تجاری سازی صنعت کشتی سازی، راه توسعه همکاری با جهان

وقتی کلید کشتی نفتکش اقیانوس پیمای آفراماکس توسط رییس جمهور کشورمان به رییس جمهور ونزولا تحویل شد؛ بارقه امید در صنعت کشتی سازی ایران ایجاد شد که می‌شود بار دیگر این صنعت را در راه توسعه اقتصادی کشورمان تجاری سازی کرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «در وصف ابعاد این نفتکش غول پیکر در مقام مقایسه می‌توان گفت که عرشه افراماکس ۲.۵ برابر یک زمین فوتبال است و تجهیزات مختلف مربوط به عملیات بارگیری و تخلیه نفت به وزن ۳ هزار و ۶۶۰ تن بر روی آن نصب شده است؛ از دیگر نکات قابل توجه در ساخت این نفتکش، میزان قابل توجه کار فنی انجام شده در حین عملیات ساخت است به طوریکه در ساخت هر فروند از نفتکش‌های افراماکس، ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی و ۱۲۵ کیلومتر کابل‌کشی شده است.»

همگام سازی صنعت با کمک دانش بنیان ها در دولت سیزدهم این فرصت را به صنعت کشتی سازی می دهد که در راه توسعه تجارت باید به نقاط دوردست جهان نگریست تا بتوان چرخ این صنعت در ایران را همچنان به حرکت درآورد.

صنعت کشتی سازی ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت، در طول این سال ها تلاش‌های فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتی سازی و بروز کردن دانش فنی و علمی آن داشته است و اکنون با ساخت نفتکش ها و تعمیر انواع شناورهای غول آسا در داخل و خارج با قابلیت حمل بالای بار در زمره کشتی سازان بزرگ دنیا قرار گرفته است.

تقریبا از پنج دهه پیش تاکنون که صنعت کشتی سازی در منطقه هرمزگان نیز شکل گرفته است؛ در طول این سال‌ها هرچند با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده، اما جرقه امید و توانمندی آن از بین نرفته است.

تجاری سازی صنعت کشتی سازی در دولت سیزدهم

هرمزگان؛ قطب صنعت کشتی سازی کشور

استان مرزی و ساحلی هرمزگان بدلیل ظرفیت های فراوان در بخش حمل و نقل دریایی اعم از تجاری و صیادی و همچنین پوشش استان های دریایی همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، بالاترین سهم در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورها، انواع دکل، بارج و سکوی نفتی و گازی در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

این استان مهم و راهبردی با برخورداری از ۴۷ واحد کشتی ‌سازی و لنج‌ سازی به عنوان قطب صنعت کشتی سازی کشور دارای شرکت‌های بزرگ کشتی سازی بوده که در این خصوص رتبه نخست را در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده است.

البته از بین واحدهای کشتی سازی و لنج سازی هرمزگان، مجتمع بزرگ کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با حدود ۵۰ سال سابقه فعالیت در غرب بندرعباس به عنوان بزرگترین مجتمع صنایع دریایی و فراساحلی کشور توان بالایی در ساخت و تعمیر انواع شناور، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز دارد و طرح های بزرگ و ارزشمندی را در سال‌های گذشته به انجام رسانده است.

در سال‌های پس از انقلاب صنعت کشتی سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واگذار شد و در طول این سال ها شرکت‌های زیادی از جمله مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا)، کشتی سازی اروندان، مجتمع شهید درویشی، مجتمع شهید جولایی، کشتی سازی ایلکا، کشتی سازی بحرامن و کشتی سازی ناخدای جزیره در حوزه ساخت کشتی، سازه‌های دریایی و قطعات زیرنظر آن سازمان مشغول به فعالیت هستند.

تجاری سازی صنعت کشتی سازی در دولت سیزدهم

اثبات توانایی ایزوایکو در دنیا با ساخت و تعمیر انواع شناورها

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که از سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» پا به عرصه وجود گذاشت، تاکنون توانسته با تعمیر و ساخت هر نوع شناور و طراحی و تعمیر بارج و سکوهای نفتی و گازی و همچنین دارا بودن سیستم های مختلف از آب گیری و به آب اندازی توانایی خود را نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم به اثبات برساند.

