تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

دیدار عصر چهارشنبه پوتین و بایدن در ژنو سوئیس در حالی برگزار شد که روابط روسیه و آمریکا تاریخ پر فراز و نشیبی طی کرده و بسیاری از دیدارهای سران دو کشور با برقراری روابط دیپلماتیک بین اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا از سال ۱۹۳۳ تاکنون در شرایط تنش آلودی برگزار شده است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا از مسکو  با احتساب دیدار روز گذشته پوتین و بایدن، سران دو کشور در سطوح دوجانبه و چندجانبه هفت بار با یکدیگر دیدار کردند.

دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا عصر چهارشنبه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد. این ملاقات درحالی انجام شد که به اذعان مسکو، روابط این دو قدرت  به پایین ترین سطح ممکن تنزل یافته است

کنفرانس تهران

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

نخستین دیدار سران مسکو و واشنگتن در سطح سه جانبه در کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ برگزار شد و ژوزف استالین رهبر وقت شوروی با فرانکلین روزولت رئیس جمهوری آمریکا و وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس به عنوان سران متفقین دیدار کردند.

هدف آن دیدار سران متفقین در تهران، اتخاذ راهبردی مشترک برای مقابله با آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر و متحدان آن بود که نتیجه اصلی آن توافق در مورد شرایط گشودن جبهه دوم علیه آلمان  در اروپا بود.

در آن دیدار درخصوص سایر مسائل مربوط به جنگ با آلمان نازی و نظم جهانی در دوره پساجنگ دوم جهانی توافق بدست آمد.

دیدار در کنفرانس یالتا 

سران سه کشور شوروی، انگلیس و آمریکا شامل ژوزف استالین، وینستون چرچیل، فرانکلین روزولت،  در ماه فوریه سال ۱۹۴۵ در یالتا واقع در شبه جزیره کریمه دیدار کردند.  

 در دیدار یالتا درخصوص آغاز جنگ شوروی با ژاپن در سال ۱۹۴۵ و برقراری نظام نوین جهانی پس از جنگ و اتخاذ استراتژی واحد در مورد آلمان شکست خورده توافق شد.

دیدار خروشچف با آیزنهاور

نیکیتا خروشچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی در ماه جولای سال ۱۹۵۵ با دوایت آیزنهاور رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد که در آن سران فرانسه و انگلیس نیز شرکت داشتند.

در آن دیدار که نخستین ملاقات سران شوروی و آمریکا پس از پایان جنگ دوم جهانی بود، مسائل آلمان، امنیت اروپا و خلع سلاح هسته ای مطرح شد و دیدار در فضای مثبت برگزار شد.  

 دیدار برژنف و نیکسون

در ماه می سال ۱۹۷۲ ریچارد نیکسون رئیس جمهوری آمریکا به مسکو سفر کرد که نخستین دیدار رئیس جمهوری آمریکا از شوروی بود و در جریان آن وی با لئونید برژنف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی دیدار کرد.

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

این دیدار پس از دوره طولانی سردی روابط شوروی و آمریکا بخاطر مسائلی همچون بحران کارائیب بود که واشنگتن بخاطر استقرار موشک های روسی در کوبا با مسکو اختلاف شدید یافته بود.  

بخش اصلی این دیدار امضای قرارداد، محدودیت سیستم های پدافند موشکی بین شوروی و آمریکا بود.  

دیدارهای گورباچف با ریگان

میخاییل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی دو دیدار با رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین آمریکا داشت که دیدار نخست در ماه نوامبر سال ۱۹۸۵ در ژنو و دیدار دوم در ماه اکتبر سال ۱۹۸۶ در ریکیاویک پایتخت ایسلند برگزار شد.

این دیدارها پس از یک دوره پرتنش روابط شوروی و آمریکا بر اثر لشکرکشی شوروی به افغانستان انجام گرفت.  

سران شوروی و آمریکا در آن دیدار بر غیرقابل قبول بودن جنگ هسته ای تاکید و خاطرنشان کردند که چنین جنگی اگر آغاز شود برنده ای نخواهد داشت.

دیدار گورباچف با بوش پدر

میخاییل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ماه دسامبر سال ۱۹۸۹ با جورج بوش پدر دیدار کرد.

گورباچف با بوش در آن دیدار که بر عرشه کشتی شوروی به نام ماکسیم گورکی برگزار شد درخصوص مسائل خلع سلاح هسته ای، روابط دوجانبه و بحران های در نقاط مختلف جهان گفت و گو کردند.

 سران شوروی و آمریکا در آن دیدار پایان جنگ سرد و رویارویی ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیکی را اعلام کردند.  

