آیت الله فاطمی‌نیا عطش علمی جوانان را سیراب می‌کرد

معاون فرهنگی جامعه المصطفی نمایندگی تهران گفت: مرحوم آیت الله فاطمی نیا به خوبی با جوانان ارتباط برقرار و عطش علمی آنان را سیراب می‌کرد و به سوالات آنان با حوصله پاسخ می‌داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،حجت الاسلام علی امامزاده  گفت: صبر و حوصله مرحوم آیت الله فاطمی نیا برای پاسخ دادن به سوالات جوانان بسیار زیبا بود. چون برخی از افراد به طرح سوالاتی با سطح پایین می پرداختند ولی حتی در چهره فاطمی نیا با آن سطح علم بالا، نمی دیدیم که از طرح سوالات جوانان ناراحت شود و همواره با حوصله پاسخ می داد.

وی افزود: تمام وجود مرحوم فاطمی نیا، عشق و محبت بود و این، همان چیزی است که امروز جوانان به آن نیاز دارند تا بتوانند یک ارتباط معنوی با افراد دانشمند و اساتید اخلاق برقرار کنند. برخی افراد سطح علمی بالایی دارند ولی به دلیل مراجعات زیاد، زود خسته می شوند و کم حوصله هستند که باعث می شود در پاسخ به سوالات جوانان، واکنش مثبت یا سریع نشان ندهند ولی بارها می دیدم آیت الله فاطمی نیا، چه قبل از شروع جلسه و چه در پایان جلسه و تا زمانی که سوال از سوی جوانان مطرح می شد و عطش علمی آنان را می دید، آنان را سیراب می کرد.

معاون فرهنگی جامعه المصطفی نمایندگی تهران درباره اهتمام آیت الله فاطمی نیا به نهج البلاغه گفت: این استاد اخلاق در ازگل جلسات هفتگی با موضوع کلام امیرمومنان علی (ع) و نهج البلاغه داشت، یکی از مظلومیت های حضرت علی (ع) این است که جلسات بسیار محدودی در پایتخت جمهوری اسلامی با موضوع نهج البلاغه داریم ولی مرحوم فاطمی نیا یکی از کسانی بود که با عشق به مولا علی (ع) ایستاد و برای طلبه های جوان تر، فرهنگ سازی کرد تا طلاب همشیه نهج البلاغه در دست داشته باشند و در سخنرانی ها و جلسات خود از کلام امیرمومنان (ع) استفاده کنند.

وی افزود: این خاطره جرج جرداق که نقل می کند وقتی با نهج البلاغه آشنا شد، ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خواند، در واقع خاطره ای دردناک برای شیعیان است که چگونه یک ادیب مسیحی تا این اندازه عاشق حضرت علی (ع) است و اینگونه در محضر آن حضرت به یادگیری کلام امیر می پردازد ولی این کتاب در جامعه ما شیعیان مظلوم است و امثال مرحوم فاطمی نیا توانست فرهنگ سازی لازم را داشته باشد و امیدوارم روزی این فرهنگسازی، عمومی شود.

آیت الله فاطمی‌نیا عطش علمی جوانان را سیراب می‌کرد

آیت الله  فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد میرزا حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد. وی همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمد تقی بهجت و علامه جعفری در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد. 

از ایشان آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به جا مانده که از آن جمله می توان به نکته‌ها از گفته‌ها، فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی (ره)، به زبان فارسی و اردو، یک نکته از هزاران در دو جلد شامل فرهنگ انتظار و فرجام عشق، ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، نغمه عاشقی اشاره کرد. 

آیت الله فاطمی نیا پس از یک دوره بیماری طولانی بامداد دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این عالم وارسته دیروز (سه شنبه) با وجود تعطیل رسمی به دلیل آلودگی هوا، از دانشگاه تهران تا میدان فلسطین تشییع و برای خاکسپاری به قم منتقل شد. آیت الله العظمی جعفر سبحانی در قم بر پیکر این استاد اخلاق نماز میت خواند و مردم قم پیکر آیت الله فاطمی نیا را در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپردند. همچنین مراسم ختمی شب گذشته (سه شنبه) با حضور علما، روحانیون و مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

ارسال نظر