ایران: گزارش گوترش درباره اقدامات یکجانبه قهرآمیز اقتصادی ضعیف است

نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این کمیته را درخصوص اقدامات قهرآمیز یکجانبه اقتصادی ناامید کننده و ضعیف دانست.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی حاجیلاری دیپلمات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنانی در نشست این کمیته درباره مسائل کلان تجاری و اقتصادی بین المللی به گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با موضوع "اقدامات قهرآمیز یکجانبه به عنوان ابزاری برای تهدید اقتصادی کشورهای درحال توسعه" در این کمیته واکنش نشان داد.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل  در ابتدای سخنان خود با انتقاد شدید از این گزارش گفت: متاسفانه گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص اقدامات قهرآمیز یکجانبه  اقتصادی که توسط نماینده دبیرکل ارائه شد، بیان بسیار ضعیفی دارد، ناامید کننده است و به لحاظ عدم رد یا محکومیت این اقدامات، فاقد هرگونه ارزش اجرایی است.

این دیپلمات ایرانی افزود: این گزارش  همچنین هیچگونه راه حلی بخصوص در رابطه با لزوم رفع فوری و کامل این اقدامات نامشروع ارائه نکرده و به نظر می رسد صرفا برای رفع تکلیف، تهیه و ارائه شده است و لذا محتوای گزارش مزبور، برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.  

وی اظهار داشت: همه گیری کرونا، درعین تاثیرات مخربی که بر زندگی مردم در سراسر جهان داشته، اثراتی منفی نیز بر روی تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی از خود برجای گذاشته که همه این موارد، لزوم ارتقای چندجانبه گرایی، همبستگی و همکاریهای بین المللی را به ما یادآور می شوند.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: با این وجود و مع الاسف،  تحمیل اقدامات یکجانبه قهرآمیز نامشروع به ویژه تحریم های غیرقانونی یکجانبه با آثار فرامرزی توسط عده معدودی از کشورها ازجمله آمریکا، به صورت هشدار دهنده ای افزایش یافته و همزمان با همه گیری ویروس کرونا، وضعیت دردناکی را برای مردم کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.
این عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: این درحالی است که در دستور کار توسعه پایدار، همه  کشورها قویا از بکار گیری اقدامات یکجانبه قهرآمیز تجاری و اقتصادی منع شده اند.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: همه گیری کرونا از یک سو و ضربات مهلک بر پیکر چندجانبه گرایی از سوی دیگر، تامین مالی توسعه را بسیار بیش از گذشته با چالش روبرو کرده و موانع بی شماری را بر سر راه "تامین مالی" و "توسعه" ایجاد کرده  وسیاست های یکجانبه بعضی از بازیگران اصلی در سکوت جامعه بین المللی، تاثیرگذاری نظام های اقتصادی و تجاری چندجانبه را با تردید روبرو کرده است.

حاجیلاری افزود: جامعه بین المللی باید تضمین کند که تامین مالی توسعه، توسط یکجانبه گرایی معدودی از کشورها که اتفاقا در این حوزه دارای مسئولیت نیز هستند، به گروگان گرفته نخواهد شد.

وی اضافه کرد: به کارگیری اقدامات قهرآمیز یکجانبه اقتصادی و تجاری که علنا با اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل و منشور ملل متحد در تعارض هستند، به لحاظ آثار فرامرزی، با روابط دوستانه ملت ها که مبنا و اساس بسیاری از ابتکارات، ازجمله تامین مالی توسعه است، نیز مغایرت دارند. این درحالیست که کشورهای توسعه یافته، به طور همزمان، در تامین کمک های رسمی توسعه ای که براساس سند آدیس آبابا برعهده آنها گذاشته شده است، کوتاهی می کنند.

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل ، تجارت بین المللی را پیشرانه رشد اقتصادی، توسعه و رفاه ملت ها دانست و افزود این حق همه  کشورهاست که بخشی از یک سیستم تجاری چندجانبه جهانشمول، قاعده مند، باز، شفاف، قابل پیش بینی، فراگیر و غیرتبعیض آمیز باشند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که سازمان تجارت جهانی – که عضویت جمهوری اسلامی ایران در آن به دلایل صرفا سیاسی و غیرفنی، بیش از دو دهه است که رد می شود، در حال حاضر در معرض شدیدترین اقدامات و سیاست های یکجانبه قرار گرفته و این امر، کل نظام تجارت بین المللی را با خطری بزرگ مواجه کرده است.  

حاجیلاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انتقال فناوری و تامین مالی توسعه، به عنوان دو روی یک سکه، برای کشورهای درحال توسعه اهمیت دارند. فناوری های نوین، ازجمله فناوری های درحال ظهور دیجیتالی، فرصت ها و در عین حال چالش هایی را برای توسعه ایجاد کرده اند. حمایت فنی، مالی و تکنولوژیک برای پر کردن شکاف های موجود ازجمله شکافهای مربوط به زیرساخت ها،  برای کشورهایی که در مسیر مبارزه برعلیه فقر و توسعه نیافتگی حرکت می کنند، بسیار حیاتی است.    

وی تاکید کرد ما برعکس برخی از کشورها که قائل به ایفای نقش سازمان ملل متحد در نظام های چندجانبه تجاری و اقتصادی نیستند، معتقدیم این سازمان، بستری منحصر به فرد و کلیدی برای بحث و تصمیم گیری درخصوص مسائل اقتصادی بین المللی بوده و جایگاه ویژه ای در مباحث و مذاکرات مربوط به  اصلاح ساختار و عملکرد نظام های چندجانبه تجاری و اقتصادی دارد.

به گزارش ایرنا، پس از اظهارات نماینده ایران در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد،  نماینده روسیه در این کمیته ضمن حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد گزارش دبیر کل بسیار ضعیف تهیه شده است.

ارسال نظر