خبرگزاری قطر: روابط میان دوحه و تهران دارای پشتوانه تاریخی مستحکمی است

خبرگزاری رسمی قطر همزمان با سفر امیر این کشور به ایران در گزارشی دو کشور را دارای منافع مشترک در منطقه و جهان دانست و روابط میان دوحه و تهران را دارای پشتوانه تاریخی مستحکم ارزیابی کرد .

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،خبرگزاری قطر همزمان با سفر امیر این کشور به ایران در گزارشی با عنوان "ایران و قطر.. منافع مشترک و روابط مستحکم تاریخی" نوشت که "انتظار می رود که مذاکرات امیر قطر در تهران -علاوه بر بارزترین تحولات منطقه و بین المللی- به روابط دو جانبه بین دو کشور برادر و راههای تقویت و توسعه آن بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری و نیز سایر بخش هایی که می تواند به توسعه همکاری دوجانبه در راستای خیر و منافع دو کشور و دو ملت برادر و حفاظت از امنیت منطقه و ثبات آن بیانجامد، بپردازد." 
این گزارش با اشاره به "روابط تاریخی و برجسته قطر و ایران که در طول سالیان سال توسعه و قوام یافته و تحکیم بخشیده است"، تاکید کرد که "این امر نشان از پافشاری رهبران و ملت دو کشور در ارتقای این روابط و پیشبرد آن به سمت افق های گسترده تر در راستای منافع و اهداف و انتظارات مشترک دوطرف دارد".
خبرگزاری قنا در این گزارش با اشاره به اینکه "ایران جز اولین کشورهایی بود که استقلال قطر را یک ماه بعد از کسب استقلال به رسمیت شناخت" خاطرنشان کرد که "روابط دوجانبه قطر و ایران برپایه صداقت و حسن همجواری و احترام دوجانبه و منافع مشترک استوار است و رهبران دو کشور بر ادامه گفت وگو و تماس و رایزنی مداوم بین دوحه و قطر در بالاترین سطوح و از طریق دیدارهای در سطح بالا با هداف هماهنگی و تبادل نظر در راستای منافع دو کشور و دو ملت و همه منطقه و خدمت به مسائل امنیت و صلح و ثبات بین المللی تاکید فراوان دارند".
این گزارش سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی را در همین راستا توصیف کرد که وی در جریان آن با رئیس جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
برپایه این گزارش، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا در فوریه گذشته به دوحه سفر و در ششمین اجلاس سران کشورهای صادره کننده گاز شرکت کرد.
این خبرگزاری با اشاره به دیدار دوجانبه امیر قطر و رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر برای بررسی "بارزترین تحولات مورد علاقه در سطح منطقه ای و بین المللی و تحولات کنونی منطقه" خاطرنشان کرد که در این سفر "توافقنامه ها و یادداشت تفاهم هایی بین دولت های دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی، دیپلماتیک، همکاری رادیو و تلویزیونی، حمل و نقل دریایی و زمینی، مناطق آزاد و برق و آب و آموزش عالی و نیز تحقیقات علمی و همکاری فرهنگی و هنری و گردشگری به امضا رسید".
به نوشته خبرگزاری قنا، امیر قطر در اظهارات مشترک خود با رئیس جمهوری ایران پس از مذاکرات دوجانبه در دیوان امیری قطر بر مهم بودن امضای توافقنامه و چند یادداشت تفاهم از سوی دو کشور و پیگیری آن برای تضمین بهترین سودمندی تاکید کرد. امیر قطر همچنین به نقش مهم کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور اشاره کرد که آخرین نشست خود را در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار کرد. وی آرزو کرد که این نشست امسال در دوحه برگزار شود.
برپایه این گزارش، امیر قطر با اشاره به محورهای گفت وگوی خود با رئیس جمهوری ایران تصریح کرد که در این دیدار چند مسئله منطقه ای و بین المللی مورد علاقه بویژه امنیت و ثبات منطقه بررسی شد. امیر قطر همچنین در این زمینه تاکید کرد که گفت وگو بهترین راه برای حل همه اختلاف ها و مقابله با چالش های مختلف منطقه است.
به نوشته خبرگزاری قطر، امیر قطر از جانب رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان روند مذاکرات وین در خصوص توافق هسته ای ایران و غرب و اهمیت و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه قرار گرفت. امیر قطر خاطرنشان کرد که کشور قطر با اهتمام کامل پیگیر روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب است و امیدوار است که در آینده نزدیک یک راه حل و توافقی که همه طرفها از آن راضی باشند، حاصل شود که حق کشورها را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را بر اساس توافقنامه ها و قطعنامه های بین المللی را تضمین کند. برپایه این گزارش، امیر قطر همچنین بر آمادگی کشورش برای ارائه هرگونه کمک ممکن به منظور دستیابی به توافقی که به اختلاف پایان دهد و امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند، تاکید کرد.
به نوشته خبرگزاری قطر، امیر قطر به مناسب برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی را تبریک گفت و از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این جام دعوت کرد.
برپایه این گزارش، میزان مبادله تجاری ایران و قطر براساس آمار سازمان برنامه ریزی و آمار قطر در طول سال ۲۰۲۱ میلادی به حدود ۷۸۰ میلیون ریال (قطری) رسید.

ارسال نظر