کشورهای فقیر از اجلاس گلاسکو چه می‌خواهند؟

همزمان با برگزاری اجلاس آب‌و هوایی گلاسکو یکی از مسائل مهم مورد توجه چالش‌های کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی است.

به گزارش روز دوشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، این سوال مطرح است که به دنبال برگزاری اجلاس آب و هوایی گلاسکو، مقامات کشورهای فقیر چه انتظاراتی از این اجلاس دارند؟  

کشورهای درحال توسعه با بیشترین آسیب به دلیل پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله سیل ها، خشکسالی و آتش‌سوزی ها روبرو هستند و شرکت کنندگان در اجلاس گلاسکو باید این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهند.

توجه به نیازهای  کشورهای کم درآمد و کوچک جهان در زمینه مقابله با تغییرات آب وهوایی امری حیاتی برای اجلاس گلاسکو محسوب می شود؛ جایی که از رهبران جهان خواسته شده تا نسبت به تعهدات جدید برای مقابله با این چالش بزرگ جهانی به توافق برسند.

از جمله درخواست هایی که کشورهای کم درآمد جهان از اجلاس گلاسکو می‌خواهند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. عمل کردن به تعهد تامین ۱۰۰ میلیارد دلار سالیانه برای بودجه کمک به کاهش انتشار گازهای گل خانه ای و تطبیق یافتن با شرایط تغییرات اقلیمی.

 ۲. توافق برای پروژه " کربن صفر" در مورد انتشار گازهای گل خانه‌ای پیش از سال ۲۰۵۰میلادی به ویژه اعلام تعهد از سوی کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا و چند کشور اتحادیه اروپا

۳.آگاهی داشتن نسبت به خساراتی که کشورهای در حال توسعه و کم درآمد به دلیل تغییرات اقلیمی از جمله سیل و بالا آمدن سطح دریا با آن مواجه هستند.

۴. نهایی کردن قوانین و مقررات در این رابطه که کشورها چگونه توافق نامه های قبلی را اجرایی خواهند کرد

گروه کشورهای کمتر توسعه‌یافته پیش از اجلاس گلاسکو طی بیانیه ای اعلام کردند که تقویت بلندپروازی های جهانی و همچنین افزایش بودجه‌های مربوط به مقابله با تغییرات آب و هوایی برای بقای این کشورها مهمترین مسئله محسوب می‌شوند.

این مسئله مهم نیز مطرح است که چه کشورهایی در جهان با بیشترین خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی روبرو هستند؟

از لحاظ سابقه کشورهای در حال توسعه سهم بسیار کمی در انتشار گازهای آسیب رسانی که منجر به تغییرات آب و هوایی می شوند، دارند.

کشورهای فقیرتر جهان در برابر تاثیرات ناشی از آب وهوای بسیار بد بیشتر آسیب‌پذیر هستند چون به طور عمومی آنها بیشتر به طبیعت برای بدست آوردن غذا و شغل وابسته هستند و پول کمتری برای هزینه کردن در کاهش این پیامدها دارند.

طی ۵۰ سال گذشته، ار هر سه مرگ‌ومیر به دلیل وضعیت آب و هوایی بد از جمله خشکسالی، آتش سوزی و سیل دو نفر در حداقل ۴۷ کشور کمتر توسعه یافته بودند.

در سال ۲۰۰۹ کشورهای ثروتمندتر متعهد شدند که به دنبال یافتن سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه از منابع دولتی و خصوصی برای اجابت نیازهای کشورهای در حال توسعه باشند.

با این حال کل تعهدات داده شده تا سال ۲۰۱۹ فقط به ۸۰ میلیارد دلار رسید و بعید است هدف ۱۰۰ میلیارد دلاری تعیین شده تا پیش از سال ۲۰۲۳ محقق شود.

اگر جامعه جهانی به دنبال رسیدن به هدفش برای حفظ افزایش دمای هوا زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد است، تضمین اجرای این تعهد امری حیاتی به شمار می رود.

نشست جاری تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو(COP۲۶) همانطور که از اسمش پیداست بیست و ششمین کنفرانس از این نوع است. این کنفرانس که از امروز آغاز و تا ۱۲ آبان ادامه خواهد داشت ممکن است به دلیل طولانی شدن برخی گفت‌وگو ها ادامه پیدا کند. سران و مقامات کشورها از امروز در این اجلاس حضور می یابند و برنامه کاری آن رسما از فردا کلید می خورد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در استقبال از این کنفرانس ابراز امیدواری کرد هنوز برای جلوگیری از فاجعه دیر نشده باشد. منظور او از فاجعه، گرم شدن دمای متوسط زمین به بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد است. گزارش اخیر سازمان ملل افزایش ۲.۷ درجه ای در قرن جاری میلادی را در صورت ادامه روند فعلی پیشبینی می کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که ریاست اجلاس را برعهده دارد معتقد است که شانس موفقیت نشست پیش‌رو ۶۰ درصد است. وی گفت: ما در اجلاس آب و هوایی گلاسکو باید اطمینان حاصل کنیم که رهبران جهان گردهم آمده و تعهدات لازم را بپذیرند. وی به عناصری چون بی‌تفاوتی، اختلافات سیاسی و عدم اراده برای مقابله با تغییرات اقلیمی به عنوان برخی از مشکلات دستیابی به موفقیت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو اشاره کرد و گفت که این مسائل باید به طور یکپارچه برای تحقق اهداف مشترک کنار گذاشته شود.  

ارسال نظر