مجتمع کشتی سازی ایزوایکو که از حدود نیم قرن پیش (از سال ۱۳۵۲ تاکنون) فعالیت خود را در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز کرده است، تا قبل از سال ۹۰ بدبینی و نبود حمایت داخلی به این مجموعه در خصوص مدت زمان تحویل دهی پروژه‌ها وجودداشت اما اکنون با تلاش‌هایی که نیروهای توانمند و متخصص ایرانی در یک دهه اخیر از خود نشان داده‌اند؛ موفق شده‌اند این وضع را بهبود ببخشند و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را به صنعتی فعال و بین المللی تبدیل کنند.

کشتی سازی با داشتن ۵ هزارو ۲۵۰ نفر شاغل در این صنعت باعث رونق و به گردش در آمدن صنایع پایین دستی شامل الکترود سازی ،کابل سازی ،رنگ سازی، روغن سازی، تولید فولاد، آلومینیوم، الکتریکال، صنعت چرم ،لوله،مس و دهها صنایع دیگر شده است.

مجتمع ایزوایکو که تلاش می کند در افق ۱۴۰۴ مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی سازی، سکوسازی و ترمینال  های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد، در ابتدای سالجاری با ساخت شناور کاملا ایرانی پشتیبان صیادی پارس صدف توانست در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی شعار «توان ایرانی، کیفیت جهانی» خود را به اثبات برساند.

این شناور به طول ۶۴ متر، عرض ۱۲متر، ظرفیت ۹۰۰ مترمکعب، انبار ماهی با  دمای منفی ۱۸ درجه، تونل انجماد با دمای منفی ۳۰ درجه و با ظرفیت ۵۰ تن در شبانه روز است که طراحی و ساخت آن به طور کامل در ایزوایکو و به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

در این شناور فضای زیست مناسب برای ۲۴ نفر از خدمه زحمتکش دریایی که خسته از صید برمی گردند، وجود دارد و همچنین بخش بیمارستانی به شناور اضافه شده است که البته در آینده برای طراحی این شناور برنامه هایی جهت بهینه سازی داریم تا طول کشتی را ۱۰ متر اضافه کنیم.

همچنین شناور ابوذر ۱۲۰۰ متعلق به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی نیز به عنوان نخستین طرح تعمیراتی در سالجاری، فروردین ماه امسال وارد حوض خشک (درای داک) ایزوایکو شد و خردادماه امسال پس از تعمیر برای از سرگیری فعالیت خود، این مجموعه را ترک کرده و راهی دریا شد.

این شناور با طول ۱۷۷.۸۴ متر، عرض ۳۹.۱۶ متر و ارتفاع ۱۲.۳ متر مجهز به جرثقیل های ۱۲۰۰ تنی یکی از خاص ترین شناورهای موجود در کشور بوده که خدمات ارزشمندی را در جهت حفظ و استخراج سرمایه های ملی انجام داده  است.

شناور ابوذر ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ با قرارگیری در درای داک ایزوایکو؛ از آبگیری و تعمیراتی شامل رنگ و سند بلاست، ماشین آلات عرشه، شافت و پروانه، تعویض ورق، لوله کشی و شیرآلات، و تعمیرات و تست جرثقیل اصلی بر روی آن انجام شده است.

البته در دوره های گذشته و سال های قبل ساخت و تعمیرات اساسی اینگونه شناورهای بزرگ خارج از مرزها و در کشورهای حوزه خلیج فارس یا کشورهای آسیای شرقی انجام می شد که این امر باعث هدر رفت ارز از کشور بوده است اما از سال ۱۳۹۶ به عینه با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو با بومی سازی دانش خود به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست ‌یافت.

خوشبختانه این مجموعه صنعتی با دستیابی به طراحی، ساخت و تعمیرات انواع کشتی ها و سکوهای نفتی و گازی نقش راهبردی خود را در کشور و حتی جهان به اثبات رسانده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، باعث توسعه علمی، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی شده که این خود تفسیر عملی شعار سال یعنی «تولید، دانش بنیان واشتغال آفرینی» است.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) امروز با زیربنایی افزون ‌بر یکهزار و ۱۰۰ هکتار و با بهره‌ جویی از امکانات منحصربه ‌فرد و کارکنانی متخصص به‌ عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود.

