مسکو: آمریکا و متحدانش از خطوط قرمزی که به آن‌ نزدیک شده‌اند، عبور نکنند

مقامات روس به آمریکا و متحدانش نسبت به مداخله بیشتر در جنگ اوکراین و تامین تسلیحات مرگبار برای رژیم کی‌یف هشدار دادند.

به گزارشعاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد مسکو می‌تواند «اقدامات متقابل» علیه ایالات متحده و متحدان اروپایی آن به دلیل «مداخله فزاینده» در درگیری اوکراین انجام دهد. 

به گزارش خبرگزاری دولتی «ریانووستی»، این مقام ارشد روس ضمن بیان این که «روسیه مجبور خواهد شد اقدامات متقابل کافی از جمله اقدامات نامتقارن انجام دهد»، افزود: روشن است که رویارویی مستقیم با آمریکا و ناتو به نفع روسیه نیست. ما هشدار می‌دهیم و امیدواریم واشنگتن و سایر پایتخت‌های غربی متوجه خطر تشدید خارج از کنترل باشند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا هم به واشنگتن و متحدانش نسبت به تامین تسلیحات بیشتر برای اوکراین هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند به تشدید بیشتر جنگ منجر شود. 

آنتونوف گفت: ما از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهیم از خطوط قرمزی که به آن‌ها نزدیک شده‌اند، عبور نکنند.  پمپاژ رژیم کی‌یف با تسلیحات مرگبار را متوقف کنید.

بر اساس بیانیه سفارت روسیه که دوشنبه منتشر شد، وی افزود: این فقط به قربانیان و ویرانی جدید و همچنین طولانی‌تر شدن درگیری منجر خواهد شد. 

دوشنبه آمریکا و متحدان اروپایی آن حملات گسترده هوایی روسیه به کی‌یف و سایر شهرهای بزرگ اوکراین را محکوم کردند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به او وعده ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته داد.

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) مرکز شهر کی‌یف پایتخت و چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد. حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیب در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه تأیید کرد که فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

پوتین، انفجار در پل کرچ را «حمله تروریستی» توصیف کرده و کی‌یف را مسئول آن می‌داند. کی‌یف مسئولیت انفجار در پل را به عهده نگرفته، اگرچه چند وزیر دولت اوکراین بعد از وقوع آن، روسیه را مورد تمسخر قرار دادند.

 

ارسال نظر