لاوروف: روسیه با حکومت طالبان روابط برقرار کرد

سرکئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با حکومت طالبان در افغانستان روابط کاری برقرار کرده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری تاس گفت: با دولت طالبان روابط کاری برقرار کرده ایم و تماس های ما با کابل ازجمله از طریق سفارت روسیه در افغانستان انجام می گیرد. 

وی یادآورشدکه در شرایط بحران اجتماعی و اقتصادی در افغانستان، همکاری در حوزه انسانی اهمیت فراوان می یابد. 

لاوروف گفت: روسیه در ماههای نوامبر و دسامبر چندین محموله کمک های انسانی برای کمک به مردم افغانستان به این کشور ارسال کرد. مسکو بویژه در مورد انتقال دانشجویان افغانی به روسیه برای تحصیل در دانشگاههای این کشور کمک کرد.

وی ادامه داد: وزارت دفاع روسیه در این زمینه (با ارسال هواپیماهای ترابری) مشارکت کرد. 

 وزیر خارجه روسیه همچنین یادآورشدکه در شرایط کنونی به رسمیت شناختن دولت طالبان از سوی مسکو زودهنگام است. 

وی افزود: تصمیم مثبت در این مورد به رویدادهای افغانستان و اینکه طالبان چگونه به وعده های خود ازجمله در مورد تشکیل دولت فراگیر و مقابله موثر با تروریسم و قاچاق مواد مخدر عمل می کند، بستگی دارد. 

 رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: در این رابطه با بقیه کشورهای جهان هم رای هستیم که باید بتدریج به سوی حذف نام طالبان از فهرست تحریمی شورای امنیت حرکت کرد که به نوبه خود زمینه را برای به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان فراهم می کند. 

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی در مورد به رسمیت شناختن طالبان تصریح کرد: مسکو  در به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان به واقعیت ها توجه خواهد کرد.  

رییس جمهوری روسیه هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود یادآورشد که مسکو خواهان تصمیم منسجم و یک رای جامعه جهانی در این مساله (به رسمیت شناختن حکومت طالبان) در افغانستان است.  

 وی همچنین گفت که می خواهد روابط روسیه و افغانستان به بهترین شکل ممکن توسعه بیابد.  

ضمیر کابولوف نماینده رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز به تازگی با بیان این‌که مسکو حکومت طالبان را بطور یکجانبه به رسمیت نخواهد شناخت، اعلام کرد: روسیه در آینده پس از مشورت با اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان تصمیم گیری می کند.

به گزارش ایرنا، کابولوف روز چهارشنبه به ریانووستی گفت: من نمی توانم تشخیص بدهم که چه زمانی گروه طالبان اقدامات لازم را برای این‌که به رسمیت شناخته شود، انجام می دهد. 

دیپلمات ارشد روس توضیح داد که در این باره رییس جمهوری روسیه اعلام کرده است که مسکو در این مساله (به رسمیت شناختن دولت طالبان) بطور یکجانبه اقدام نخواهد کرد. 

کابولوف ادامه داد: ما در این مورد با اعضای شورای امنیت سازمان ملل مشورت خواهیم کرد و اگر این کشورها دیدگاه سازنده ای داشته باشند این مساله حل و فصل خواهد شد.

ارسال نظر