تجاری سازی صنعت کشتی سازی در دولت سیزدهم

استفاده تنها ۱۵ درصد از ظرفیت ایزوایکو در ساخت شناور

ایزوایکو پس از راه اندازی «درای داک» توانایی تعمیر انواع کشتی های پهن پیکر و شناورهای موجود در دنیا را دارد و سال هاست ایران به تخصص و توان لازم برای تعمیر کشتی های کانتینربر، فله بر، فرآورده بر، کشتی های خاص مانند لوله گذار و لایروب، انواع دکل های حفاری و سازه های فراساحلی دست پیدا کرده است.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو با ارائه گزارشی از توانمندی ها و فعالیت های انجام گرفته با اشاره به کیفیت بالا و رضایت مندی کارفرمایان این مجتمع در دوره های گذشته گفت: هرچند توانایی و ظرفیت ساخت ۱۰ تا ۱۵ کشتی به طور همزمان در مجموعه ایزوایکو به اثبات رسیده است اما به علت نبود سفارش ساخت کارگاه های ما با ساخت بیگانه شده و در حال حاضر بیشتر تعمیرات در آن ها انجام می شود که این تنها ۳۰ درصد از ظرفیت و توانمندی ما بوده و ۷۰ درصد ظرفیت خالی مانده است.

سلمان ضربی با اشاره به نیاز شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران و همچنین مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بروز رسانی ناوگان حمل و نقل دریایی افزود: این ۲ مجموعه افزون بر ۶۰ کشتی اقیانوس پیما نیاز دارند و این می تواند فرصتی برای همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت و تخصص داخلی باشد که تاثیر چشمگیری بر توسعه اقتصاد، اشتغال و دانش خواهد داشت.

 وی با اشاره به اهمیت حوزه اسکراپ در دنیا یادآوشد: باتوجه به اینکه عمر مفید شناورها در جهان ۹ سال و در ایران بالای ۱۵ سال است و از آنجایی که زیرساخت مورد نیاز این مهم در مجتمع ایزوایکو وجود دارد با ورود به این حوزه توانایی تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن آهن آلات را از طریق اسکراپ داریم که این یک منبع عالی برای صنعت فولاد کشور خواهد بود.

 مدیرعامل مجتمع ایزوایکو همچنین در خصوص زمان نیاز کشور به فعالیت در زمینه ساخت انواع سکوهای نفت و گاز و تعمیر ریگ های حفاری یادآورشد: در شرایطی که کشور نیاز مبرم به این نوع سازه های راهبردی جهت توسعه میدان های نفت و گاز کشور داشت، ایزوایکو با ورود به این حوزه گام مهمی در مسیر حل چالش های بوجود آمده در صنعت نفت و گاز کشور برداشت که باعث شکل گیری دانش زایی و توسعه علمی گردید.

 مدیرعامل مجتمع ایزوایکو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: صنعت دریایی به عنوان یک صنعت مادر می‌تواند بسیار تاثیرگذار بر توسعه اقتصاد، اشتغال پایدار و فعال شدن صنایع پایین دست باشد که شکل گیری زنجیره تامین و رونق اقتصادی را برای استان هرمزگان و کشور دربرخواهدداشت.

ضربی با اشاره به مذاکره و توافق با مجموعه های داخلی جهت ساخت شناورهای فله بر و نفتکش، ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آینده فعالیت ساخت این طرح ها آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: صنعت کشتی سازی به عنوان یکی از صنایع قدیمی هرمزگان این قابلیت را دارد که به راحتی فرصت اشتغال ۱۰هـزار نفر را ایجاد کند و تلاش داریم با جذب طرح هایی که به خارج از کشور مراجعه می‌کنند، ظرفیتی را برای اشتغال منطقه که از نیاز های اصلی استان است، ایجاد کنیم.

این مسوول ادامه داد: با توجه به اینکه درحال مذاکره با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در طرح های بزرگی هستیم و همچنین وارد قراردادهایی با شرکت ملی نفتکش می شویم؛ پیش بینی می کنیم که صنعت دریایی استان متحول بشود و شکوفایی ایجادشده را تثبیت می نماییم .

تجاری سازی صنعت کشتی سازی در دولت سیزدهم

حمایت دولت سیزدهم از صنعت کشتی سازی در هرمزگان

از آنجایی که صنعت کشتی سازی یکی از صنایع مهم در  استان هرمزگان است لذا توسعه و تحول در این صنعت راهبردی با جدیت از سوی دولت سیزدهم دنبال می شود و از آن حمایت ویژه صورت می گیرد.

استاندار هرمزگان حمایت از صنعت کشتی سازی را یک اولویت مهم در دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: کشتی سازی در هرجای دنیا نیاز به حمایت دارد و ما از این مجموعه با تمام توان حمایت خواهیم کرد.

مهدی دوستی با اشاره به اینکه کشتی سازی با اقتصاد دریا در هرمزگان شناخته شده و از دیرباز همین بوده و توسعه ایران در محوریت دریا است، افزود: رونق تولید و فعالیت پی در پی صنعت کشتی ‌سازی یکی از اصلی ترین نقش‌ های ما در استان است و بدنبال این هستیم تا قدم‌ های لازم را برای رونق واقعی صنعت کشتی سازی و فولاد در این منطقه برداریم.

