یمنی‌های بی‌گناه؛ اولین قربانی آشتی بایدن با بن سلمان

یک رسانه آمریکایی در گزارشی در پی گمانه‌زنی‌ها درباره سفر احتمالی رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی نوشت که یمن هزینه تغییر موضع بایدن و "آشتی" او با حاکم دوفاکتوی ریاض را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، پایگاه خبری "پولیتیکو" با انتشار یادداشتی درباره سفر احتمالی جو بایدن به منطقه و عربستان سعودی طی ماه آتی میلادی به تغییر موضع وی درباره عربستان و نقض‌های صورت گرفته توسط این کشور در زمینه حقوق بشر و جنگ یمن اشاره کرد.

در این یادداشت آمده است: یمن اکنون با آنچه سازمان ملل بزرگترین بحران انسانی جهان توصیف می‌کند، مواجه است. حدود ۲۰ میلیون یمنی معادل ۷۰ درصد جمعیت کل این کشور، از گرسنگی و قحطی رنج می‌برند و از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن در این کشور در نتیجه جنگ کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره سفر احتمالی جو بایدن به عربستان طی ماه آتی میلادی به منظور بهبودی روابط با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، برخی از منتقدان عربستان در حزب بایدن و ترقی‌خواهان آمریکا در پی این تصمیم مبهوت شده‌اند و امیدوارند که مجازات ریاض به دلیل نقشش در جنگ یمن، اولین گام در ارزیابی مجدد روابط گسترده میان عربستان و آمریکا باشد.

نشریه پولیتیکو آورده است که بایدن به جای این مجازات، به موضع مشترکی با سعودی‌ها درباره جنگ یمن رسیده است و اکنون به نظر می‌رسد که وی می‌خواهد با تغییر سیاست خارجه دولتش برای بهبودی روابط با قدرتمندترین هم‌پیمان واشنگتن در خاورمیانه، به وعده انتخاباتی‌اش عمل نکند.

در ادامه این یادداشت آمده است: بایدن همراه با نارضایتی‌های مختلف به عربستان سفر خواهد کرد، از بی‌میلی ریاض به افزایش تولید نفت در بحبوحه جنگ اوکراین با روسیه گرفته تا سابقه ضعیف حقوق بشری عربستان، اما یمن و جنگی که زمانی به نظر می‌رسید شکاف در روابط میان واشنگتن و ریاض را بیشتر کرده بود، بر خلاف توقعات آنها را به هم نزدیک‌تر کرده است.

این رسانه همچنین نوشته است که بایدن در آغاز کارش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در مقایسه با دو دولت قبلی این کشور، موضع متفاوتی را نسبت به جنگ یمن اتخاذ و اعلام کرد که از ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن حمایت نمی‌کند. اما اکنون ترقی‌خواهان آمریکا دیدار برنامه‌ریزی شده بایدن با حاکم دوفاکتوی ریاض را نشانه‌ای مبنی بر بازگشت کاخ سفید به روند توافق سنتی و گذشته خود با ریاض می‌دانند، به طوری که سعودی‌ها تزریق نفت به بازارهای جهانی را تضمین خواهند کرد و قیمت سوخت را کاهش خواهند داد و ایالات متحده نیز در ازای آن چشمانش را بر روی نقض حقوق بشر در داخل و خارج عربستان خواهد بست و ممکن است که اولین قربانی این معامله یمنی‌های بی‌گناه باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر