آتش مهارناشدنی/ کابوس تابستان داغ یونان

آتش سوزی جنگل ها در یونان که تا روز شنبه برای پنجمین روز بدون مهار شدن ادامه داشت بخش هایی از خاک این کشور در دومین جزیره بزرگ اِویا را سوزاند. صدها نفر از مردم مجبور به تخلیه منازل خود شده اند و ساکنان این مناطق در جنگ با شعله های آتش به کمک آتش نشان ها آمده اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آتشی که از روز سه شنبه در شرق آتن پایتخت آغاز شد از چند طرف بسرعت در حال گسترش است و هزاران هکتار از جنگل ها در شمال این کشور را در برگرفته و ساکنان ده ها روستا را مجبور به تخلیه منازل خود کرده است.

فانیس اسپانوس فرماندار بخش مرکزی یونان در مصاحبه با تلویزیون اسکای تی وی گفت: اوضاع بسیار دشوار است.

آتش سوزی ها همزمان با بدترین موج گرما در بیش از ۳۰ سال گذشته، در بسیاری از بخش های کشور آغاز شده و علاوه بر جنگل سوزی، منازل مسکونی، کسب وکارها را نابود کرده و حیوانات را به کشتن داده است.

کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان اتفاقات ناشی از آتش سوزی در کشورش را به «کابوسی در تابستان» توصیف کرده و گفت اولویت دولت در وهله نخست و بیشتر از همه حمایت از جان انسان ها بوده است.

در حومه آتن، بادهای شدید آتش را به شهر «تراکاماکدون» کشیده است که به شهروندان آن دستور تخلیه داده شده است. ابری از دود آتن پایتخت یونان را در برگرفته است.

در ترکیه، کشور همسایه یونان نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور می گوید کشورش با وخیم ترین آتش سوزی در طول تاریخ این کشور مواجه است و تا روز شنبه هنوز آتش سوزی در پنج نقطه این کشور ادامه داشته است.

یونان از ارتش برای مهار آتش استفاده کرده است و کمک هایی را از چندین کشور شامل قبرس، فرانسه، آلمان و نیز رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. آلمان می گوید آتش نشان ها و وسایل نقلیه را برای مهار آتش اعزام کرده که انتظار می رود ظرف یکی دو روز آینده خود را به یونان برسانند.

به گفته مقامات، یک نفر روز جمعه به دلیل جراحت ناشی از آسیب به دکل برق جان خود را از دست داد و ۹ نفر دیگر مجروح شدند.

موج شدید گرما و خشکسالی برخی مناطق جهان از جمله یونان را با آتش سوزی در جنگل ها مواجه کرده است».

«ویرگنیوس سینکاویچوس» کمیسر اتحادیه اروپا در امور محیط زیست این وضعیت را وخیم ترین شرایط طی دهه های اخیردر کشورهای مدیترانه توصیف کرده است.​

ارسال نظر