سازمان جهانی بهداشت درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا هشدار داد

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) درباره برنامه ریزی زودهنگام برای استفاده از دوز سوم واکسن کرونا در برخی کشورها، به ویژه در شرایطی که برخی دیگر از کشورها هنوز برای دستیابی به دوز اول واکسن تلاش می کنند، هشدار داد.

این چندین بار است که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت درباره توزیع نابرابر واکسن کرونا انتقاد می کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای هیل نوشت: با سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون تقویتی همزمان با کاهش ایمنی بدن در برابر سویه دلتا ویروس، آدهانوم بار دیگر بشدت مخالفت سازمان متبوعش را با تزریق دوز سوم در شرایطی که سهم عمده ای از جمعیت جهان هنوز دوز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده اند، ابراز کرد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: به همین خاطر من از کشورها می خواهم دستکم تا پایان ماه جاری (سپتامبر) برای تزریق دوز سوم مهلت دهند تا کشورهایی که بسیار عقب تر هستند نیز به آنها برسند.

در آمریکا، مقام های بهداشت عمومی این کشور خواستار تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا شده اند. در این کشور ۵۲.۶ درصد از جمعیت یا بیش از ۱۷۴ میلیون نفر واکسینه شده اند.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با توجه به این امر خاطرنشان کرد این در حالیست که در برخی از کشورهایی کم درامد در آفریقا تنها کمتر از دو درصد ازجمعیت به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده اند.

این موضع دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در مغایرت کامل با مواضع کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا و افرادی همچون آنتونی فائوچی متخصص بیماری های عفونی ارشد این کشور است که از توصیه ها برای دریافت دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا حمایت می کنند.

دیگر مقامات سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر گفته بودند که واکسن های تقویتی در کشورهای ثروتمند تر موضوعی جدا از دوزهای واکسن در برخی دیگر از کشورها و برنامه های به اشتراک گذاشتن واکسن از جمله از طریق طرح کوواکس نیست و برای غلبه بر همه گیری کرونا، توجه به این مساله مهم است.

هانس کلاگ رئیس بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفته بود که تزریق دوز سوم واکسن کرونا، تجملاتی نیست که تصور شود از سهم دیگرانی که هنوز در انتظار دریافت نخستین واکسن هستند، گرفته شده باشد و در واقع راهی برای ایمن نگهداشتن افراد با آسیب پذیری بالاست.

 وی با این حال گفت که ما باید واکسن را با یکدیگر سهیم شویم.

برخی از شرکت های داروساز تولید کننده واکسن های کرونا همچون فایزر تاکنون بدنبال مجوز برای دوز تقویتی واکسن هستند.

کرونا در جهان تاکنون ۲۱۸ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۳۹۲ نفر را مبتلا کرده که از این تعداد ۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۰۵ نفر جان باخته اند.​

ارسال نظر