تلاش برای آرام کردن اوضاع در عراق

بعد از حوادث خشونت بار دیروز (جمعه) بین نیروهای ضد شورش و تظاهرکنندگان که به گفته رسانه‌های عراق منجر به کشته شدن پنج تظاهرکننده و زخمی شدن حدود ۲۰۰ تن دیگر شد، تلاش‌های گسترده‌ای برای آرام شدن اوضاع در عراق شروع شده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در نخستین اقدام رسمی، دولت عراق یک هیات بلندپایه را به حضور «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق فرستاد تا در خصوص آرامش اوضاع با او گفت وگو کند.
این هیات متشکل از «رائد جوحی» رییس دفتر نخست وزیر، «عثمان الغانمی» وزیر کشور و سرلشکر «عبدالامیر یارالله» رییس ستاد کل ارتش عراق امروز (شنبه) با الخزعلی دیدار و گفت وگو کردند.
 دفتر شیخ الخزعلی در بیانیه ای اعلام کرد که هیات دولتی دبیرکل عصائب اهل الحق را از تلاش های جاری برای تشکیل کمیته تحقیق در کشتار تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و مشخص کردن طرف ها و افراد مسئول این تیراندازی، مطلع کرد.
بر اساس بیانیه، این کمیته متخصص متشکل از نیروهای امنیتی و بخش امنیتی سازمان الحشد الشعبی است.
الخزعلی در این دیدار بر ضرورت حفظ مناسبات بین الحشد الشعبی با دیگر دستگاه های امنیتی عراق تاکید کرد و گفت که نهادهای امنیتی، متاثر از رفتارهای غیر قانونی پاره ای شخصیت های سیاسی و نظامی نخواهند شد.
وی همچنین خواهان تشکیل یک کمیته عالی قضایی برای شناسایی شخصیت هایی شد که تحت هر عنوان و سمتی دستور شلیک به سمت تظاهرکنندگان را دادند.
همزمان، شیخ قیس الخزعلی در اظهاراتی جداگانه گفته است که حتی اگر نیروهای امنیتی عراق، ما را بکشند ما با آنها درگیر نمی شویم.
این سخنان الخزعلی مورد استقبال عمومی در عراق گرفته و این اظهارات تنش زدا در این برهه در حمایت از نیروهای امنیتی به اعتقاد صاحب نظران، جای تقدیر دارد.
«حیدر الموسوی» کارشناس سیاسی عراقی در این خصوص در توئیتی گفته است که این سخنان شیخ الخزعلی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی حتی اگر ما را بکشند ما با آنها درگیر نمی شویم، جای تقدیر و احترام دارد.
کاربر معروف نزدیک به مقتدا صدر که از او به «وزیر مقتدا صدر» یاد می شود نیز در توئیتی از طرفداران مقتدا صدر خواست که آرامش خود را در این برهه حفظ کنند.
«صالح العراقی» گفته است که مقتدا صدر در محکومیت خشونت های غیر موجه اخیر (جمعه) و تلاش برای تضعیف عمدی دولت، سفر خود را به بغداد ناتمام گذاشت.
وی از طرفداران صدر خواسته است که در این برهه خویشتنداری کنند.
از طرفی سازمان الحشد الشعبی در بیانیه ای، طرفداری از یک طرف علیه طرف دیگر را رد کرد و گفت تاکنون هیچ گونه بیانیه ای در خصوص حوادث تاسف بار علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز که باعث کشته شدن تعدادی از آنها شد، صادر نکرده است.
این سازمان در واکنش به بیانیه جعلی که به نام او در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد و در آن اعتراضات جاری علیه نتایج انتخابات اخیر را سیاسی خوانده بود، این بیانیه را صادر کرده است.
سازمان الحشد الشعبی در سایت رسمی خود گفته است که سازمان الحشد الشعبی اعلام می کند که فورا یک کمیته حقیقت یاب تشکیل داده و به زودی نتایج تحقیقات خود را به اطلاع عموم می رساند.
این سازمان از رسانه ها خواسته است که اخبار و بیانیه ها را از سایت های رسمی این سازمان اخذ کنند.
قرار است که تظاهرکنندگان و برخی از جریان ها و گروه های مقاومت طرفدار اعتراضات به دستکاری نتایج انتخابات اخیر مانند عصائب اهل الحق، کتائب سید الشهداء و کتائب حزب الله عراق مجلس ترحیمی امروز در ضلع شمالی منطقه امنیتی سبز برگزار کنند.
این مجلس ترحیم به یاد کشته شدگان دیروز تظاهرات برگزار شده و اعلام شده است که حضور برای همگان در آن آزاد است.
هنوز تا لحظه گزارش این خبر، علت وقوع درگیری دیروز بین نیروهای ضد شورش و تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و آمرانی که دستور شلیک را صادر کردند و منجر به کشته شدن و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز شد، همانند اتفاقات ۲۰۱۹ سوال برانگیز و نامعلوم است.

ارسال نظر