چین: آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان مسلمان‌کشی کرده است

وزارت خارجه چین در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشستی درخصوص وضعیت مسلمانان منطقه «سین‌کیانگ» گفت آمریکا با جنگ و عملیات نظامی در بیش از 80 کشور، بالغ بر 800 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشست مجازی در خصوص وضعیت در منطقه «سین‌کیانگ»، به سوابق حقوق بشری این کشور اشاره کرد.

او در این خصوص اعلام کرد: برخی در آمریکا حکایت معدود شاهدان و کارشناسان دروغین را خریدار هستند، اما از گوش دادن به صدای افراد بسیار بیشتری از آن بازیگران دروغین خودداری می‌کنند و صدای ۱.۴ میلیارد چینی از جمله ۲۵ میلیون گروه‌های قومی در سین‌کیانگ را نادیده می‌گیرند.

وی در ادامه سابقه حقوق بشری آمریکا را محکوم کرد و گفت: آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان مسلمانان را کشته است. آمریکا با به راه انداختن جنگ‌ها و انجام عملیات‌های نظامی با نام «مبارزه با تروریسم» در بیش از ۸۰ کشور، بیش از ۸۰۰ هزار نفر را کشته و ده‌ها میلیون نفر را در افغانستان، عراق و سوریه آواره کرده است.

وی روز دوشنبه هم با محکوم کردن برگزاری این نشست، گفت استفاده‌کردن از سازمان ملل به‌عنوان بستری برای چنین برنامه‌هایی، در واقع توهین به این نهاد بین‌المللی است.

چونینگ در نشست خبری روزانه در وزارت خارجه چین، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا در این نشست - که به پیشنهاد آمریکا، آلمان و انگلیس برگزار خواهد شد - شرکت نکنند.

وی در این باره توضیح داد: «ایالات متحده با تعداد دیگری از کشورها همدست شده تا از منابع و بستر سازمان ملل برای حمله و بدنام کردن چین استفاده کند و در خدمت منافع خودش باشد».

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه سازمان‌دهندگان این نشست از مفهوم حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی برای دخالت در امور داخلی چین استفاده می‌کنند، تاکید کرد: «این [اقدامات] توهین به سازمان ملل است».

اخیراً، «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک، چین را به نقض حقوق بشر و اقدامات تحریک‌آمیز در  سین‌کیانگ و دریای جنوبی و شرقی چین متهم کردند.

این در حالی است که پکن بارها تصریح کرده، مسائل مربوط به هنگ‌کنگ و استان سین‌کیانگ، جزء مسائل داخلی چین محسوب می‌شود و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.

ماه گذشته هم «ژائو لیجیان» سخنگوی دیگر وزارت خارجه چین در پاسخ به ادعاهای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا  در مورد وضعیت مسلمانان سین‌کیانگ گفت، آمریکا سرخپوستان خود را نسل‌کشی کرد. سیاه‌پوستان را معامله و به بردگی گرفت و بی‌شرمانه  به کشورهای دیگر حمله و در امور آنها دخالت کرد و شواهد مستدلی در زمینه جنایت‌های مختلف آمریکا وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ادامه گفت که آمریکا تلاش دارد بین چین و کشورهای مسلمان تفرقه بیاندازد. وی به آمریکا یادآور شد که ۶۴ کشور جهان از جمله ملل مسلمان چون ایران، سوریه، پاکستان و برخی دیگر در چهل و ششمین  نشست شورای حقوق بشر از چین حمایت کردند.

این دیپلمات چینی به سفر نمایندگان سازمان همکاری شانگهای، سفرا و دیپلمات‌های ۲۱ کشور به سین‌کیانگ اشاره کرد و گفت که آنها پس از دیدن اوضاع در منطقه سین‌کیانگ به این نتیجه رسیدند که اتهام‌ها علیه چین بی‌اساس است. 

انتهای پیام/م

ارسال نظر