اختلافات سیاسی در لبنان پایانی ندارد؟

اختلافات در لبنان هر روز وارد مرحله تازه ای از درگیری و تنش میان جریان های گوناگون سیاسی می شود؛ به همین دلیل بن بست تشکیل دولت اکنون ماه هاست که بطول انجامیده است و حالا این هفته شاهد بگو مگوهای تند میان «نبیه بری» و «میشل عون» روسای مجلس و جمهوری این کشور بوده ایم.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، پس از اظهارات سه شنبه این هفته میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در واکنش به رایزنی ها و کوشش های نبیه بری با گروه ها و جریان های لبنانی برای دستیابی به راهکاری به منظور برون رفت از بحران تشکیل کابینه که در محافل سیاسی این کشور از آن به «طرح نبیه بری» نام برده می شود، انتقادهای تندی را روانه رئیس مجلس لبنان کرد، نبیه بری نیز یک روز بعد به تندی پاسخ وی را داد.

این درحالی است که مجادلات داخلی میان نبیه بری با احزاب سیاسی به دلیل انعطاف وی هیچگاه به مرحله تندمزاجی نرسیده است.
ماجرا از سه شنبه این هفته هنگامی کلید خورد که عون در بیانیه ای، «سعد الحریری» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه را که با گذشت هفت ماه از عهده داری این سمت هنوز در گیر و دار و پیچ و خم نتوانسته به ماموریت خود عمل کند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

رئیس جمهوری لبنان با انتقاد از الحریری و بری، این پیام را به دو طرف مخابره کرد که مسیر تشکیل دولت تنها از مجرای  کاخ «بعبدا» می گذرد که وی در آن ساکن است.
عون در بیانیه خود ضمن قدردانی از مراجع و نهادهایی که برای کمک به تشکیل دولت داوطلب شده اند، تاکید کرد که «این نهادها باید با استناد به قانون اساسی و پایبندی به اصول آن رفتار کنند و با روش هایی که با قانون اساسی همخوانی ندارد و تنها با تمایلات این نهادها و اهداف‌شان در ارتباط است، زیاده‌روی نکنند.»
در ادامه این بیانیه آمده که « برخی نهادها، افراد و جریان ها عمدی و یا سهوی با دخالت در روند تشکیل دولت هر از گاهی مواضع و اظهارنظرهای مطرح می کنند و این در حالی است که قانون اساسی تصریح دارد که روند تشکیل دولت و صدور فرمان آن باید منحصرا با توافق رئیس جمهوری و نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه (الحریری) انجام شود.»
عون افزود که رئیس جمهوری تاکنون با ایده‌های ارائه شده گوناگون برای تشکیل دولت جدید همکاری کرده و از بسیاری از توهین‌ها و حملات مستقیم به خود و اختیارات ریاست جمهوری چشم‌پوشی کرده و اکنون معتقد است که اقدامات نمایشی برخی افراد برای تشکیل دولت هیچ چشم‌انداز روشنی ندارد.
از آن سو و در پی انتشار این بیانیه انتقادی، نبیه بری رئیس مجلس لبنان در مقام پاسخگویی به میشل عون برآمد و در نامه ای تأکید کرد که رئیس‌جمهوری حق خودداری از پذیرش نخست‌وزیر پیشنهادی مجلس را ندارد.
بری در نامه ای به عون نوشت که همچنان برای تشکیل دولت سعد الحریری تلاش می‌کند و او (میشل عون) حق خودداری از پذیرش نخست‌وزیر پیشنهادی مجلس را نخواهد داشت.
او افزود که «همه چیز در کشور تعطیل شده، لبنان در حال فروپاشی  و ملت خشمگین است و جنابعالی با طرحی مخالفت کردید که شرق و غرب و همه طرف‌های لبنانی با آن موافق بودند. روز سه شنبه به صراحت گفتید که نمی‌خواهید الحریری رئیس دولت باشد، چنین حقی ندارید و مأمور کردن نخست‌وزیر بر عهده شما نیست و مجلس در این باره پاسخ روشن خود را داده است.»
رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که باید مسائل حل شود نه اینکه نادیده گرفته شود و طرح او برای کاهش اختلافات به منظور  تشکیل دولت جدید با جدیت ادامه خواهد داشت  و به خود حق می‌دهد که به خواست نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه برای پیشبرد مسائل و کاهش اختلافات اقدام کند.
بری همچنین گفت که رئیس جمهوری بر خلاف حقوق قانونی خود خواستار ۸ وزیر در کابینه شده است.
در همین گیر و دار منابع خبری دو روز پیش اعلام کردند که سعد الحریری در صدد اعلام انصراف از مأموریت تشکیل کابینه بود اما به درخواست نبیه بری از عملی کردن این تصمیم خودداری کرد.
در سوی مقابل، الحریری، روز دوشنبه در نشستی، روابط خود با نبیه بری را دوستانه  و یکپارچه توصیف کرده و گفته بود که «سعد الحریری به معنای نبیه بری و نبیه بری به معنای سعد الحریری است و مشکل در کسی است که برای تشکیل دولت موانع ایجاد می‌کند.»
وی در ادامه دربارهٔ رابطه اش با بری گفت: «او تنها کسی است که از زمان انتصاب من، کنار من ایستاده و هرگز مرا تنها نگذاشته‌است». او تأکید کرد که آنها دائماً با هم در تماس هستند و به زودی با او ملاقات خواهد کرد.
وی با اشاره به جبران باسیل رئیس «جریان میهنی آزاد» و واکنش منفی اش به ابتکار عمل او گفت: انعطاف‌پذیری من بدون پاسخ مانده‌است.

با گذشت حدود ۹ ماه از استعفای دولت «حسان دیاب» در پی انفجار بندر بیروت، اختلافات نیروهای سیاسی در لبنان مانع از تشکیل دولت جدید در این کشور شده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دخالت های نامشروع برخی قدرت های جهانی و دولت های منطقه روند سیاسی در لبنان را پیچیده کرده است.

ارسال نظر