العربی الجدید: آمریکا قصد عقب‌نشینی از عراق ندارد/ مقاومت ساکت نمی‌ماند

ناظران سیاسی با اشاره به این‌که واشنگتن قصد خروج از عراق را ندارد، پیش‌بینی می‌کنند که گروه‌های مقاومت با از دست دادن اندک اعتماد باقی‌مانده به دولت الکاظمی، سکوت را بشکنند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، اعلام دولت آمریکا مبنی بر این‌که در حال حاضر، قصد ندارد شمار نیروهای خود را در عراق کاهش دهد، بار دیگر درها را مقابل احتمالات تشدید تنش‌های امنیتی از سوی گروه‌های مقاومت و مسلح عراقی مخالف حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان باز می‌کند و بحران اعتماد این گروه‌ها به دولت «مصطفی الکاظمی» را تشدید می‌کند.

روزنامه «العربی الجدید» طی گزارشی با اشاره به این امر نوشت: این اعلام آمریکا به میزان زیادی با سخنان دولت الکاظمی که در هفتم آوریل جاری اعلام شد، در تضاد است. این دولت اعلام کرده بود که در دور جدید مذاکرات راهبردی بغداد - واشنگتن که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، از آمریکا خواسته شده تا یک چارچوب زمان‌بندی شده برای آغاز عقب‌نشینی نیروهایش از عراق تهیه کند.

تناقض‌گویی بغداد و واشنگتن پس از دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی

این نشست به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی آن برگزار شد. پنج شنبه پیش، ژنرال «کنت مک‌کنزی»  فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» طی یک کنفرانس خبری گفت که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و توضیح داد که این امر به خواست بغداد است. 

وی تصریح کرد: «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد.»

مک کنزی درباره وضعیت عراق نیز گفت که معتقد است که ایالات متحده آمریکا در آستانه جنگ در خاورمیانه نیست.

«قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق یکی از مهمترین گروه‌های مخالف ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق در واکنش به این اظهارات مک‌کنزی گفت که این اظهارات فرماندهی مرکزی آمریکا «دلیلی است آشکار مبنی بر عدم جدیت دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از خاک عراق».

وی طی پستی در توئیتر در روز شنبه (۲۴ آوریل)، نوشت: «در صورت عدم صدور فوری تکذیبه از طرف دولت عراق، [این عدم واکنش] به معنای بی‌اعتباری گفته‌های دولت درباره درخواست خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق خواهد بود و اینکه آنچه علنا گفته می‌شود برخلاف آن چیزی است که در خفا مطرح می‌شود».

الخزعلی افزود: «آمریکایی‌ها یکی‌ پس از دیگری دلیل می‌آورند که زبان گفت‌و‌گو و منطق با آن‌ها بی‌فایده است و روش افغانستانی تنها راه برای بیرون راندن آن‌هاست.»

پس از آن، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت که جدول زمانبندی عقب‌نشینی نیروهای خارجی از سوی کمیته‌های فنی در چارچوب گفت‌وگوی راهبردی تعیین می‌شود.

وی توضیح داد که یک جدول  زمان‌بندی و برنامه برای عقب‌نشینی نیروهای خارجی طی چندین مرحله وجود دارد که پس از نشست کمیته فنی که به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح به ریاست رئیس ستاد مشترک ارتش تشکیل شده، مشخص خواهد شد. عراق به هیچ سرباز آمریکایی یا خارجی دارای اسلحه نیازی ندارد که بخواهد در کنار نیروهای عراقی بجنگد. اساسا عراق به هیچ نیروی رزمی غیرعراقی نیازی ندارد.

هفتم آوریل جاری، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق طی یک کنفرانس خبری در مقر وزارت خارجه عراق پس از پایان دور شوم گفت‌وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن گفت: ایالات متحده آمریکا به خارج کردن شمار بیشتری از نیروهایش از کشور و عدم باقی ماندن پایگاه‌های نظانی آمریکایی در داخل عراق متعهد شد.

وی توضیح داد: «فرایند عقب‌نشینی نیروهای رزمی آمریکا از طریق کمیته مشترک مسئول تعیین زمان آن، صورت می‌گیرد.» پس از این، دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق نیز از تشکیل یک کمیته فنی مسئول تعیین زمان و سازوکارهای مربوط به نتایج و دستاوردهای دور سوم گفت‌وگوی راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و عراق خبر داد و اعلام شد که ریاست این کمیته بر عهده سرلشکر «عبدالامیر یارالله» رئیس ستاد مشترک ارتش است.

حملات راکتی علیه پایگاه آمریکایی ویکتوریا و هدف قرار گرفتن کاروان‌های لجستیکی 

العربی الجدید در ادامه این گزارش نوشت: «بغداد، پایتخت عراق شب پنج‌شنبه و جمعه گذشته، پس از گذشت حداقل دو ساعت از اعلام آمریکا مبنی بر عدم وجود برنامه عقب‌نشینی از عراق، شاهد شلیک راکت به سوی پایگاه نظامی «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد بود. پایگاهی که یک یگان آمریکایی در چارچوب تلاش‌های «ائتلاف بین‌المللی» برای مبارزه با داعش را در خود جای داده و ۲۰۰ نظامی در آن حضور دارند که اغلب آنها از نیروهای مارینز (تفنگداران دریایی) هستند.»

در ادامه این گزارش آمده است: این حمله راکتی، خسارات مادی اندکی داشت و همه راکت‌ها به خارج از پایگاه اصابت کرد و تنها یک نیروی امنیتی عراقی زخمی شد. پس از آن، سه حمله جدید علیه کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نیروهای ائتلاف هدف قرار گرفتند و خساراتی مادی به این کاروان‌ها وارد شد.

