نتانیاهو و سیلی‌های پی‌درپی از فلسطین

نتانیاهو این بار در باتلاق فرو رفته است؛ نخست وزیر رژیمی که سرزمین فلسطینیان را به زور غصب و مردمانش را آواره کرده، حالا پی در پی سیلی می خورد، چرا که دیگر ورق معادلات برگشته و قواعد بازی تغییر کرده است.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، نبردهای چند روزه اخیر به خوبی نشان داد که دیگر فلسطین آن سرزمینی نیست که صهیونیست ها در آن یکه تازی کنند و هر بلایی که می خواهند سر ملت بی دفاع و مظلوم این دیار بیاورند.

صهیونیست ها نه فقط در صحنه نبرد که در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی و دیپلماسی، قافیه را باخته اند.

شاید یکی از مهمترین سیلی هایی که در این  مرحله از نهضت فلسطین به صورت نتانیاهو نواخته شده ، این است که هیبت اسرائیل به عنوان دولت شکست ناپذیر بعد از جنگ ۳۳ روزه یک بار دیگر شکست و موشک های مقاومت فلسطین از گنبد آهنین صهیونیست ها عبور کرد تا کلام حسن نصرالله در سال ها پیش که این رژیم را سست تر از خانه عنکبوت خوانده بود، تعبیر شود.

نخست وزیر اسرائیل که اکنون دو سه سالی است برای ماندن در قدرت دست و پا  می زند و در داخل رژیم اشغالگر هم دیگر جایگاهی ندارد، پایداری و برتری مقاومت را که این بار از توانایی های جدید تسلیحاتی اش رونمایی کرده است، به خوبی حس کرد.

ورود مقاومت به صحنه درگیری ها در حمایت از اهالی بیت المقدس و بخصوص محله شیخ جراح نیز تغییر معادلات را به رخ او کشید؛ دیگر وقت آن سر رسیده که فلسطینی ها را بتوان در جزیره های جدا از هم سرکوب و صداها را خفه کرد. این بار صدای محله شیخ جراح به سایر فلسطینیان سرزمین های اشغالی رسید.

تحولات جاری برای فلسطینی های ساکن شیخ جراح یک پیروزی دلچسب هم تلقی می شود، آنجا که مقاومت آنان در برابر متجاوزان در هفته گذشته باعث تعویق دادگاهی شد که به نفع شهرک نشینان در حال طی کردن مراحل خود بود.

دادگاه عالی صهیونیستی جلسه اش در باره شیخ جراح را به دلیل بحرانی بودن شرایط و احتمال انفجار اجتماعی لغو کرد جلسه ای که دوشنبه گذشته قرار بود به نفع صهیونیست ها رای دهد.

سیلی های فلسطین به نتانیاهو همچنان ادامه یافت .خبر لغو راهپیمایی صهیونیست های افراطی در هفته گذشته یکی دیگر از این سیلی ها بود.  

یهودیان افراطی قصد داشتند یک راهپیمایی ضد عربی برگزار کنند اما برخی مقام های امنیتی و از جمله یک فرمانده سابق ارتش اسرائیل خواستار لغو این راهپیمایی شدند. تعبیر آنان از اوضاع جاری اینگونه بیان شده است که "پودر باروت در حال سوختن است و ممکن است هر لحظه منفجر شود".

تحولات جاری همچنان بدبیاری های دیگری هم برای نتانیاهو داشته است؛ بطوری که این بار نه تنها اهالی محله شیخ جراح در بیت المقدس تنها نماندند، بلکه خیزش و قیام سراسری مردم در سرزمین های اشغالی بویژه کرانه باختری را نیز در پی داشت. حالا قواعد درگیری تغییر کرده است و اسرائیل دیگر قادر نخواهد بود بصورت نقطه ای یا کانونی دست به سرکوب های وحشیانه بزند.

نتانیاهو برای فرار از باتلاقی که خود پا به آن گذاشته ، با بمباران بی وقفه و وحشیانه غزه و کشتار غیر نظامیان تلاش می کند مقاومت فلسطین را بشکند و خود را نجات دهد. اکنون کارش به جایی رسیده که خروج ازاین باتلاق را یک دستاورد تلقی می کند، اما با اینحال همچنان ناکام مانده است و فرار از این وضعیت ساده به نظر نمی رسد.

بدبیاری ها و ناکامی ها برای نتانیاهو فقط در مواجهه با مقاومت فلسطین خلاصه نمی شود، او با یک جریان جدید اجتماعی هم روبه رو شده است، با جامعه ای چندپاره که هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود دارد. شکاف های اجتماعی نه فقط میان یهودیان و اعراب که میان یهودیان و افراطیون صهیونیست هم در حال گسترش است و التهابات در حال غلیان است و پلیس و ارتش اسرائیل هم توان کنترل این وضعیت را ندارند.

از طرفی، افتضاح اخیر کار را برای رقبای نتانیاهو که دنبال کشیدن او به دادگاه هستند، هموار خواهد کرد و این امر وزن و جایگاه و اثر گذاری جریان مقاومت فلسطین را نشان می دهد که از این پس در معادلات داخلی اسرائیل هم نمی توان نادیده اش گرفت.

سرنوشت نتانیاهو با پایان این دور از نبردها که تصورش را هم نمی کرد، بیش از همیشه مبهم است؛ تبعید یا زندان و شاید انزوای کامل سیاسی و اجتماعی، برای مردی که در قمار سیاسی اش باخته است.

البته این احتمال را نباید از نظر دور داشت که او ممکن است دست به اقدامات احمقانه بیشتری از جمله کشتار بیشتر و اقدامات تروریستی بزند که اگر چنین کند فقط بیشتر در باتلاقی که در آن افتاده است، فرو خواهد رفت.

البته معادلات بیش از این نشانه ها دچار تغییر شده است و حاکمان صهیونیسم در سرزمین های اشغالی در آینده با روش های جدید مبارزه روبه رو خواهند بود. دراین دور از برخوردها، برای اولین بار بسیاری از فلسطینی ها ، اردنی ها و لبنانی ها و سوری ها در پشت مرزهای فلسطین اشغالی تجمع و برای عبور از سیم های خاردار مرزهای تحمیلی تلاش کردند.

در شبکه های اجتماعی در سراسر کشورهای اسلامی، تمایل و درخواست برای عبور از مرزهای نامشروع اسرائیل فراوان است و نشانه ها می گویند سرانجام روز موعود خواهد رسید؛ دیر یا زود فرقی ندارد، مهم این است که سوخت و سوز ندارد.

انتها پیام/

ارسال نظر