ترور الکاظمی؛ اعتراف شبکه آمریکایی دروغ خبرگزاری انگلیسی را فاش کرد

خبرگزاری انگلیسی رویترز پیش از این به نقل از منابع بی نام مدعی شده بود که پهپادهای استفاده شده در سوءقصد به منزل نخست وزیر عراق ایرانی است اما مقام های آمریکایی اخیرا اعتراف کرده اند که این ادعا، اتهامی بی اساس است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا روز گذشته مصاحبه هایی با چند مسئول پیشین آمریکایی درباره سوءقصد اخیر به منزل نخست وزیر عراق را منتشر کرده است که خبرسازی معمول رویترز را با توسل به دروغ پردازی آشکار کرده است، هر چند این اولین بار نیست که خبرگزاری انگلیسی، دست به فضاسازی و ایجاد موج مصنوعی در فضای رسانه ای می زند.

بر اساس این گزارش، چند مقام بلندپایه نظامی آمریکا، برخی مسئولان سابق و چند کارشناس منطقه ای با وجود اتهام زنی اولیه بعضی مقام های آمریکایی می گویند تلاش برای ترور نخست وزیر عراق نمی تواند کار ایران باشد.

«داگلاس سیلیمان» سفیر اسبق آمریکا در عراق یکی از این شخصیت ها است که می گوید: ترور مصطفی الکاظمی، منافع راهبردی ایران را نه تنها تامین نمی کند، بلکه آن کشور (ایران) را دچار زنجیره ای از مشکلات «در مرزها» خواهد کرد بنابراین چنین اقدامی نمی تواند کار ایران باشد.

او که پیش از این سفیر آمریکا در بغداد بود، با شناختی که از رفتار ایران و گروه های مقاومت دارد با این عبارات، درباره اتهام واهی به ایران توضیح می دهد که «اگر ایران چنین دستوری برای حمله به الکاظمی داده باشد من بسیار شوکه و شگفت زده خواهم شد. ایران نمی خواهد عراق کاملا متزلزل را شاهد باشد.»

سیلیمان در عین حال، نتوانست دایره اتهام زنی معمول آمریکایی علیه تهران را خالی بگذارد و ادعا کرد «ایران، عراق را تا آن حدی نامتوازن می خواهد که بتواند نفوذ وسیع سیاسی و اقتصادی خود را در آن کشور داشته باشد.»

«نورم رول» یکی از مدیران سابق سازمان جاسوسی آمریکا که ۳۴ سال در سازمان های اطلاعاتی آمریکا فعالیت داشت و در خاورمیانه نیز سال ها کار کرده است به ان بی سی نیوز گفته است که «حمله به الکاظمی هرگز در راستای منافع راهبردی ایران نیست» و چنین نتیجه می گیرد که اتهام زنی به ایران، منطقی به نظر نمی رسد.

این در حالی است که «کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی و راهبردی عراقی می‌گوید پهپادهای مهاجم به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ساخت فرانسه است.

الحاج در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «دجله» با ذکر مختصات پهپادهای مهاجم با استناد به تصاویر منتشر شده از آن و نیز مهمات نصب شده روی این پرنده‌ها، تصریح کرد که این پهپادها فرانسوی است.

در همین حال «حیدر البرزنجی» پژوهشگر و ناظر مسائل سیاسی عراق در گفت وگو با شبکه «العهد» عراق از پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه سبز بغداد (محل اقامت نخست وزیر عراق)، لحظاتی پیش از سوءقصد پهپادی به منزل الکاظمی خبر داد.

گزارش شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز به سوالات و ابهامات مطرح شده اما بی پاسخ مانده درباره این موضوع می پردازد که «چرا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا یا همپیمانان آن، حمله به منزل الکاظمی نخست وزیر عراق را پیش از انجام یا در حین اجرای آن، کشف نکردند؟» البته ان بی سی نیوز ترجیح داد موضوع ناکارآمدی سامانه های هشدار آمریکا در بغداد از جمله سامانه آژیر خطر و نیز سیستم ضدهوایی پیشرفته «سیرام» را نبیند.

این اظهارات و اذعان ها در حالی است که سامانه ضدهوایی پیشرفته سیرام، مستقر در سفارت آمریکا که از کیلومترها دورتر، کوچکترین اهداف پروازی و تهدیدهای هوایی را رصد و رهگیری می کند به شکل بی سابقه و عجیبی در شب حادثه حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق خاموش بود؛ موضوعی که همچنان برای افکار عمومی محل ابهام و سوال است؛ هر چند برخی ناطران با استناد به نشانه‌های متعدد چنین نتیجه گرفتند که آمریکا در سوءقصد به منزل نخست وزیر عراق در بامداد یکشنبه گذشته، دست دارد.

سوءقصد اخیر به نخست وزیر عراق با هدف قرار دادن منزل او پرسش‌های متعددی را درباره طرف سوم ایجاد فتنه در عراق و اهداف آن مطرح کرده است.

تحسین الخفاجی فرمانده عملیات مشترک عراق گفت: به این پرسش (فلج شدن یکباره سامانه سیرام) باید کارشناسان پاسخ دهند و ما با آمریکایی‌ها در حال تبادل نظر درباره این تعلل سامانه دفاع هوایی هستیم.

با این حال، صرف نظر از سیرام و اهمال آن، پرسش دیگر ناظران این است که چرا آژیر خطر سفارت آمریکا در بغداد که حتی در شرایط عادی هم برای اقدام‌های تمرینی و رزمایش و آمادگی نیروهای اشغالگر فعال می شود در شرایط عملیاتی اینچنینی سکوت اختیار کرد و بعد از اصابت پهپاد به منزل نخست وزیر عراق، فعال شد؟

ارسال نظر