وی با اشاره به عقب ماندگی صنعت کشتی‌سازی هرمزگان گفت: متاسفانه در سال‌ های گذشته کشتی سازی در استان و کشور رونق خوبی نداشته و در رقابت با سایر کشورها مانند کره جنوبی عقب افتاده بود اما امروز شاهد شکوفایی این صنعت مهم هستیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، هرمزگان را یکی از استان‌های با ظرفیت بالا توصیف کرد که می‌تواند در عرصه‌ های مختلف از جمله در صنعت کشتی سازی و فولاد توان خود را به نمایش بگذارد و برای کمک به این صنایع قول خواهیم داد موانع را برداشته و در جهت پیشرفت آن گام‌های مهمی برداریم اما برداشتن این گام مهم در جهت توسعه کشور و استان هرمزگان در گروه وحدت و همدلی است.

ضرورت توسعه کشتی سازی هرمزگان برای ایجاد اشتغال پایدار

منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی و صنایع فراساحل (ایزوایکو) ظرفیتی عظیم در استان هرمزگان است و نقش بسزایی در ایجاد فرصت شغلی در منطقه دارد و از همین رو توسعه آن برای ایجاد فرصت های جدید اشتغال پایدار بسیار مهم و حائز اهمیت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در دیدار با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران اظهارداشت: وجود خلیج فارس، دریای عمان و دسترسی به آب های آزاد اهمیت منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را دوچندان کرده است و برای تقویت این مجموعه مهم اقتصادی از هیچ کمکی دریغ نخواهدشد.

احسان کامرانی ادامه داد: تقویت صنعت کشتی سازی برای ساخت و تعمیر کشتی های غول پیکر از اهمیت بسزایی برخوردار است و در همین راستا نیز باید بر موضوع بهره گیری از دانش های نوین و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برای توسعه این بخش بیش از پیش تمرکز و توجه کرد.

وی تصریح کرد: مجتمع کشتی‌ سازی توانسته به توانمندی‌های مناسبی در زمینه ساخت انواع شناور و کشتی‌های اقیانوس پیما و حتی ساخت سکوهای نفت و گاز دست پیدا کند که این دستاوردها با تلاش متخصصان کشورمان محقق شده است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل برای تقویت زیرساخت های دریایی کشور استفاده کرد.

 نوسازی شناورها اولویت اصلی سازمان بنادر و دریانوردی

نوسازی شناورها و ساماندهی سفرهای دریایی و همچنین حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌ بنیان اولویت‌های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۱ است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم ۲۶ خرداد امسال در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش در خصوص نوسازی شناورها گفت: امیدواریم شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت دریایی، صنایع دریایی و دریانوردی کشور باشیم و در این راستا، نیازمند شناسایی بازارهای هدف و بازاریابی مناسب هستیم.

علی نازی ادامه داد: شرکت های مختلفی در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی فعالیت می‌کنند و ممکن است حمایت‌های لازم از برخی شرکت های دانش بنیان وجود نداشته باشد، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که حمایت و پشتیبانی مناسب از شرکت‌های مذکور در دستورکار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان بنادر، حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دریایی است، عنوان کرد: سازمان بنادر در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، حرکت می‌کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان بنادر همواره حمایت های مادی و معنوی از شرکت های دانش بنیان را مدنظر قرار داده است و در راستای حمایت مالی از طریق وجوه اداره شده، تسهیلات ویژه ای در حوزه ساخت صنایع دریایی تدارک دیده شده و حمایت خاص از شرکت های دانش بنیان، دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان در کشور سرآمد است، گفت: سازمان بنادر در حوزه های دانشگاهی و علمی، گام به گام با دانشگاه ها، حرکت کرده و خوشبختانه موفقیت‌های بسیاری به دست آمده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: براساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول دریا در طول هشت تا ۱۰ سال آینده سهم دریا در اقتصاد کشور ۲ برابر می شود که این افزایش در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی در سواحل شمال و جنوب کشور به منظور سوق دادن رشد جمعیت و صنعت در سواحل کشور  زیرنظر شورایعالی توسعه سواحل مکران، شورایعالی توسعه دریایی تحقق می یابد.

