الکاظمی و بن سلمان مناسبات بغداد با ریاض را بررسی کردند

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی امروز (یکشنبه) با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تماس تلفنی داشته و دو طرف راه های گسترش روابط و همکاری های دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی سعودی (واس) در این باره نوشت که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان امروز با مصطفی الکاظمی نخست وزیر جمهوری عراق تماس تلفنی برقرار کرد.

ولیعهد سعودی در این تماس یکصدمین سالگرد تأسیس کشور عراق را به الکاظمی تبریک گفت.

همچنین دو طرف  ابعاد روابط عربستان – عراق و گسترش زمینه های همکاری های موجود و راه های تقویت آن را بررسی کردند.

روابط عراق - عربستان که در دو دهه گذشته به سبب دخالت های ریاض در امور بغداد به ویژه پشتیبانی مادی و معنوی سعودی ها از گروه های تکفیری به شدت رو به تیرگی و تنش نهاده بود، در دوران نخست وزیری الکاظمی بهبود یافته است.

الکاظمی که در اردبیهشت ۹۹ و در پی یک دوره پر تلاطم سیاسی و بحرانی در عراق به نخست وزیری رسید، توسعه روابط را با عربستان در دستور کار قرار داد و ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ به ریاض سفر کرد.

در سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی، دو کشور درباره تاسیس صندوق مشترک با سرمایه تقریبی ۳ میلیارد دلار به عنوان کمک عربستان به تقویت سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی و همکاری در بخشهای نفت و گاز و انرژی تجدیدپذیر و فعالسازی و تسریع اجرای طرح مشترک در سایه شورای هماهنگی عربستان و عراق توافق کردند.

تکمیل پروژه اتصال خطوط برق دو کشور و تقویت هماهنگی در زمینه حمایت و تقویت فرصت های سرمایه گذاری شرکت های عربستانی و دعوت از آنها برای گسترش فعالیت هایشان در عراق و در زمینه های مختلف و همچنین گسترش تلاش ها برای بازسازی عراق از دیگر تفاهم نامه های امضا شده در سفر الکاظمی به ریاض بود.

عراق قصد دارد تا پایان دوره دولت کنونی مصطفی الکاظمی نخست وزیر، این کشور میلیاردها دلار قرارداد سرمایه گذاری در بخش انرژی با عربستان امضا کند.

در همین زمینه «احسان عبدالجبار اسماعیل» وزیر نفت و رئیس هیات مذاکره کننده عراقی در کمیته انرژی و تولید این کشور با عربستان اعلام کرد که بغداد قصد دارد در این حوزه تا پیش از پایان دوره دولت کنونی، قراردادهای بزرگی را با عربستان سعودی امضا کند.

وزیر نفت عراق گفته است که مشارکت در سرمایه گذاری صنایع گاز، انرژی های جایگزین، آب و پتروشیمی از جمله قراردادها با عربستان است که حجم سرمایه گذاری در آنها ده ها میلیارد دلار برآورد می شود.

عبدالجبار اعلام کرد که عراق در حال مذاکره با غول جهانی تولید نفت «آرامکو» عربستان است تا به عنوان شریک در قراردادهای اکتشاف و سرمایه گذاری گاز رایگان در میادین جدید در صحرای غربی این کشور وارد شود.

همکاری های عراق و عربستان در بخش های گوناگون اقتصادی و سیاسی پس از یک دوره رکود در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی افزایش کم سابقه ای داشته است.

ریاض و بغداد پس از یک ربع قرن قطع روابط، از ۲۰۱۷ مناسبات خود را دوباره از سرگرفته و سعودی ها در یکسال و نیم گذشته علاقه مندی ویژه ای به توسعه مناسبات به ویژه در حوزه انرژی، تجارت و اقتصاد با عراق ابراز داشته و همزمان بغداد نیز به طور رسمی از این رویکرد استقبال کرده است.

 

ارسال نظر