سازمان عفو بین الملل رئیس جمهور تونس را به حمایت از حقوق بشر دعوت کرد

سازمان عفو بین الملل از " قیس سعید" رئیس جمهور تونس خواست به طور علنی حقوق بشر را محترم شمرده و آن را مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش روز سه شنبه عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، سازمان مزبور با صدور بیانیه ای از رئیس جمهور تونس خواست تا به دنبال به تعلیق درآوردن فعالیت پارلمان و در اختیار گرفتن برخی از اختیارات قوه قضائیه، حق آزادی بیان و برپایی اجتماعات مسالمت آمیز را محترم شمرده و از آنها حمایت به عمل آورد.

سازمان عفو بین الملل افزود: به دنبال یورش نیروهای امنیتی به دفتر یک شبکه تلویزیونی در تونس در روز دوشنبه و سخنرانی تهدیدآمیز رئیس جمهور مبنی بر توسل جستن به زور علیه کسانی که امنیت کشور را در معرض تهدید قرار می دهند، ترس و نگرانی ها در مورد به خطر افتادن حقوق بشر افزایش یافته است.

سازمان مزبور ادامه داد: آزادی هایی به سختی به دست آمده و دستاوردهای حقوق بشر تحقق یافته در قیام مردمی سال ۲۰۱۱ در معرض خطر قرار گرفته است به ویژه دادگاه قانونی وجود ندارد تا از حقوق افراد در این کشور حمایت کند.

"قیس سعید" رییس جمهوری تونس با صدور حکمی به مدت یک ماه منع رفت و آمد شبانه اعمال کرد که بر اساس آن از ساعت ۲۱ تا ۶ صبح به مدت یک ماه در تونس منع رفت و آمد برقرار خواهد بود.

ریاست جمهوری تونس همچنین هرگونه تجمع بیش از سه نفر در جاده های عمومی و میدان ها را ممنوع کرده است.
برقراری حکومت نظامی در تونس پس از آن روی می دهد که قیس سعید علاوه بر تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان، "هشام المشیشی" نخست وزیر را از مقام خود برکنار کرد.
رییس جمهوری تونس گفت که  تصمیم گرفتم قوه مجریه را با کمک نخست وزیری که خودم تعیین می کنم، اداره کنم.
این تصمیم به دنبال اعتراض روز یکشنبه تونس و دیدار قیس سعید با فرماندهان نظامی و امنیتی گرفته شده است.

هشام المشیشی نخست وزیر تونس که روز یکشنبه توسط  قیس سعید رئیس جمهوری با کمک ارتش برکنار شد، در نخستین اظهار نظر گفت که وی قدرت را به فردی که رییس جمهوری وی را مأمور تشکیل کابینه کند، واگذار خواهد کرد.

از سوی دیگر "فرحان حق" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه شب در واکنش به تحولات اخیر تونس گفت: اختلافات باید از راه گفت وگو حل و فصل شود.

 

 

ارسال نظر