راهبرد ایران دستیابی به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق است

معاون اول رییس جمهوری راهبرد ایران در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق، را رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 عنوان کرد و گفت: تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.

 

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «اسحاق جهانگیری» در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و عراق که عصر امروز - یکشنبه- در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که در این همایش حضور دارند توجه ویژه ای به روابط و همکاری با کشور عراق دارند و احترام خاصی برای نخست وزیر عراق و هیات همراه وی در ایران قائل هستند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: خرسندم برادران ما در عراق در نبرد با داعش و گروه های تروریستی پیروز و سربلند بیرون آمدند و اقدامات بازسازی و توسعه اقتصاد عراق را آغاز و در حال برنامه ریزی هستند. این پیروزی ارزشمند را به دولت و ملت عراق تبریک می گویم.
جهانگیری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این نبرد و حمایت از مردم و دولت عراق در مقابله با گروه های تکفیری به درخواست دولت عراق همکاری مستشاری داشتند و از این پیروزی در عراق مفتخرند.
معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: ایران همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و امنیتی و توسعه و بازسازی عراق حمایت کرده و امیدواریم در دولت پساداعش بتوانیم در کنار برادران عراقی خودمان برای بازسازی عراق حضور و نقش داشته باشیم.
جهانگیری تصریح کرد: عراق برای عبور موفقیت آمیز از چالش ها، موانع پیش رو و برای پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است. 
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشور عراق را کشوری ثروتمند و دارای موقعیت ژئوپلتیک می داند وبر آن تاکید دارد.
وی ادامه داد: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می داند که به استقرار و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رای ملت عراق احترام می گذارد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در این مسیر برای سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه اقتصادی این کشور آمادگی همکاری دوجانبه و چند جانبه منطبق با سیاست های دولت عراق داریم. 
وی بیان کرد: شرکت های معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکت های مشترک با همتایان عراقی خود با طرف های سوم به منظور اجرای پروژه های مشترک در عراق هستند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و ملت ایران و عراق برخلاف منافع دو کشور است که تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه روابط دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند.
جهانگیری اضافه کرد: همکاری های اقتصادی ایران و عراق در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است، به طوری که مجموع مبادلات تجاری ما به عدد 12 میلیارد دلار رسیده است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق، رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 است که تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده های آن، محصولات لبنی، ماشین آلات صنعتی و به ویژه برق و گاز مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق هستند.
جهانگیری بیان کرد: برای تحقق هدف ٢٠ میلیاردی در سال ١۴٠٠ باید موانع پیش روی توسعه اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی ایران و عراق توسط کمیسیون های اقتصادی و اتاق های بازرگانی و البته اتاق بازرگانی مشترک دو کشور شناسایی و برطرف شود.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در بخش گردشگری شاهد رفت و آمد سالانه حدود هفت میلیون بین دو کشور هستیم که نیمی از آن شهروندان عراقی هستند که برای زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می کنند تمایل ملت های ایرانی به یکدیگر نشان شوق مردم این کشور برای استفاده از جاذبه های طبیعی و میراث مشترک دو کشور است.
وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین حسینی نماد مهمی از ظرفیت فرهنگی و دینی و همکاری دو ملت ایران و عراق است که لازم است در همین جا صمیمانه از پذیرایی ملت و دولت عراق از زائران ایرانی در ایام اربعین تشکر کنم و امیدوارم با برنامه ریزی جدید شاهد مراسم های باشکوه تر اربعین در سال های آینده باشیم.
جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی ها باید بدانند خواست غیرقانونی آنها برای محدود کردن روابط دو ملت ایران و عراق، با اراده 10 ها میلیونی مردم دو کشور برخورد خواهد کرد و نفرت فزاینده در بین ملت های منطقه افزایش خواهد یافت.
معاون اول رییس جمهوری گفت: انتظار داریم پس از سفر (اسفندماه ٩٧) رییس جمهوری اسلامی ایران و حضور نخست وزیر عراق در ایران آن هم کمتر از یک ماه روابط دو کشور افزایش و توسعه همکاری ها شتاب بگیرد.
جهانگیری بیان کرد: در سفر ماه گذشته رییس جمهوری ایران به عراق مذاکرات و توافقات خوبی در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی انجام گرفت که از آقای عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عنوان شخصی شجاع در تصمیم گیری که کمک کردند توافقات خوبی در سفر ماه گذشته در بغداد صورت بگیرد، تشکر کنم.
وی افزود: این توافقات شامل لایروبی اروندرود (شط العرب) براساس معاهده ١٩٧۵ الجزایر که مطمئنا در مدت زمان کوتاهی مردم عراق خصوصا بصره و مناطقی جنوب این کشور و مردم ایران خصوصا شهرهای آبادان و خرمشهر از این آبراهه بزرگ استفاده خواهند کرد و این اقدام نقش موثری در توسعه این منطقه خواهد داشت. 
جهانگیری گفت: امیدواریم با ترسیم نقشه راه همکاری بانکی محور مذکرات قبلی و کنونی ما است و بخش زیادی از موانع بانکی پیش روی بخش خصوصی برای فعال شدن روابط همکاری برطرف شود.
معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: امیدوارم علاوه بر صادرات برق و گاز ایران به عراق، که وزیران مرتبط و حاضر در این همایش، همکاری دو جانبه بیشتر و عمیق تر در این زمینه نیز بوجود بیاید.
وی همچنین به رایگان شدن روادید برای اتباع دو کشور اشاره و تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری سفرای دو کشور وزرا و روسای کمیسیون مشترک دو کشور تمامی توافقاتی که در سفر رییس جمهوری ایران به عراق و حضور نخست وزیر و هیات عراقی در ایران اجرایی شود.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: امیدواریم این توافقات کارهگشا و راهبردی بسترهای دیگری در روابط دو کشور ایجاد کند.
جهانگیری با تاکید بر همکاری های استان های مرزی بویژه بازگشایی مرز خسروی و سفر تجار و مسافران از استان کرمانشاه ایران و دیاله عراق، ضرورت رفع موانع گمرکی، تقویت گذرگاه ها،‌ حمل و نقل جاده ای و رفع موانع فعالیت میان تجار را یادآور شد. 
وی بیان کرد: توافقات اخیر میان ایران و عراق زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه در ابعاد مختلف خواهد بود که نه تنها به نفع مردم دو کشور بلکه به نفع صلح ، ثبات و توسعه منطقه خواهد بود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار، ثبات و امنیت منطقه، ایجاد راهکارها و همکاری های مشترک و عقد پیمان های اقتصادی منطقه ای است. 
جهانگیری یادآور شد: ایران معتقد است که ظرفیت های لازم برای ایجاد چنین همکاری هایی در بحث انتقال برق، احداث مسیرهای ترانزیتی،‌ جاده ای و ریلی وجود دارد که با حضور بخش های خصوصی دو کشور و پشتیبانی دولت های عراق و ایران مبنای محکمی برای ایجاد ارتباط بین منافع ملت های منطقه و ایجاد نظم منطقه ای خواهد شد.
وی با اعلام آمادگی ایران برای به مشارکت گذاشتن ظرفیت ها و تجربیات خود در این زمینه با عراق و دیگر همسایگان، بیان کرد: در نشست های بین المللی هم اعلام کرده ایم که مسیرهای ترانزیتی ایران به عنوان کریدوری امن، ارزان و کوتاه به منظور انتقال تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه لازم در مسیر تحقق اهداف بازسازی عراق برای همه کشورهای علاقمند قابل بهره برداری خواهد بود.

