مشارکت جهانی ایرانیان در انتخابات؛ حضور بدون مرز در تعیین سرنوشت

آرمان مشارکت در تعیین سرنوشت، ایرانیان مقیم خارج از کشور را نیز پای صندوق های رای آورده و همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، سفارتخانه های ایران در خارج از کشور شرایط مشارکت تمام ایرانیان مقیم خارج را فراهم آورده اند.

به گزارش روز جمعه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ، ایرانیان مقیم خارج نیز به کمک سفارت خانه های ایران، امکان حضور و مشارکت در تعیین سرنوشت خود را یافته و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال انتخاب نامزدهای مورد نظر خود هستند.  

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، انتخابات همزمان در ۱۳۳ کشور دیگر برای ایرانیان مقیم این کشورها در ۱۳۳ کنسولگری و دفتر نمایندگی با ۲۳۴ صندوق رای برگزار می‌شود.

رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ترکیه

رای گیری برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران برای ایرانیان مقیم ترکیه، در شهرهای مختلف این کشور از ساعت هشت صبح روز جمعه به وقت محلی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز شد.  

به گفته مسوولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، همزمان در سراسر کشورمان و نمایندگی های کشورمان در جهان، انتخابات در هفت شعبه رأی گیری در مناطق مختلف ترکیه برگزار می شود و در این دوره از انتخابات برای اخذ رای از ایرانیان مقیم ترکیه، یک صندوق در محل سفارت کشورمان در آنکارا، دو صندوق در استانبول، یک صندوق در ترابوزان، یک صندوق در ارزروم، یک صندوق در ازمیر و یک صندوق سیار نیز در آنتالیا برای تسهیل در اخذ رای هموطنان مقیم جنوب ترکیه، تدارک دیده شده است.

 رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) صبح ساعت هشت به وقت محلی در حوزه انتخاباتی جمهوری آذربایجان با رعایت همه پروتکل های بهداشتی آغاز شد.  

" سید عباس موسوی " سفیر جمهوری اسلامی ایران، " سید علی اکبرر اجاق نژاد " نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در اولین دقایق آغاز انتخابات در کنار صندوق اخذ رای حاضر شده و به  نامزد مورد نظر رای دادند.

سفیر کشورمان قبل از آغاز این انتخابات در باره آماده شدن همه تمهیدات  لازم برای برگزاری یک انتخابات خوب و  پرشور خبر داد.

مشارکت جهانی ایرانیان در انتخابات؛ حضور بدون مرز در تعیین سرنوشت

ایرانیان مقیم روسیه پای صندوق های رای

همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور با تلاش وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، فرایند این انتخابات برای شرکت ایرانیان مقیم روسیه ساعت ۸ امروز جمعه ۲۸ خرداد به وقت مسکو در چهار شهر این کشور با رعایت دقیق دستورات بهداشتی  آغاز شد.  کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: کار رای گیری همزمان در شهرهای مسکو، سنت پترزبورگ، کازان و آستراخان برای ایرانیان خارج از کشور آغاز شد.  

جلالی انتخابات این دوره از ریاست جمهوری ایران را برای سرنوشت کشور مهم و حضور همه ایرانیان و هموطنان را تاثیر گذار دانست و از تمامی هموطنان برای مشارکت در این انتخابات سرنوشت ساز  دعوت به عمل آورد.

مشارکت جهانی ایرانیان در انتخابات؛ حضور بدون مرز در تعیین سرنوشت

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پنج شعبه اخذ رای در پاکستان، راس ساعت هشت صبح جمعه ۲۸ خرداد به وقت محلی با حضور پرشور ایرانیان مقیم در «اسلام‌آباد» و سه شهر دیگر پاکستان آغاز شد.  ایرانیان مقیم پاکستان، در روزهای اخیر و همزمان با برنامه رقابت‌های انتخاباتی، همراه با دهها میلیون نفر از هموطنان داخل و خارج از کشور، با شور و شوق اخبار و گزارش‌های انتخابات و سخنان و برنامه‌های نامزدها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف دنبال می‌کردند.  

«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در اولین لحظات آغاز اخذ رای در محل سفارت کشورمان در شهر اسلام‌آباد، رای خود را به صندوق انداخت.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق

راس ساعت ۸ به وقت محلی عراق، شعبه های اخذ رای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در بغداد و دیگر مراکز ایجاد شده در شهرهای مختلف شمال و جنوب این کشور، گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور، در ۶ حوزه اخذ رای متشکل از ۱۴ صندوق، برای ایرانیان مقیم عراق گشایش یافت.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشتر طی بیانیه ای از جزئیات برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در عراق از جمله تعداد شعبه های ثابت و سیار اخذ رای و ساعات حضور مردم پای صندوق های تعیین سرنوشت خبر داد.


۲ شعبه اخذ رای در بغداد شامل یک صندوق ثابت و یک صندوق سیار، ۲ صندوق در کربلای معلی (۱ صندوق ثابت و ۱ صندوق سیار)، ۲ صندوق در نجف اشرف (۱ ثابت و ۱ سیار) ۲ صندوق در بصره (۱ ثابت و ۱ سیار)، ۳ صندوق در اربیل (۱ ثابت و ۲ سیار) و ۳  صندوق در سلیمانیه (۱ ثابت و ۲ سیار) جمعا ۱۴ صندوق اخذ رای شامل ۶ صندوق ثابت و ۸ صندوق سیار، برای تسهیل حضور  رای دهندگان در این رویداد در نظر گرفته شده است.

مشارکت ایرانیان مقیم کشورهای شرقی آسیا در انتخابات 

 

رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران ساعت ۸ صبح امروز جمعه به وقت محلی در شرق آسیا از جمله کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در چین در چهار حوزه انتخابیه پکن، شانگهای،  گوانگجو و هنگ کنگ از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی آغاز و تا ساعت ۶ عصر ادامه خواهد داشت با توجه به اینکه امروز در چین یک روز کاری است، در صورت وجود متقاضی ساعت انتخابات قابل تمدید خواهد بود.

«محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با انتشار یک پیام ویدیویی از تمام هموطنان دعوت کرد که برای ایران عزیز و سربلند،  حضور پرشور در انتخابات داشته باشند.  

رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم از ساعت ۸ صبح به وقت به وقت محلی آغاز شد سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو،  پایتخت ژاپن، محل‌ برپایی شعبه اخذ رای در این کشور است.

زمان برگزاری انتخابات تا ساعت ۱۸ به وقت محلی اعلام شده بود که با توجه به استقبال هموطنان گرامی امکان تمدید تا ساعت ۱۹ نیز وجود دارد.

رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، در کره جنوبی هم آغاز شد.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در کره جنوبی، این دوره از انتخابات از ساعت ۸ صبح جمعه به وقت محلی در کره جنوبی آغاز شده است.

رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در سفارت ایران در سئول پایتخت کره جنوبی انجام می شود.  

انتخابات تا ساعت ۱۹ به وقت محلی ادامه خواهد داشت.  

سفیر و کارکنان سفارت ایران در کره جنوبی و خانواده هایشان ، در دقایق اولیه آغاز رای گیری با حضور در محل اخذ رای، آرای خود را به صندوق انداختند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، شوراهای اسلامی،  انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، ساعت ۷ صبح امروز ۲۸ خرداد در سراسر ایران آغاز شد. انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه، انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری در ۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران برگزار خواهد شد.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند و فرایند انتخابات تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید ساعت اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد شنبه وجود دارد.
به گفته معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی۵۰۰ خبرنگار خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی از ۵ قاره جهان، انتخابات ۱۴۰۰ ایران را پوشش می‌دهند.

ارسال نظر