محمد بن سلمان: حوثی‌ها بر سر میز مذاکره بنشینند

۹۰ درصد با دولت بایدن توافق داریم

۹۰ درصد با دولت بایدن توافق داریم

ولیعهد عربستان از انصارالله یمن خواست درگیری‌ها را متوقف کرده و بر سر میز مذاکره بنشیند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ با عبدالله المدیفر، مجری العربیه درباره مخالفت انصارالله یمن با طرح صلح عربستان مدعی شد: بحران کنونی اولین بحران در نوع خود در تاریخ دو کشور نیست. سیطره حوثی‌ها (انصارالله) بر صنعا در سال ۲۰۱۴ "کودتا علیه مشروعیت و اقدامی غیرقانونی" بود!

وی گفت: هیچ کشوری در جهان وجود "شبه‌نظامیان در مرزها یا یک گروه مسلح غیرقانونی" در مرزها را نمی‌پذیرد. این مسئله برای عربستان و کشورهای منطقه و دولت "مشروع" (دولت منصور هادی) یمن غیرقابل قبول است.

ولیعهد عربستان همچنین گفت: ما آماده حمایت از حوثی‌ها در یمن در ازای توقف حمله به عربستان هستیم. پیشنهاد عربستان حمایت اقتصادی و هر چیزی که بخواهند در ازای توقف درگیری‌ها و نشستن بر سر میز مذاکره است.

محمد بن سلمان گفت: امیدواریم حوثی‌ها با تمام گروه‌های یمنی برای رسیدن به راهکاری که حقوق همگان را در یمن تضمین کند و همچنین ضامن منافع کشورهای منطقه باشد، بر سر میز مذاکره بنشینند. 

وی گفت: ما شکی نداریم که ارتباط قوی بین حوثی‌ها و ایران وجود دارد اما امیدواریم حوثی‌ها منافع یمن را قبل از هر چیزی در نظر بگیرند.

ولیعهد عربستان هم‌چنین اظهار کرد کشورش خواهان روابط خوب با ایران است.

بن سلمان با اشاره به برنامه هسته‌ای، موشکی و "اقدامات نیابتی ایران" گفت: "مشکل ما با رفتار منفی ایران است."

وی با این حال افزود: ما در حال کار با شرکای منطقه‌ای و جهانی خود هستیم تا راه حلی برای این مشکلات بیابیم و امیدواریم بتوانیم برای ایجاد روابطی خوب که همه بهره‌مند شوند، بر این مشکلات فائق آییم.

محمد بن سلمان در ادامه درباره اختلاف در روابط عربستان و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: توافق ۱۰۰ درصدی بین دو کشور حتی بین کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) وجود ندارد. باید اختلافاتی وجود داشته باشد و این کاملا طبیعی است. اختلافات با انتقال از یک دولت به دولت دیگر در آمریکا احتمالا کم یا زیاد می‌شود. میزان توافق بین عربستان و دولت بایدن بیش از ۹۰ درصد است. با هم در منافع عربستان و آمریکا توافق داریم و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم. اختلافات ما کمتر از ۱۰ درصد است و برای حل کردن آن تلاش می‌کنیم.

وی افزود: آمریکا بدون شک شریک استراتژیکی برای عربستان است. این شراکت از حدود ۸۰ سال پیش بوده است و تأثیر زیادی بر عربستان و آمریکا داشته است. اگر نفت ارزان ما از سال‌ها پیش برای کشور دیگری مثل انگلیس می‌رفت آمریکا در وضعیت کنونی نبود. عربستان در افزایش قدرت آمریکا نقش داشت. عربستان برای تقویت ائتلاف‌هایش در سرتاسر جهان با آمریکا، انگلیس، اروپا و فرانسه تلاش می‌کند. همچنین برای ایجاد شراکت جدید با همگان چه روسیه، چه هند، چه آمریکای لاتین، چه آفریقا تلاش می‌کند.

وی گفت: ما هیچ گونه فشاری برای مداخله در امور داخلی‌مان را نمی‌پذیریم. منشور سازمان ملل بر حاکمیت و استقلال کشورها تأکید دارد. ما برای تقویت منافعمان و حل اختلافات تلاش می‌کنیم.

محمد بن سلمان درباره اوضاع داخلی عربستان گفت: عدم وجود مرکزی برای حکومت از بزرگترین چالش‌هایی بوده که از ۲۰۱۵ با آن مواجهیم. دولت در ۲۰۱۵ اقدامات حیاتی از طریق بازسازی ساختار وزارتخانه‌ها و ایجاد شوراهای جدید اتخاذ کرد. مقامات در آستانه پایان ایجاد دفتر سیاست‌ گذاریها در حکومت هستند.

وی همچنین گفت: ما به هیچ وجه قصد اعمال مالیات بر درآمد را نداریم. تصمیمی که ژوئیه ۲۰۲۰ گرفته شد موقت بود. 

وی درباره کمپین اصلاحات"چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان" نیز گفت: نفت به عربستان خدمت کرد اما عربستان قبل از نفت هم یک کشور پابرجا بود. اقتصاد عربستان به نفت تکیه دارد و این بخش با چالش‌هایی مواجه است. فرصت‌های بزرگی در عربستان خارج از بخش نفت وجود دارد. ما خواهان استفاده از هر چیزی در عربستان از جمله نفت هستیم. آرامکو فرصتی دارد تا از بزرگترین شرکت‌های صنعتی جهان باشد. عربستان برای فروش سهم‌های جدیدی از آرامکو به سرمایه‌گذاران خارجی طی یک یا دو سال آتی برنامه‌ریزی می‌کند. عربستان درحال حاضر مشغول مذاکراتی درباره فروش یک درصد سهام آرامکو به یکی از سرمایه‌گذاران خارجی است.

انتهای پیام

ارسال نظر