** پیشرفت و توسعه ایران و عراق منجر به پیشرفت منطقه خواهد شد
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این نشست ضمن تسلیت به مردم نجیب و شجاع ایران به دلیل حادثه سیل و جان باختن تعدادی از هموطنان کشورمان، به ارتباط وثیق و گسترده میان دولت ها و ملت های ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تبادل هیات های بلندپایه و نیز سفر میلیون ها شهروند ایرانی و عراقی نشان از عمق روابط راهبردی و عمیق دو کشور دارد.
نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در حوزه علوم و فناوری های نوین پیشرفت های چشمگیری بدست آورده است،‌ تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی ایران همواره در فهرست بهترین نهادهای تحقیقی دنیا هستند که قابل ستایش است.
وی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته با ایشان مبنی بر اینکه «به علم توجه ویژه ای داشته باشید»، خواستار برنامه ریزی گسترده برای پیشرفته و علمی شدن سازو کارهای مختلف در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور شد.
عبدالمهدی به خسارات فراوانی که به منطقه و دو کشور بخاطر جنگ های متعدد وارد شده اشاره کرد و با بیان اینکه این جنگ های نحس و نامیمون، زیرساخت ها و توانمندی های کشورهای منطقه را تخریب کرده است، عنوان کرد: این یک واقعیت است که کسانی هستند که نمی خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند.
نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه ایران و عراق منجر به توسعه و پیشرفت منطقه خواهد شد، خاطرنشان ساخت: این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که امنیت واقعی در منطقه حکمفرما شود. زیرا اگر امنیت از بین برود هر دستاورد بزرگی که هم ایجاد شده باشد در مدت کوتاهی دوباره تخریب خواهد شد.
وی گفت: عراق به دنبال روابط مسالمت آمیز با همه کشورها بویژه همسایگان خود است تا امنیت را به منطقه بازگرداند. اگر امنیت در منطقه برقرار شود ما قادر خواهیم بود تا فعالیت های خود را در حوزه حمل و نقل به یکدیگر متصل کرده و شاهد اتصال ایران به دریای مدیترانه باشیم.
عبدالمهدی با یادآوری این نکته که ایران و عراق مهد مهمترین و قدیمی ترین تمدن های جهان بوده اند و می توانند آن پیشرفت ها را دوباره احیا کنند،‌ بر تعامل با دنیا و سازگار شدن با سازوکارهای پیرامونی در همه حوزه ها به منظور بهبود فضای سیاسی و اقتصادی دو کشور شد.
نخست وزیر عراق یکبار دیگر از مهمان نوازی دولت و ملت ایران در این سفر قدردانی و اظهار امیدواری کرد در نشست تجار و سفرهای آتی مقامات دو کشور موانع پیش روی توسعه روابط دوجانبه هرچه سریعتر برطرف شود.
در این نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیروی ایران و وزیر بازرگانی عراق و نیز رئیس اتاق بازرگانی ایران و نائب رئیس اتاق بازرگانی عراق دیدگاههای خود در خصوص اهمیت گسترش مناسبات، ‌رفع موانع، اقدامات انجام شده و پیگیری توافقات صورت گرفته اعلام کردند و خواستار توسعه روابط فیمابین در چارچوب کمیسیون مشترک شدند.ر

ارسال نظر