"دنا" و "شاهین"؛ دست برتر نیروی دریایی ایران

پیوستن ناوشکن "دنا" و ناو مین شکار "شاهین" با دستور رییس جمهوری به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ویژگی ها، امکانات و توانمندیهای دفاعی و هجومی آنها بازتاب گسترده ای در رسانه های عرب زبان داشت و این رسانه ها، ناوشکن دنا و ناومین شاهین را دست برتر دریایی ایران توصیف کردند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» با انتخاب "نیروی دریایی ایران به ناوشکن ساخت داخل دنا مجهز شد و روحانی بر حمایت نیروهای مسلح ایران از کشورهای همجوار تاکید کرد"، به ویژگی های این ناوشکن اشاره کرد و گفت: ناوشکن دنا چهارمین ناو از کلاس "جماران" است که زیر نظر نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران در مجتمع صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور ساخته شده است.

این شبکه با تشریح توانمندیهای ناوشکن دنا، سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران را بازتاب داد و به نقل از وی گفت: روز بسیار خوبی است که صنایع دفاع کشور ظرف ۸ سال یک ناوشکن بسیار مهم را به دست متخصصین خودش تکمیل و آماده‌ بهره‌برداری می‌کند.

شبکه تلویزیونی «المیادین» نیز به نوبه خود عنوان "ناوشکن دنا به ناوگان نیروی دریایی ایران پیوست" را برای بازتاب رونمایی از این ناوشکن برگزید و گزارش داد: ناوشکن دنا بعد از ناوشکن های جماران، دماوند و سهند که در سالهای ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به ناوگان دریایی ایران پیوستند، به این ناوگان محلق می شود تا چهارمین ناوشکن تمام ایرانی از کلاس جماران باشد.

این شبکه افزود: امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نوامبر گذشته گفته بود که ناوشکن دنا از جنبه عملکرد، توانمندیها و تجهیزات، متفاوت از ناوشکن های دیگر نسل خودش است.

شبکه المیادین همچنین تصریح کرد: امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته بود که این کشتی توان جدیدی برای مقابله با تهدیدهای مربوط با مین در دریا و ساحل می دهد و می تواند سه بار دور زمین را با یک بار سوخت گیری پیمایش کند و همین مزیت باعث می شود تا مدتی طولانی در اقیانوس ها بماند.

بخش عربی شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» نیز در گزارش خود با تیتر "ایران دو کشتی جنگی جدید را به خدمت گرفت"، گفت که نیروی دریایی ایران – چند روز بعد از اعلام حضور دو کشتی جنگی ایرانی در اقیانوس اطلس برای اولین بار- ناوشکن دنا و ناو مین شاهین را تحویل گرفت.

این شبکه به نقل از رئیس جمهوری ایران افزود که وزارت دفاع امروز با تامین ناوشکن دنا و ناو مین شاهین برای ارتش جمهوری اسلامی ایران کار بزرگی کرد.

شبکه فرانس ۲۴ همچنین بیانیه ستاد مشترک ایران درباره ویژگی های ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین را بازتاب داد و افزود: ارتش ایران اعلام کرد که یک ناوگروه متشکل از ناو بندر "مکران" و ناوشکن "سهند" برای اولین بار با هدف تقویت توانمندیهای دریایی ارتش وارد اقیانوس اطلس شد.

پایگاه خبری «القدس العربی» دیگر رسانه عرب زبانی بود که خبر پیوستن ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد.

این پایگاه با عنوان "پیوستن ناوشکن پیشرفته جدیدی به نیروی دریایی ایران"، نوشت که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در آیین بهره برداری از طرح های وزارت دفاع از پیوستن این ناوشکن ستایش کرد و خرسندی گسترده خود را از تلاش های مستمر نیروهای مسلح ایران برای دستیابی به خودکفایی ابراز داشت.

پایگاه القدس العربی نوشت: ناوشکن تمام ایرانی دنا تجهیزات و سامانه های دفاعی و هجومی متنوع ساخت داخل دارد و می تواند در دریاها و اقیانوس ها تا مسافت های دور دریانوردی کرده و کار جستجو، شناسایی، نظارت، مقابله و انهدام هرگونه تهدید هوایی یا دریایی یا زیر سطحی را در صورت لزوم انجام دهد.

به نوشته این پایگاه، رهگیری ۴۰ هدف به طور کامل و درگیر شدن  با ۵ هدف به طور همزمان از دیگر ویژگی های ناوشکن دنا است.

پایگاه القدس العربی درباره شاخصه های ناو مین شکار شاهین نیز نوشت: ردیابی و خنثی نمودن انواع مین های دریایی از قابلیت‌های مین شکار شاهین است.

خبرگزاری «سبأ» یمن نیز رونمایی از ناوشکن دنا را در صفحه اول خود بازتاب داد و عنوان "وزیر دفاع ایران: ناوشکن دنا دفاع راهبردی کشور را تقویت می کند"برای خود برگزید.

این خبرگزاری به نقل از امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نوشت: ساخت ناوشکن دنا مبتنی بر بازطراحی ناوشکنهای کلاس موج است که توانمندی ناوگان دریایی در چابکی، سرعت عمل و واکنش سریع بودن و قدرت نیروی دریایی را تقویت خواهد کرد.

