دانشگاه آمریکایی در بغداد؛ جذب یا سرقت مغزهای عراق

دانشگاه آمریکایی در بغداد (َAUIB) به عنوان اولین دانشگاه خارجی فعال در حوزه دولت مرکزی عراق، در سیاستگذاری جدید خود، به دنبال جذب دانش آموزان تیزهوش عراقی است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، این دانشگاه در پی پایان امتحانات مرحله دبیرستانی، برنامه ویژه ای را برای پذیرش دانش آموزان مدارس تیزهوشان بغداد آغاز کرده است.

گزارش این دانشگاه در صفحه رسمی آن در شبکه اجتماعی حاکی است که در طول روزهای گذشته، میزبان تعدادی از دانش آموزان مدارس تیزهوشان بغداد و خانواده های آنها بوده و درباره مزیت های ثبت نام در این دانشگاه و مدرک پایان تحصیلی صادره از آن، با آنها سخن گفته است.

مسوولین این دانشگاه ادعا کرده اند که مدرک تحصیلی این دانشگاه در آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر دارای اعتبار است.

دانشگاه آمریکایی بغداد در ۲۰۱۸ (دوره دولت حیدر العبادی) مجوز فعالیت گرفت به طور رسمی در ۲۰۲۰ گشایش یافت و از ۲۰۲۱ جذب دانشجویان را در رشته های مختلف آغاز کرده است.

این دانشگاه جزو دانشگاه های خصوصی به شمار می رود که هزینه تحصیل در آن معادل پنچ میلیون دینار عراقی (حدود سه هزار و ۵۰۰ دلار) است و دانش آموزان تیز هوش که معادل آنها ۹۵ از مجموع ۱۰۰ نمره باشد از پرداخت هزینه ها معاف هستند.

این دانشگاه با هزینه سفارتخانه آمریکا در بغداد و یکی از ثروتمندان عراقی به نام «سعدی صیهود» در یکی از مجموعه کاخ های سابق صدام دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق در غرب بغداد ایجاد شده است.

برخلاف انتظار، استقبال از این دانشگاه با وجود همه تبلیغات صورت گرفته، در حد انتظار نبوده و تنها ۳۰۰ دانشجو در اولین سال فعالیت آن، پذیرش داشته در حالی که مسوولین دانشگاه پیش بینی کرده بودند که بین ۱۰ تا ۳۰ هزار دانشجو پذیرش داشته باشند.

دانشگاه دارای ۱۴ دانشکده است که فقط ۳ دانشکده توانست است پذیرش داشته باشند که عموما در زمینه هنر، کار و پژوهش های بین المللی است.

برخلاف ادعای مسوولین دانشگاه، گزارش ها حاکی است که اعتبار  مدرک این دانشگاه، در آمریکا مستلزم سال ها فعالیت در عراق است.

این دانشگاه در عین حال از حیث مکان که در مجموعه کاخ های صدام دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق در حومه فرودگاه بین المللی بغداد (غرب پایتخت) ایجاد شده، مورد انتقاد بوده است.

بیشترین انتقادات به دلیل ربودن مغزهای عراق است و بسته های تبلیغاتی این دانشگاه این نگرانی را ایجاد کرده که باعث تخلیه دانشگاه های عراق از مغزهای بومی شود.

طرح معافیت از پرادخت هزینه های دانشگاهی برای دانش آموزان تیزهوش که معدل ۹۵ درصد به بالا در امتحانات نهایی می آورند از جمله نگرانی ها در این خصوص است.

تحمیل متون و شیوه های تدریس بر عموم نظام آموزشی عراق نیز از دیگر مسائل مورد انتقاد نسبت به این دانشگاه است به ویژه اینکه سفارتخانه های آمریکا در پس حمایت از آن قرار دارد.

 علاوه بر این دانشگاه، آمریکا دو دانشگاه دیگر یکی در سلیمانیه و دیگری در دهوک ایجاد کرده است.​

ارسال نظر