سرلشگر عراقی: کارشناسان باید درباره فعال نشدن ضدهوایی آمریکا نظر دهند

سرلشکر «تحسین الخفاجی» فرمانده عملیات مشترک عراق گفت که با طرف آمریکایی و سفارت این کشور در حال تبادل نظر درباره دلیل فعال نشدن سامانه ضد هوایی «سیرام» مستقر در این سفارتخانه در زمان سوء قصد به نخست وزیر عراق، است، اما این سوال را باید کارشناسان پاسخ دهند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرمانده عملیات مشترک عراق امروز (یکشنبه) در پاسخ به سوالی درباره چرایی عمل نکردن سامانه دفاع هوایی سیرام در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد به هنگام حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» گفت: در شرایط کنونی درحال بررسی این موضوع با طرف آمریکایی و سفارت این کشور هستیم. این موضوعی است که کارشناسان باید درباره آن اظهار نظر کرده و پاسخ دهند.

سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در حالی ناکام ماند که برخی ناظران و شخصیت ها در این کشور با استناد به پاره ای اتفاقات و مستندات، بر این باور اصرار دارند که این حادثه یک نمایش بوده است.

در اولین واکنش ها «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی «گردان های حزب الله عراق»، طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست.

العسکری بامداد یکشنبه در کانال تلگرام خود نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است.

«محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی «جنبش الصادقون» عراق نیز در توئیتی نوشت: همان طور که پیش بینی می شد؛ انفجار ساختگی و شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت های دیروز و مشغول کردن افکار عمومی است.

الربیعی افزود: هسته اطلاع رسانی امنیتی می گوید، حمله با پهپاد صورت گرفته و توییت (الکاظمی) می گوید؛ موشک... در حالی که سیرام (ضدهوایی آمریکا) خاموش بود.

در همین حال، برخی کاربران در شبکه های اجتماعی بخشی از بیانیه اخیر «قیس الخزعلی» درباره احتمال فضاسازی جدید برای تحت تاثیر قرار دادن اعتراضات را منتشر کرده اند که دو روز پیش از حمله بامداد امروز تصریح کرده است: هشدار می دهیم که برخی طرف های مرتبط با عوامل اطلاعاتی برای حمله هوایی در منطقه سبز بغداد برنامه دارند تا به گروه های مقاومت تهمت بزنند.

برخی ناظران و تحلیل گران می گویند، نشانه های دیگری وجود دارد که حاکی از مشکوک بودن اهداف چنین اقدام ناکامی است.

«محمد الحمد» تهیه کننده و مجری شبکه ماهواره ای «آفاق» در رشته توئیتی نوشت:

۱- هر بار که چنین اتفاقی در منطقه سبز بغداد می افتد، سفارت آمریکا سامانه دفاع موشکی (سیرام) را در کنار آژیر خطر به کار می اندازد، اما این بار فقط آژیر آنهم بعد از انفجار شنیده شد.

۲- اولین رسانه ای که این حادثه را با خبرسازی نشر داد، شبکه سعودی «الحدث» بود و تلاش کرد این اتفاق را به اظهارات شیخ قیس الخزعلی در مخالفت با دولت الکاظمی ربط دهد.

۳- شبکه «العربیه» پیش از هر رسانه دیگری تلاش کرد، عراق را به آشوب و فتنه بکشاند، بنابراین باید دید چه کسی سود می برد و بعد متوجه خواهید شد که این یک فیلم بلکه نمایشی کم هزینه بود.

۴- آنچه در منطقه سبز رخ داد، یک نمایش با کارگردان معروف و دلیل واضح بود، اما دوست کارگردان من! پهپاد به منطقه سبز وارد می شود؛ اولین رسانه انعکاس دهنده آن الحدث سعودی است، آژیر سفارت آمریکا (بعد از حمله) به صدا در می آید...نه! توصیه می کنم با «بالیوود» قرارداد ببندید!

برخی رسانه ها و کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی نیز این رخداد را «ریشخند» تلقی کردند، به ویژه اینکه در منطقه سبز، سامانه سیرام آمریکا همواره فعال است، حتی در زمانی که تهدیدی وجود ندارد.

آنها این سوال را مطرح می کنند که چگونه سامانه سیرام خاموش بود و هیچ واکنشی نشان نداد؟

برخی کاربران نیز فعال نشدن سیرام آمریکا را به طنز و شوخی گرفتند و نوشتند: سامانه ضد هوایی سیرام عذرخواهی می کند، زیرا فعال نشدن آن به دلیل قطعی برق و پرداخت نکردن پول به صاحب ژنراتور بود.

همچنین برخی کاربران شبکه های اجتماعی عراق با دقت در تصاویر منتشر شده از صحنه سوء قصد نوشتند: منزلی خالی و بدون اسباب و اثاثیه را به عنوان خانه مصطفی الکاظمی به نمایش گذاشتند.​

ارسال نظر