترین رکورد خود را در مسابقات داخلی فرانسه در اول شهریور ۱۳۹۸ (۱۰.۰۳ ثانیه) ثبت کرد. اما او در ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در مسابقات بین‌المللی جام امام رضا (ع) با ثبت رکورد ۱۰:۴۷ ثانیه به مقام نایب قهرمانی رسید. هر چند تفتیان عنوان کرد دلیل ثبت این رکورد این بوده که کفش‌های مخصوص این ماده را پیش از مسابقه از وی دزدیده بودند.

تفتیان در ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در رقابت‌های بین المللی نانسی فرانسه با ثبت رکورد(۱۰.۳۶ ثانیه) به مقام سوم رسید. او حتی مرحله اول ماده ۱۰۰ متر المپیک با زمان ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و نتوانست بهترین رکورد خود را که در فرانسه ثبت کرده بود در این رقابت‌ها به ثبت برساند.

آخرین رکورد تفتیان در مسابقات لیگ باشگاه های کشور در دهم مهر ۱۴۰۰ (۱۰.۱۷ ثانیه) بود. او نتوانست رکورد بهتری در این سال ثبت کند و پرونده اش با رکود و عدم پیشرفت بسته شد. با این نتایجی که در داخل سالن و قهرمانی جهان در ۶۰ متر گرفت خبر خوبی برای دو و میدانی نیست تا در سال آینده در بازی های آسیایی در ۱۰۰ متر نتایج قابل توجهی بدست آورد.

دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

پیرجهان و روزهای بی حاصل

مهدی پیرجهان ورزشکار دیگری است که باید در بازی های المپیک حضور می‌یافت؛ اما در آستانه اعزام با تست کرونای مثبت مواجه شد و به همین خاطر از همراهی سایر دوومیدانی‌کاران المپیکی ایران باز ماند. هر چند مشخص نبود که او چه رکوردی را در این بازی‌ها ثبت می‌کرد و آیا می‌توانست بهترین عملکرد خود را نشان دهند یا خیر.

اما بهترین رکورد او در دوی ۴۰۰ متر با مانع در دهم شهریور ۱۳۹۸ در مسابقات بین المللی هند (۴۹.۳۳ ثانیه) ثبت شد. آخرین رکورد پیرجاهان در مسابقات دوومیدانی لیگ باشگاه های کشور در دهم مهر ۱۴۰۰ (۵۰.۷۷ ثانیه) بود. با این اوصاف هنوز پیرجهان محک جدی در مسابقات آسیایی نخورده است و او هنوز باید برای بهبود رکورد خود زمان زیادی صرف کند.

دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

هاشمی و مسیرهای طولانی تا رکوردهای بهتر

دوومیدانی‌کار دیگری که باید عملکرد او را ارزیابی کرد، سجاد هاشمی دونده ۴۰۰ متر ایران است. او در جریان مسابقات بین‌المللی دوومیدانی ترکیه، در ۴۵ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه دوید و علاوه بر کسب قهرمانی مسابقات، رکورد ایران را هم ۲۴ صدم ثانیه بهبود بخشید.

آخرین رکورد او در ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در جریان برگزاری رقابت‌های بین‌المللی دو و میدانی داخل سالن ترکیه، ۴۶.۹۶ در  جایگاه نخست رقابت ماده ۴۰۰متر این مسابقات قرار گیرد. با این وجود این دونده باید راه درازی تا کاهش رکورد خود بپیماید و باید دید که در سال جدید چه رکوردهایی را ثبت می کند.

دوومیدانی مردان در مسیر ناامیدی/ واقعیتی تلخ درباره حدادی و تفتیان

مهردلان در ابتدای مسیر پرتلاطم دوومیدانی ایران

شاهین مهردلان ورزشکار دیگری است که بهترین رکورد خود را در پرتاب وزنه در مسابقات داخلی در هفتم تیر ۱۴۰۰ ثبت کرد. او ۲۰ متر و ۶۶ سانتی متر پرتاب کرد.

هر چند آخرین رکورد مهردلان در مسابقات داخل سالن باشگاه های کشور  ۲۰ متر و ۴۰ سانتی متر بود و تنها ورزشکاری بود که توانست ورودی مسابقات داخل سالن آسیا را کسب کند اما این رقابت ها به دلیل کرونا لغو شد.

حال با بررسی رکوردهای ورزشکاران مطرح دوومیدانی ایران می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که نه تنها ایران در دوران رکوردهای طلایی قرار ندارد بلکه از مسیر اوج فاصله گرفته و نمی‌توان امیدوار به آینده بود. مگر آنکه دوومیدانی‌کاران با تدبیری بهتر و تلاش بیشتر از سراشیبی سقوط نجات یابند.

ارسال نظر