تاسیس مرکز فرماندهی مشترک شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد مرکز فرماندهی واحد در ریاض توافق کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،روزنامه الشرق الاوسط روز سه شنبه نوشت : این مرکز فرماندهی با حضور «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان ، «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» معاون وزیر دفاع عربستان  و وزرای دفاع در شورای همکاری خلیج فارس و «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه افتتاح شد.

الحجرف در این مراسم گفت: افتتاح مرکز فرماندهی واحد نظامی پیام عزمی برای حفاظت از امنیت و دستاوردهای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و یکپارچه سازی توانایی ها و قدرت های آنها برای جلوگیری از تهدیدات قریب الوقوع کسانی است که سعی در تضعیف امنیت مردم این کشورها دارند.

بر اساس اعلام رسانه های سعودی ،‌این مرکز فرماندهی مشترک شامل تعدادی از مراکز و فرمانداری های وابسته به آن از جمله نیروهای «سپر جزیره» مرکز دفاع هوایی، مرکز فرماندهی نیروی دریایی است تا به متحد کردن تلاش ها و توانایی های وزارت دفاع کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای منطقه ای کمک کند.

دبیر کل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس این مرکز فرماندهی را یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای نظامی در شورای همکاری خلیج فارس و پیام صلحی برای ساختن آینده و حفاظت از امنیت و دستاوردهای خلیج‌فارس و حفظ ثبات و توانمندی های آن برشمرد.

وی افزود که وجود نیروی متحد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از پدافند زمینی، هوایی و دریایی است که متناسب با تهدیدات پیش روی منطقه و به عنوان یک عامل بازدارنده؛ برای محافظت از شهروندان و دستاوردهای آنها در برابر هرگونه تهدید خارجی است که سعی در تضعیف امنیت و ثبات آنها دارد.

تأسیس مرکز فرماندهی مشترک نظامی در حالی است که شورای همکاری خلیج فارس تجربه ایجاد و تجهیز نیروهای موسوم به سپر جزیره را دارد اما عدم کارآیی این نیروها در حدی است که در جریان اشغال کویت به دست صدام ،‌این نیرو هیچ اقدامی نکرد و برای دفع متجاوز از نیروهای آمریکایی کمک خواستند.

وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هجدهمین نشست خود را دیروز (دوشنبه) در مقر دبیرخانه عمومی در ریاض به ریاست «عبدالله بن حسن النعیمی» وزیر دفاع بحرین و با حضور دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، «احمد علی حمید آل علی» دستیار وزیر در امور نظامی دبیرخانه عمومی شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.

در این جلسه بسیاری از موضوعات اقدام نظامی مشترک در دستور کار قرار گرفت و تصمیمات و توصیه های مناسبی در این زمینه اتخاذ شد و وزرا صمیمانه تشکر و قدردانی خود را از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل علاقه زیادشان به اقدام نظامی مشترک و فعال کردن «فرماندهی واحد نظامی » ابراز کردند.

ارسال نظر