سیاست‌های ثبات اقتصادی دولت ادامه دارد/ سال گذشته را بدون استقراض و افزایش پایه پولی گذراندیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به سیاست‌های ثبات اقتصادی خود که سال گذشته شروع کرده، در ۱۴۰۱ ادامه می‌دهد، گفت: سیاست ثبات اقتصادی یعنی اینکه از سوی دولت خلق پول نشود و تورم مدیریت شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،مسعود میرکاظمی  درباره سیاست دولت در بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت سیاست‌های ثبات اقتصادی در بازار و این که از طرف دولت خلق پول نکند و از این حیث تورم مدیریت شود را در ۱۴۰۱ ادامه خواهد داد.

وی  افزود: حوزه اشتغال و رشد اقتصادی از برنامه های اصلی دولت است که در استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌شود و شاخص‌های کمی و کیفی در نظر گرفته شده است. توافقنامه‌های با استان‌ها و با دستگاه‌ها انجام خواهد شد و تلاش می‌کنیم حرکت جدی در بخش اقتصاد شروع شود.

به گفته معاون رئیس جمهور، دولت در بحث پایه پولی هم بسیار جدی است و آن را به عنوان یک خط قرمز مدنظر دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به رغم اینکه از نظر درآمد هزینه دولت را در وضع خوبی تحویل نگرفتیم و بدهی‌های بالایی داشتیم، اظهار داشت: خوشبختانه این بدهی‌ها تسویه شد و بدون اینکه به استقراض یا افزایش پایه پولی مجبور شویم، سال گذشته را گذراندیم و مجموعاً بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اشتغال داشتیم و علاوه بر آن هزینه‌های مانده در خزانه یعنی تخصیص حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدون وجود منابع در خزانه تسویه شد. پاداش بازنشستگانی که در نوبت بودند و همچنین هزینه‌های اجتناب ناپذیر پرداخت شد.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: سعی شد با مدیریت بر هزینه‌ها صرفه جویی لازم را داشته باشیم و به سمت توسعه عمرانی برویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره تحقق اظهارات رییس جمهور مبنی بر عدالت در پرداخت‌ها گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف شده بحث عدالت در پرداخت حقوق خصوصاً در بخش رفاهی را سر و سامان بدهد تا بی عدالتی بین دستگاه‌ها از بین برود.

با تنظیم بازتوزیع یارانه‌ها می‌توان فقر مطلق را کنترل کرد

میرکاظمی درباره اینکه چگونه قرار است رفع فقر مطلق که توسط رئیس جمهور مطرح شده پیگیری شود، تصریح کرد: بخشی از آن پرداخت‌هایی است که باید انجام می‌شد مانند پرداخت مازاد بر یارانه‌ها در سه دهک پایین جامعه به مناسبت‌های مختلف دهه فجر ماه رمضان و غیره انجام شد تا کمکی به این خانواده ها باشد.

وی افزود: بحث اصلی تنظیم بازتوزیع یارانه‌هاست که اگر این بازتوزیع به دهک‌های پایین بهتر انجام شود قطعاً ضریب جینی ما اصلاح می‌شود و به تبع آن فقر مطلق را می‌توان تا حدود زیادی کنترل و آن را کم کرد و به سمتی برویم که فقر مطلق نداشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در کشور منابع فراوان وجود دارد اما توزیع نامناسب است، گفت: حجم بالای یارانه انرژی پنهان داریم که افراد مرفه به مراتب بیشتر از افراد کم برخوردار از آن بهره می برند و از این نعمت استفاده می‌کنند و اگر بتوانیم این موارد را سر و سامان دهیم چیزی به نام فقیر نخواهیم داشت.

وی افزود: رفع فقر مطلق  یعنی همه مردم حداقل نیاز معاش را در اختیار داشته باشند و همه از آن برخوردار باشند که الان منابع در یارانه انرژی چه پنهان و چه مشهود ناعادلانه توزیع می شود.

حذف یارانه در بحث ارز ترجیحی نداریم/ توزیع باید عادلانه باشد

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در ارز ترجیحی اگربخواهیم امسال ارز ترجیحی اختصاص یابد حداقل ۲۰ میلیارد دلار پول برای آن باید درنظر گرفته شود که این مابه التفاوت را همه به طور یکسان استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: قرار است پرداخت یارانه مستقیم شود و در بحث ارز ترجیحی حذف یارانه نداریم بلکه این توزیع باید عادلانه باشد و بیشتر به اقشار کم برخوردار پرداخت شود تا با آن بتوان فقر فاصله ضریب جینی را اصلاح و فاصله طبقاتی را کم کرد.

میرکاظمی اظهار داشت: با هر سیاست در پرداخت یارانه ضریب جینی تغییر می‌کند و نسبت به آن حساس است اگر به سه دهک پایین‌تر بیشتر پرداخت شود، ضریب جینی بهتر اصلاح می‌شود.

ارسال نظر