افشاگری‌ جدید روسیه از فعالیت‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین

فرمانده دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیک روسیه در گزارشی از کارمندان آمریکایی و اروپایی در مرکز علم و فناوری اوکراین پرده برداشت که در حال تحقیق در حوزه‌ منافع بیولوژیک ارتش آمریکاست.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،  ایگور کریلوف، فرمانده دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه گفت: اسامی مقاماتی را که در اجرا کردن برنامه‌های نظامی بیولوژیک شرکت داشته‌اند، اعلام می‌کنم. کرتیس بجلاجاک، شهروند آمریکایی، مدیر اجرایی مرکز علم و فناوری اوکراین است  و از سال ۱۹۹۴ در این موسسه فعالیت می‌کند.

همچنین در این گزارش آمده، فیلیپ دالیف، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه ناظر واشنگتن در این مرکز است.

اسنادی که به دست وزارت دفاع روسیه رسیده تایید می‌کند که میان مرکز علم و فناوری اوکراین و وزارت خارجه آمریکا ارتباطی وجود دارد و شرکت مهندسی «بلک اند ویچ» پیمانکار اصلی پنتاگون در این زمینه است.

کریلوف در گزارش خود نوشت: این مرکز از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ پروژه پژوهشی در کشورهای پساشوروی (اوکراین، گرجستان، مولداوی و آذربایجان) انجام داده است.

وی افزود، آمریکا در یک سال گذشته بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صرف پروژه‌های این مرکز صرف کرده؛ مرکزی که از این بودجه برای انجام آزمایش‌های موردنظر پنتاگون از جمله در حوزه تسلیحات بیولوژیک استفاده کرده است.

سرپرست‌های آمریکایی این آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین علاقه زیادی به پروژه‌های دومنظوره دارند، که هدف بسیاری از آن‌ها مطالعه عوامل تسلیحات بیولوژیک - از جمله تولارمی و طاعون - است.

انتهای پیام

ارسال نظر