طفره رفتن مقامات دولت الکاظمی از توضیح درباره این این تناقض‌گویی

العربی الجدید تاکید می‌کند که در تماس با مقامات مسئول در دولت الکاظمی هیچ مقامی حاضر به توضیح درباره اظهارات مک‌کنزی و موضع رسمی بغداد در قبال آن و دلیل این تضاد و تناقض‌گویی نشد.

چرا مک‌کنزی از تداوم حضور آمریکا در عراق گفت؟

اما یکی از اعضای پارلمان عراق در تماس تلفنی تصریح کرد: «ظاهرا آمریکایی‌ها با این اعلام، الکاظمی را شرمسار کردند و از آنجا که این اقدام تحریک آمیز است، احتمال دارد که حملات جدیدی از سوی گروه‌های مسلح [علیه منافع آمریکا در خاک عراق] صورت گیرد.»

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به واشنگتن در ژوئیه آتی برای بررسی برخی قضایا با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که بعید نیست آنچه که در دور اخیر گفت‌وگوی راهبری میان طرفین حاصل شد و به طور مشخص موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق، از سوی دولت آمریکا در معرض تجدید نظر قرار گرفته باشد.

این منبع آگاه تاکید کرد: در دور سوم گفت‌وگوی راهبردی، عراق خواستار عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی نشد بلکه بالعکس، طی آن درباره حمایت آمریکا از عراق در برنامه‌های نظامی متعدد از جمله ارتقای سطح تسلیحات نیروی هوایی عراق، صیانت و تامین قطعه‌های یگان‌های زرهی و تانکهای عراقی به ویژه خودروهای هامفی، هومر و تانکهای آبرامز که صدها عدد از آنها از دور خارج شده‌اند، گفت‌وگو شد.  همچنین درباره آموزش و حمایت از نیروی هوایی در پیگرد و تعقیب بقایای داعش رایزنی شد. لذا اساسا موضوع عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی تا پیش از این انتخابات جدید، مطرح نیست.

«علی الغانمی» دیگر نماینده عراقی و عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز این سخنان را تایید و اعلام کرد: با تاسف بسیار باید بگویم که در دور سوم گفت‌وگوی راهبردی، برخلاف دوره‌های پیش، موضوع برنامه‌ریزی برای عقب‌نشینی آمریکا از اراضی عراق طرح نشد. 

در ادامه این گزارش، از دیگر نشانه‌های عزم آمریکا برای باقی ماندن در عراق،  محتوای گفت‌وگوی تلفنی طولانی دیروز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق است.

در این گفت‌وگو علاوه بر محکوم کردن حملات راکتی و پهپادی صورت گرفته علیه منطقه کردستان و پایگاه‌های نیروهای ائتلاف ضد داعش، بر نیاز مستمر به حضور نیروهای ائتلاف در عراق  و حمایت از پیشمرگه و نیروهای امنیتی عراق در نبرد با داعش تاکید شد.

«حسن شویرد» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره اظهارات مک‌کنزی می‌گوید که وی به صراحت از باقی‌ماندن نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد و بر ضرورت اتخاذ موضعی واحد از سوی عراق در قبال این امر و میزان نیاز نیروهای عراقی به همتایان آمریکایی خود تاکید کرد.

«حاکم الزاملی» از رهبران جریان صدر عراق و نماینده سابق پارلمان گفت که دولت الکاظمی باید شفاف‌تر درباره این پرونده سخن بگوید و عمل کند. عراق در آستانه مرحله مهمی مانند انتخابات و تحولات پس از آن است. لذا دولت می‌تواند میزان نیاز خود به نیروهای خارجی برای آموزش و حمایت اطلاعاتی و ..را مشخص کند زیرا کشور دیگر به نیروی رزمی نیازی ندارد.

بعید بودن عقب‌نشینی آمریکا از عراق در آینده نزدیک

«مهند سلوم» دانشیار در بخش پژوهشهای امنیتی در مرکز مطالعات عالی دوحه می‌گوید: عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی در آینده نزدیک بعید است. این امر دلایل زیادی دارد. حضور این نیروها در عراق، برای حفظ و صیانت میزان نفوذ راهبردی ایالت متحده آمریکا در منطقه ضروری است. امری که نمی‌توان با حضور در پایگاه‌های نظامی دیگر در کشورهایی مثل عربستان سعودی، ترکیه و قطر به آن رسید.

وی معتقد است اظهارات کمیته مشترک عراق و آمریکایی پس از گفت‌وگوهای روز هفتم ماه آوریل در خصوص عقب‌نشینی آمریکا از عراق بیشتر از آنکه بخواهد یک توافق رسمی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی باشد یک خبر برای مصرف در داخل عراق بود. کما اینکه ژنرال مک‌کنزی در اواسط ماه جاری میلادی در مقابل کمیته نیروهای مسلح در کنگره آمریکا گفت: موضوع عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی از عراق کاملا به موازنه‌های منطقه‌ای مرتبط است و اگر این موازنات به هم بخورد، ممکن است عراق به یک عرصه باز درگیری میان ایران و دشمنانش در خاورمیانه تبدیل شود.

وی با اشاره به اختلافات سیاسی در داخل عراق درباره مسئله زمان و سازوکار اخراج نیروهای آمریکایی  بعید ندانست که این امور به افزایش تنش و بحران درگیری‌های خشونت‌بار علیه آمریکای‌ها در عراق منجر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر