کاخ سفید به اتهامات جاسوسی از سیاستمداران اروپایی پاسخ می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید در جلسه توجیهی گفت که ایالات متحده آماده همکاری با متحدان اروپایی در زمینه جاسوسی است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارین جین پیِر، معاون سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد: "در سال 2014، ایالات متحده بازبینی اساسی رویکردش در زمینه نظارت خارجی را انجام داده و رئیس جمهور [باراک] اوباما دستور داد که رویکرد ما به‌شکل چشمگیری تغییر کند".

او در ادامه گفت: "با شرکا و متحدان اروپایی خود تلاش خواهیم کرد به هر سوالی در این زمینه، از طریق کانال‌های امنیت ملی، پاسخ دهیم".

طبق گزارش رادیو دانمارک و تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی آلمانی از روزنامه زود دویچه و شبکه‌های رادیوتلویزیونی غرب و شمال آلمان (WDR  و NDR)، سرویس اطلاعاتی ارتش دانمارک به سرویس مخفی آمریکا امکان استفاده از یک ایستگاه شنود مخفی در نزدیکی کپنهاگ را داده است.

بنا بر این تحقیقات در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ علاوه بر مکالمات آنگلا مرکل، صحبت‌های فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور کنونی و وزیر خارجه وقت آلمان و پتر اشتاین‌بروک، کاندیدای حزب سوسیال دموکرات برای مقام صدراعظم نیز شنود شده‌اند.

در همین بازه زمانی تماس‌های سیاستمداران ارشد فرانسه، نروژ و سوئد نیز استراق سمع شده است. سوئد و نروژ هم خواهان پاسخگویی دانمارک و شفاف‌سازی ماجرای جاسوسی شده‌اند.

گفته شده که شنود مکالمات رهبران کشورهای اروپایی از طریق یک نقطه تبادل اینترنتی در ایستگاه "سانداگرگاردان" در نزدیکی کپنهاگ و کمک سازمان اطلاعات دانمارک میسر شده است. 

دانمارک از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا و تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز (سه‌شنبه) در واکنش به گزارش‌ها درباره جاسوسی آمریکا به کمک دانمارک از سران اروپایی، این مساله را تنها «نوک کوه یخ» خواند و افزود کشورهای عضو ناتو نمی‌دانند چه اتفاقی در خاک آن‌ها می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم که همواره کشورش به همراه روسیه هدف اتهام‌زنی آمریکا در خصوص جاسوسی سایبری قرار گرفته، آمریکا را بزرگ‌ترین امپراتوری دزدی از اسناد محرمانه خواند و افزود این کشور حفظ هژمونی خود را به دفاع از امنیت متحدانش ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر