روایت رسانه انگلیسی از اختلاف درون اردوگاه غرب در مذاکرات وین

یک هفته‌نامه انگلیسی ضمن اشاره به ناکامی رویکردهای غرب در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، تصریح کرد که تنش‌ و اختلافات میان مذاکره‌کنندگان غربی وجود دارد که تاثیر منفی بر روند این مذاکرات گذاشته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای هفته‌نامه اسپکتِیتور در گزارشی، موضوع مذاکرات وین را یکی از ناکامی های غرب در عرصه سیاسی خارجی در سال 2021 دانست و نوشت: یکی از ناکامی های بزرگ غرب در سال ۲۰۲۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران رقم خورد و  با وجود اینکه سال 2021 به پایان رسیده، اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: حرفهای شماری از منابع دیپلماتیک در گروههای مختلف طی هفته‌های اخیر نشان می دهد که تنش ها و اختلافات میان مذاکره کنندگان غربی وجود دارد که بر روند مذاکرات تاثیر منفی گذاشته است.

این هفته‌نامه انگلیسی در ادامه ضمن اشاره به ترکیب تیم مذاکره‌کننده آمریکا تصریح کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، یک شخصیت و صدای حساس‌تر در اردوگاه آمریکا محسوب می شود اما به طور مداوم از سوی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به حاشیه کشیده شده. رابرت مالی توانسته نسخه خودش از مذاکرات را در زمان گزارش‌دهی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به طور ماهرانه‌ای ایجاد کند. در نتیجه میزان آشفتگی‌ها در این مذاکرات از دید کاخ سفید پنهان مانده و اینکه جو بایدن نیز به هر حال درگیر مسائل داخلی آمریکا است.

در این گزارش می خوانیم: همزمان با طولانی شدن روند مذاکرات، طرف ایرانی همچنان به حرکت در مسیر تقویت موضع خود ادامه داده و در سوی دیگر حالت و وضعیت دیپلمات‌های غربی آشفته شده است. این مسئله موجب رضایت طرف ایرانی نیز شده است.

اوضاع در میان مذاکره کنندگان انگلیس متفاوت از مذاکره کنندگان آمریکا بوده است. مذاکره‌کنندگان انگلیس منسجم تر هستند. به رغم یکسری اختلافات، موضع لندن در قبال مذاکره هسته ای  قوی‌تر و منسجم‌تر است.  این باعث شده تا انگلیس بیشتر از آمریکا همدرد اسرائیل شود. در نتیجه تل‌آویو در حال‌ هزینه کردن برای لابی با لندن است تا آمریکا به خودش بیاید و خود را این وضعیت نجات دهد.

این رسانه انگلیسی می افزاید: با این شرایط ، شاید باید این گونه نتیجه بگیریم که  سال ۲۰۲۲ ، سال‌ِ ایران باشد. ایران پیشتر با نزدیکی به چین و روسیه از لحاظ اقتصادی، توانسته تاثیر تحریم ها را کاهش دهد. در این مسیر مسئله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز مطرح است. امارات به رغم ائتلاف با اسرائیل، اکنون دومین مشتری بزرگ نفت ایران است تنها عربستانی ها هستند که همچنان به اتخاد مواضع سخت علیه ایران ادامه می‌دهند.

براساس گزارش این رسانه غربی، در این میان اسرائیلی‌ها نیز به لابی با آمریکا در مورد یک گزینه نظامی ادامه می دهند. حتی اگر آنها موفق هم شوند، تضمین اندکی وجود دارد که گزینه حمله عمل کند و کارساز باشد.

به گزارش ایرنا، هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها وین پس از سه روز وقفه، از امروز در حالی پیگیری می‌شود که گفت‌وگوها روی نحوه راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و تبیین معیارهای اندازه‌گیری اثربخشی اقدامات جبرانی ایالات متحده آمریکا در راستای احیای توافقات سال ۹۴ متمرکز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مذاکرات نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران تا ساعاتی دیگر در هتل کوبورگ از سرگرفته می شود. گفت‌وگوها به دلیل تعطیلات پایان سال نو میلادی از پنجشنبه هفته گذشته به صورت حضوری متوقف شد اما هیات‌ها به صورت غیررسمی در تماس بودند.

یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت که مذاکرات طی دو دور اخیر در فضای خوبی پیگیری شد، رویکرد تمام هیات‌ها جدی بود و همه با یکدیگر تعامل داشتند. این منبع مطلع افزود که مذاکره کنندگان گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای داشتند و با جدیت در تلاش‌ هستند تا اختلاف نظرها و به اصطلاح پرانتزها را کاهش دهند.

ارسال نظر