ریابکوف: مسکو خواهان تلاش مضاعف برای احیای برجام است

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که مسکو خواهان تلاش مضاعف مذاکره کنندگان وین برای حل مسائل باقی مانده در راستای احیای برجام است.

به گزارش روز چهارشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، ریابکوف در گفت و گو با ریانووستی درباره برنامه ایران برای غنی سازی 20 درصدی گفت: اگر توافقنامه پادمان با آژانس رعایت شود، خطری وجود نخواهد داشت.

ریابکوف گفت: "ما از شرکت کنندگان در گفتگوهای وین می خواهیم که تلاش خود را برای یافتن راه حل های قابل قبول متقابل برای مشکلات باقی مانده دو برابر کنند."

وی با بیان اینکه ایران دیگر داده های تأسیسات هسته ای را به آژانس انرژی هسته ای انتقال نمی دهد،  تأکید کرد که "گامهایی که ممکن است روند مذاکره را پیچیده کنند ، از طرف ما باعث نگرانی می شود."

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، روز گذشته اعلام کرد که برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.

کاظم غریب آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.

وی با اشاره به این که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می شود.

نماینده دائم ایران بیان داشت: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می کند.

ارسال نظر