به نوشته سبأ، امیر سرتیپ حاتمی گفت: پیام ما به همه دوستان و همسایگان پیام صلح، دوستی و امنیت است و جمهوری اسلامی ایران خود را شریکی مطمئن و دوستی شفیق برای همسایگان می داند.

پایگاه خبری- تحلیلی «الخنادق» نیز رونمایی از ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین را بازتاب داد و عنوان "دنا و شاهین؛ دست برتر دریایی ایران" را برای خود برگزید.

این پایگاه نوشت: رئیس جمهوری ایران پیوستن ناوشکن دنا و ناو مین شاهین به نیروی دریایی را اعلام کرد که این امر چند روز بعد از آن صورت گرفت که نیروی دریایی ایران از دستاورد راهبردی خود در رسیدن به آب های اقیانوس اطلس - بدون توقف در هیچ بندری و بدون توجه به تهدیدهای آمریکا- خبر داد تا اینگونه تاکید کند که بارزترین قدرت دریایی در منطقه شده است و همزمان آماده ایفای نقش های بین المللی در آینده است.

پایگاه الخنادق سپس به تشریح جزئیات ویژگی ها، توانمندیها، امکانات و تجهیزات ناوشکن دنا و ناو مین شاهین پرداخت.

پایگاه خبری «بلادی آنلاین» نیز با انتخاب تیتر "ایران از پیوستن یک مین روب و یک ناوشکن به ناوگان دریایی خود خبر داد"، نوشت: ناوشکن دنا مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی بوده و قابلیت دریانوردی طولانی در دریاها و اقیانوس ‌ها، توانایی جستجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و درصورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارا است.

به نوشته این پایگاه، ناو مین شاهین نیز قادر به مقابله با انواع مین های دریایی است.

پایگاه خبری «بلادی آنلاین» همچنین با اشاره به رزمایش های دریایی ایران افزود: ایران با افزایش توانمندیهای صنایع نظامی داخلی بدنبال افزایش قدرت نظامی خود است.

در همین حال، خبرگزاری «لیبانون» با انتخاب تیتر "ایران: پیوستن ناوشکن ساخت داخل دنا به ناوگان نیروی دریایی" نوشت: رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که پیوستن این ناوشکن بیانگر تداوم مسر خودکفایی ارتش و نیروهای مسلح ایران است.

این خبرگزاری به نقل از امیر سرتیپ حاتمی نیز نوشت: با پیوستن ناوشکن دنا به ناوگان نیروی دریایی ارتش، عمق راهبردی کشور در درفاع از منافع ملی در دریا تقویت خواهد شد و ایران از ۲۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی بویژه در جنوب برخوردار است که فرصت بزرگی برای این کشور به شمار می رود.

روزنامه «النهار» لبنان نیز عنوان "ایران دو کشتی جنگی را تحویل می گیرد: ناوشکن دنا و ناو مین شاهین"، پیوستن این دو کشتی نظامی به ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد.

به نوشته النهار، رئیس جمهوری ایران پیوستن این دو کشتی را دستاوردی بزرگ توصیف کرد که چند روز بعد از اعلام ورود دو کشتی جنگی ایرانی برای اولین بار به اقیانوس اطلس تحقق یافت.

این روزنامه در ادامه گزارش خود به ویژگی ها و توانمندیهای ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین پرداخت و اظهارات مقامات عالی رتبه نظامی ایران در این باره را بازتاب داد.

روزنامه «الدستور» مصر دیگر رسانه عرب زبانی بود که با انتخاب تیتر "بارزترین ویژگی های ناوشکن دنا" نوشت: رئیس جمهوری ایران گفت که ناوشکن دنا که به نیروی دریایی ارتش پیوست، آماده ایفای ماموریت های خود است و این ناوشکن زیر نظر نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران طراحی شده است.

به نوشته الدستور، ستاد مشترک ایران ناوشکن دنا را تماما ایرانی و مجهز به یک باند فرود بالگرد و تجهیزات و سامانه های متنوع دفاعی و هجومی توصیف کرد که می تواند مسافت های طولانی را دریانوردی کند و برای انهدام هرگونه تهدید هوایی یا دریایی یا زمینی مجهز شده است.

این روزنامه به نقل از امیر سرلشکر "سید عبدالرحیم موسوی" فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت که الحاق ناوشکن دنا و ناو مین شاهین رویدادی مهم و جهشی فوق‌العاده در توان رزمی نیروی دریایی ارتش است.

به نوشته الدستور، سرلشکر موسوی افزود:‌ تعداد قابل توجهی از  تجهیزات پیشرفته در سال‌های اخیر به نیروی دریایی اضافه شد و در آینده نزدیک نیز شاهد اضافه شدن تعداد دیگری خواهیم بود.

در همین حال، پایگاه روزنامه «الشرق الاوسط» نیز از دیگر رسانه های عرب زبانی بود که به نوبه خود پیوستن ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد و اظهارات رئیس جمهوری ایران در مراسم ویژه این رویداد و بیانیه ستاد مشترک ایران را بازنشر داد.

 

ارسال نظر