کارشناسان مستقل سازمان ملل از تحریم های یکجانبه انتقاد کردند

کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تحریم های یکجانبه علیه کشورها انتقاد و اعلام کردند تحریم‌های یکجانبه باعث سلب حق توسعه بسیاری از مردم جهان شده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، این کارشناسان از کشورهایی که  اقدام به اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها می کنند خواسته اند این سیاست را کنار بگذارند یا استفاده از آنها را به حداقل برسانند تا تضمین شود حاکمیت قانون و حقوق بشر از جمله حق توسعه تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرده اند کشورها هنگام اعمال تحریم‌های یکجانبه باید برای اجتناب از اثرگذاری منفی تحریم‌های یکجانبه روی مسائل حقوق بشری، از جمله حق توسعه تمام جوانب احتیاطی را رعایت کنند. مجازات شهروندان بی‌گناه باید پایان یابد.
 آنان تصریح کردند اعمال تحریم‌های یکجانبه موجب لطمه به فعالیت‌های ضروری برای توسعه کشورها می‌شود.
به گفته این کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعمال فراسرزمینی تحریم‌ها و تحریم‌های ثانویه اثرات منفی‌شان را روی تک تک افراد یا شرکت‌ها در جوامع هدف به جا می‌گذراند. تحریم‌ها کشورها را از توسعه باز می‌دارند و مردم را هم عقب نگاه می‌دارند. تحریم‌ها در دنیای جهانی‌شده به همه لطمه می‌زنند.
کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده اند تحریم‌ها باعث می‌شوند کل جمعیت نتواند سلامت خود را حفظ کنند، در حمل و نقل کالاهای ضروری برای توسعه اقتصادی اخلال ایجاد می‌کنند، پایداری محیط زیست و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تضعیف می‌کنند.
آنها تصریح کرده‌اند مردم در کشورهای تحریم‌شده مانند ایران، ونزوئلا، کوبا و سوریه از دسترسی به خدمات اساسی محروم می‌شوند.

موج تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران که علاوه بر حوزه های صنعتی، اقتصادی، دفاعی و ...، حوزه های دارویی، غذایی و مایحتاج ضروری مردم را نیز شامل شده و جان مردم را تهدید می کند، به حوزه فرهنگ و مذهب هم کشیده شده و حتی مانع از ارسال کاشی تزئینی از ایران برای مساجد آمریکا شده است.
به گزارش ایرنا، متولی یکی از مساجد شمال ایالت ویرجینیا از دولت آمریکا خواسته تا دستور رفع توقیف کاشی‌هایی را که از ایران ارسال شده و در معرض نابودی قرار دارند، صادر کند.

آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، تحریم‌های ضد ایرانی را بار دیگر اعمال کرد. این اقدام آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» مورد انتقاد بسیاری از کشورها و حتی دموکرات‌ها در آمریکا قرار گرفت.
با وجود وعده «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازگشت این کشور به برجام، اما هنوز این وعده عملیاتی نشده است.
ایران بارها اعلام کرده که در صورتی که آمریکا به عنوان ناقض اولیه برجام، به تعهدات خود بازگردد، حاضر است اقدامات جبرانی خود پس از خروج آمریکا از برجام را، کنار بگذارد و به تعهدات مندرج در این توافق بازگردد.​

ارسال نظر