 دیدار یلتسین و بوش پدر

دیدار بوریس یلتسین رهبر فقید روسیه با جورج بوش پدر رئیس جمهوری وقت آمریکا، نخستین ملاقات سران روسیه و آمریکا بود که در ماه فوریه سال ۱۹۹۲ در کمپ دیوید آمریکا برگزار شد.

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

در آن دیدار بیانیه مشارکت راهبردی روسیه و آمریکا امضا شد که بطور رسمی به رویارویی ایدئولوژیکی و نظامی مسکو و واشنگتن پس از جنگ دوم جهانی پایان داد.

در این بیانیه سران روسیه و آمریکا تاکید کردند که روابط دو کشور را بر اساس اصول دوستی و مشارکت و اعتماد متقابل بنا می کنند.  

دیدار پوتین با کلینتون

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی با بیل کلینتون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

این دیدار که نخستین دیدار پوتین با رئیس جمهوری آمریکا بود در مسکو برگزار و در آن چند سند همکاری ازجمله بیانیه اصول ثبات راهبردی، یادداشت تفاهم ایجاد مرکز مشترک هشدار دهی موشکی امضا شد.  

 دیدار پوتین با بوش پسر

جورج بوش پسر رئیس جمهوری آمریکا در ماه می سال ۲۰۰۲ برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کرد.  

سران روسیه و آمریکا در آن دیدار بیانیه روابط راهبردی دو کشور را امضا کردند که در آن بر همکاری دو کشور در مسائل جهانی تاکید شده بود.  

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

در آن دیدار قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی بین روسیه و آمریکا امضاء شد.

 دیدار مدودیف و اوباما

دیمیتری مدودیف رئیس جمهوری روسیه و باراک اوباما همتای آمریکایی وی در ماه آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت چک دیدار کردند.

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

در آن دیدار پیمان استارت-۲ بین روسیه و آمریکا امضا شد که بر اساس آن دو کشور متعهد شدند تعداد کلاهک های هسته ای خود را تا ۱۵۵۰ عدد و تسلیحات پرتاب کننده این کلاهک ها ازجمله بمب افکن های دورپرواز و زیردریایی های اتمی را تا ۷۰۰ عدد کاهش دهند.

روسیه و آمریکا در ماه فوریه گذشته این پیمان را برای پنج سال دیگر تمدید کردند.

دیدارهای پوتین و ترامپ

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه جولای سال ۲۰۱۸ با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار کرد.


تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

این دیدار در حالی برگزار شد که آمریکا روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم کرده بود و کنگره آمریکا که تحت کنترل دمکرات ها بود چندین بسته تحریم ها در مورد مسکو وضع کرد.  

 پوتین و ترامپ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ نیز در حاشیه نشست جی ۲۰» در شهر اوزاکای ژاپن دیدار و دو طرف درباره برخی مسائل منطقه‌ای از جمله ایران، سوریه، ونزوئلا، افغانستان و اوکراین گفت‌وگو کردند.


حالا بایدن با پوتین

دیدار پوتین و بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا نیز دیروز چهارشنبه در "ویلای لاگرانژ"، در حاشیه دریاچه شهر ژنو در سوئیس برگزار شد. این دیدار در در مجموع ۴.۵ ساعت طول کشیدو حدود ساعت ۱۸.۰۵ به وقت مسکو پایان یافت.

پوتین پیشتر در نشست خبری ملاقات با همتای آمریکایی خود را سازنده توصیف کرد و گفت: ما درباره ثبات راهبردی، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری گفت وگو کردیم و در باره بازگشت سفرا  توافق کردیم . وی همچنین از موافقت بایدن برای تمدید بیمان استارت۲  خبر داد.

ناظران در روسیه بر این باور هستند که این دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کردند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که در حال حاضر بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

تعامل و تقابل ۸۸ ساله روس ها و آمریکایی ها از تهران تا ژنو

از آخرین  گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن (   ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳ آوریل ۲۰۲۱   ) و پیشنهاد برای دیداری حضوری ارزیابی ها ، بحث ها و گفت و گو های فعالانه ای درباره اهداف اهمیت و نتایج این دیدار شکل گرفت که در روزهای اخیر به اوج رسیده است.
روابط دو قدرت غرب و شرق به اذعان مسکو و واشنگتن آنقدر تنزل یافته که بعید به نظر می رسد با ملاقات امروز سران دو کشور، اتفاق خاصی در روابط نه چندان گرم دو طرف رخ دهد. وزارت امور خارجه روسیه بارها گفته است  که تعامل دو کشور به ویژه به دلیل فشار تحریم های ایالات متحده و اتهامات مداوم علیه مسکو به پایین ترین و بدترین وضعیت ممکن رسیده است.

 

 

ارسال نظر