وزیر امور خارجه انگلیس اشتباهات اطلاعاتی غرب در افغانستان را فاش کرد

وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه ارزیابی اطلاعاتی ما این بود که بسیار غیرمحتمل است کابل در سال جاری میلادی سقوط کند، مسئولیت فاجعه افغانستان را به اشتباه محاسباتی غرب و «جانبداری خوش بینانه» ناتو نسبت داد که به گفته او تصور می کردند آمریکا نیروهایش را در کابل حفظ خواهد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «دومنیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که این روزها ناامیدانه می‌کوشد تا قربانی سیاسی فاجعه افغانستان نباشد، حتی به قیمت از دست رفتن اعتبار سرویس های اطلاعاتی انگلیس نیز برای بقای خود می‌جنگد.

راب در برابر کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس که به مدت دو ساعت بی‌رحمانه این سیاستمدار محافظه کار را تحت فشار قرار داد، تصریح کرد که ارزیابی اطلاعاتی دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و همچنین متحدان ناتو (کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی)، سقوط کابل به دست طالبان را در سال جاری میلادی رد می کرد.

به گفته وی، ارزیابی اطلاعاتی کمیته مشترک اطلاعات و ارتش انگلیس این بود که با خروج نیروها در اواخر ماه اوت، محتمل ترین فرض، وخاومت تدریجی اوضاع افغانستان باشد، اما سقوط کابل در سال جاری پیش بینی نشده بود.

انگلیس مانند آمریکا نتوانست پیش بینی کند دولت افغانستان با این سرعت سقوط خواهد کرد و لذا برای آشفتگی بعد از تصرف پایتخت به دست طالبان در روز ۱۵ اوت به اندازه کافی آماده نشده بود.

وزیر خارجه انگلیس گفت هرچند قصد طالبان برای در دست گرفتن قدرت امری واضح بود، اما غرب ارزیابی اشتباهی درباره ظرفیت طالبان برای انجام هرچه سریع‌تر این کار داشت.

راب در حالی که آخرین تلاش هایش را برای فرار از سوالات کمیته پارلمانی می کرد، زیرا توضیح قانع کننده ای نداشت تا روشن کند چرا با شروع بحران در افغانستان، تعطیلات خود را رها نکرد؛  گفت که به فکر استعفا نیست.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در میان تقلاهای خود، همه متحدان ناتو را به «جانبداری خوش بینانه» متهم کرد؛ جانبداری از این تصور که افغانستان به این سرعت به دست طالبان سقوط نخواهد کرد و یا اینکه دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در نهایت، تحت فشارهای خارجی حداقل به طور موقت حضور نیروهایش در کابل را تمدید خواهد کرد.  

وزیر امور خارجه انگلیس که از سوی افکار عمومی کشورش به دلیل سوء مدیریت اوضاع افغانستان تحت فشار قرار دارد و گفته می‌شود که هنگام سقوط کابل در سفر تفریحی به‌سر می‌برد، روز چهارشنبه در نشست ویژه کمیته روابط خارجی مجلس عوام حاضر شد تا به سووالات نمایندگان پاسخ و از عملکرد خود دفاع کند.​

ارسال نظر