تعهد شورای جدید حاکمیتی سودان به تشکیل دولت مدنی ظرف چند روز/واکنش اروپا به اعتراضات خونین شنبه

در پی فشارهای خارجی و تداوم اعتراضات داخلی، شورای حاکمیت انتقالی سودان متعهد شد ظرف چند روز یک دولت غیرنظامی تشکیل دهد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این شورا همچنین متعهد شد که "الگویی نمونه" در اداره امور سودان ارائه کند.

این تصمیم در جریان نشست روز شنبه شورای حاکمیت انتقالی سودان به ریاست عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان مطرح شد و طی آن به آینده جدید نوید داده شد؛ چشم‌اندازی که اهداف انقلاب را که مهمترین آن اجرای شعارهای آزادی و صلح و عدالت است، محقق کند.

این اولین نشست شورای حاکمیتی سودان است که اعضای آن روز جمعه مقابل عبدالفتاح البرهان سوگند یاد کردند. این شورا روز پنجشنبه توسط البرهان تشکیل و معرفی شد.

طبق اعلام خبرگزاری سونا اعضای شورا متعهد شدند که الگوی ایده‌آلی در اداره امور کشور ارائه کنند، به نحوی که مردم سودان را راضی کند. 

پیشتر  سازمان ملل، اتحادیه اروپا و گروه تروئیکا(آمریکا، نروژ و انگلیس) نسبت به تشکیل شورای جدید حاکمیتی سودان به شدت ابراز نگرانی کرده و آن را اقدامی "یک جانبه" خواندند که تعهد ارتش به حمایت از چارچوب انتقالی توافق شده را تضعیف می‌کند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا سرکوب خشونت آمیز اعتراضات روز شنبه در سودان را که منجر به کشته شدن ۶ معترض شد، محکوم کرد و خواستار آزادی همه بازداشت شدگان از جمله روزنامه نگاران بازداشتی شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با هشدار درباره عواقب جدی ادامه حمایت اروپا از سودان گفت: ما مقامات سودان را در مورد نقض ‌های حقوق بشری و عدم حمایت از غیرنظامیان از زمان وقوع کودتای اخیر، پاسخگو خواهیم کرد.

اعتراضات میلیونی شنبه یکی از خونین ترین روزها از زمان آغاز کودتا در سودان بود و طی آن ۶ معترض کشته شدند این درحالی است که پلیس سودان منکر استفاده از زور افراطی و سلاح گرم است.

انتهای پیام

ارسال نظر