 حسن بیک محمدلو با بیان اینکه تحقق این هدف نیازمند همکاری های چند جانبه به دستگاه های مختلف است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، شیلات و صنایع دریایی به نمایندگی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی از جمله دستگاه های همکار برای رسیدن به افزایش ۲ برابری سهم دریا در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف علاوه بر همکاری مشترک دستگاه ها نیازمند حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سواحل کشور به ویژه خلیج فارس و دریای عمان هستیم، افزود: سازمان بنادر و دریا نوردی در این زمینه از حضور تمام سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی استقبال می کند.

تجاری سازی صنعت کشتی سازی در دولت سیزدهم

صنعت کشتی سازی در کشورمان بومی شده است

ساخت کشتی از جمله صنایع بزرگ و مادر در هر کشور بویژه در استان‌های ساحلی و متصل به آب‌های بین المللی است و از رهاورد این صنعت می‌توان ضمن دست رد به وابستگی به عنوان یکی از صنایع ارز آور و تولید ثروت به دنیا نگاه کرد که این صنعت در کشورمان بویژه در کشتی سازی بومی شده است.

رونق این صنعت برای ایران به دلیل پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی و همچنین باتوجه به اینکه در شمال و جنوب کشور دریا بوده، بسیار مهم است و ضمن خودکفایی و خوداتکایی در بخش صادرات و ارزآوری، مقرون به صرفه نیز بوده و از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای اشتغال برخوردار است که می‌طلبد توجه بیشتری به این صنعت گران شود.

در سال های گذشته پویش خودکفایی در این صنعت با ساخت و به آب اندازی چندین فروند کشتی بنام استان‌های مختلف در کشتی سازی هرمزگان شکل گرفت اما به تدریج و در میانه راه به دلیل حمایت نشدن، از رونق افتاد و حتی برخی برای تعمیرات نیز به کشورهای همسایه دور و نزدیک چشم دوختند اما با تحریم‌های اقتصادی، زمینه یک بازگشت به خویشتن در این صنعت فراهم شد.

سالانه حدود ۵۰ هزار کشتی بزرگ اقیانوس پیما در خلیج فارس و دریای عمان تردد می کنند و جمهوری اسلامی ایران در شمال این آب های بین المللی، یکی از مناطق مستعد برای توسعه صنعت دریایی است.

ایران با بیش از پنج هزار و  ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب یکی از کشورهای دریایی جهان محسوب می شود و افزایش سرمایه گذاری ها در صنعت دریایی کشور در توسعه و رشد اقتصاد دریا محور کشور نقش مهمی ایفا می کند.

و اما مجتمع کشتی سازی ایزوایکو در غرب بندرعباس باتوجه به وجود سه هزار کیلومتر مرز آبی کشور در هرمزگان و همچنین توسعه، بهره برداری، گسترش حمل و نقل مواد نفتی و افزایش رفت و آمد واحدهای شناور در منطقه استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان در سال ۵۲ با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور با وسعت یکهزار و ۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شده است.

مجتمع ایزوایکو همچنین مدیریت منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس در غرب بندرعباس را برعهده دارد؛ این منطقه ویژه صنعتی اقتصادی که در سال ۱۳۸۰ شکل گرفته است، ابزارها و زیرساخت‌های لازم را برای ساخت و تعمیر کشتی و سازه‌های دریایی را برای چندین شرکت فعال در این صنعت، فراهم کرده است.

ایزوایکو خود دارای ۶ زیرمجموعه بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج‌فارس، گروه تامین تجهیزات شفق هرمز، عظیم گسترش هرمز و بحر گسترش هرمز در صنعت کشتی سازی است که به صورت هولدینگ مرکزی اداره می‌شوند و هر کدام از این مجموعه‌ها فعالیت‌های تخصصی از جمله ساخت و تعمیر شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، ساخت و نصب سازه‌های دریایی همچون سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی وساخت و تعمیر سکوهای نفتی را برعهده دارند.

در واقع در سال های گذشته کشتی‌های کوچک و بزرگ زیادی از جمله کشتی «ایران- شهرکرد» با ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ تی .ای.یو به عنوان دومین کشتی کانتینر بر اقیانوس پیمای، شناور «حجاز ۶۶» با ابعاد ۱۴ در ۶۷ متر، شناور چهار هزار تنی «آمیتیس» به طول حدود ۱۰۰ مترو عرض ۱۷متر، سه سکوی نفتی با ظرفیت تولید هرکدام روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام و نفتکش آرگو (ARGO)  با وزن ۵۶هزار در حوض خشک مجتمع صنعتی ایزوایکو به صورت اساسی و تخصصی تعمیر شد.

ارسال نظر