آمریکا در فهرست دموکراسی‌های رو به زوال

موسسه دموکراسی و مساعدت انتخاباتی (Institute for Democracy and Electoral Assistance) امروز اعلام کرد که تعداد حکومت‌های خودکامه بیشتر شده و آمریکا به فهرست کشورهایی که دموکراسی در آنها در معرض خطر فرسایش بوده، پیوسته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که بر اساس جدیدترین گزارش این موسسه مستقر در استکهلم پایتخت سوئد، سیاست‌های عوامگرایانه، سوءاستفاده از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا برای ساکت کردن مخالفان، تمایل کشورها به تقلید از رفتار ضد دموکراتیک دیگران و نشر اکاذیب برای ایجاد تفرقه میان جوامع از جمله عوامل اصلی در وخامت دموکراسی در جهان بوده است.

در گزارش سال ۲۰۲۱ این موسسه که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۱۹۷۵ تاکنون گردآوری‌شده، آمده است: کشورهای بیشتری متحمل فرسایش دموکراسی شده‌اند.

به نوشته رویترز، در کنار برزیل، آمریکا نیز در این گزارش جزو کشورهای بزرگ دموکراتیکی طبقه‌بندی‌شده که رئیس‌جمهوری آن اعتبار انتخابات را زیر سؤال برده است.

در این گزارش، افغانستان که در اواسط تابستان امسال و پس از خروج نیروهای خارجی به دست طالبان تصرف شد، وخیم‌ترین مثال از نزول دموکراسی است.

در حالی که کودتای ۱ فوریه (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) میانمار موجب فروپاشی دموکراسی شکننده آن شد، کشور آفریقایی مالی نیز از سال ۲۰۲۰ تاکنون با دو کودتا مواجه بوده و رئیس‌جمهوری تونس نیز مجلس را منحل و اختیارات فوق‌العاده‌ای در دست گرفته است.

براساس این گزارش، مجارستان، لهستان، اسلوونی و صربستان از جمله کشورهای اروپایی‌ای هستند که دموکراسی در آنها بیشترین نزول را داشته و افت دموکراسی در ترکیه در دهه منتهی به ۲۰۲۰ یکی از شدیدترین پسرفت‌های جوامع دموکراتیک بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ۷۰ درصد از جمعیت جهان اکنون در حکومت‌های غیر دموکراتیک یا کشورهای دموکراتیک رو به افول زندگی می‌کنند.

این گزارش با برشمردن بلاروس، نیکاراگوئه، کوبا، میانمار و ونزوئلا نوشت: همه‌گیری کرونا ابزارهای بیشتری برای توجیه سرکوب و ساکت کردن مخالفان در برخی از کشورها فراهم کرد.

ارسال نظر