«رادیوم» را بخوریم یا بشنویم؟/ سوالات عجیبتان را اینجا مطرح کنید

این روزها فضای مجازی باعث شده تا اطلاعات ما نسبت به مسائل اطرافمان کم و مخدوش باشد، در این میان یک برنامه رادیویی به سوالات عجیب و غریب ما پاسخ علمی می دهد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس: این روزها در هیاهوی رسانه ها و فضای مجازی دیده شدن کار سختی است. حالا در کنار دیده شدن، شنیده شدن به مراتب دشوارتر شده است. اینکه برای رادیو برنامه بسازی و افرادی تو را بین این همه ویدئو و عکس انتخاب کنند تا بشنوند، یعنی کارت را درست انجام داده ای.

یکی از برنامه هایی که تلاش کرده تا مخاطبانش را به یک سفر جادویی ببرد و با آنها از ناشناخته های علم سخن بگوید، «رادیوم» است. این برنامه به سوالات عجیب و غریب شما در حوزه علم پاسخ می دهد.

در حقیقت برنامه «رادیوم» رادیو جوان از جمله برنامه‌های تحلیلی ـ علمی رادیو است که به مسائل مختلف جامعه با نگاه علمی توجه داشته و در یک گستردگی موضوعی به سوژه‌های مختلفی می‌پردازد که در پس همه آنها می‌توان آگاهی و روشن‌گری را ردیابی کرد. همان‌قدر که سرگرمی می‌تواند کارکرد وسایل ارتباط‌جمعی از جمله رادیو باشد، آگاهی نیز یک ضرورت و نیاز رسانه‌ای است.

 

**سوژه ها چگونه انتخاب می شوند؟

علی نوبخت، تهیه‌کننده «رادیوم» رادیو جوان در این باره به خبرنگار فارس گفت: برنامه رادیوم با نگاهی موشکافانه اما با زبانی خودمانی مسائل علمی و مسائل انسانی را رصد و واکاوی می‌کند که می‌توان آن را صدای آگاهی در رادیوجوان دانست. رادیوم برنامه‌ای‌ست که با هدف‌گذاری‌های من در برنامه سازی مطابقت دارد، از این رو چون می‌دانستم که در کنار گروه برنامه می‌توانم نتیجه خوبی از آن بگیرم، تهیه آن را عهده‌دار شدم.

تهیه‌کننده «رادیوم» با اشاره به اینکه این برنامه از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده است، تصریح کرد: این برنامه یک آیتم ورودی دارد که متناسب با موضوع برنامه است. همچنین آیتم دیگری هم در رادیوم داریم که به خود موضوع و اتفاق روز برنامه اشاره مستقیم دارد. بقیه زمان برنامه نیز به مرور خبرها و گفتگوی سیاوش صفاریان‌پور با کارشناس اختصاص دارد.

نوبخت درباره نحوه انتخاب موضوعاتی که در برنامه به آن پرداخته می شود، ادامه داد: موضوعات در  اتاق فکر برنامه و در مشورت با سردبیر و مدیرگروه انتخاب می‌شوند که در نهایت سعی می‌کنیم بهترین موضوع را از میان موضوعات مختلف برگزینیم تا بتوانیم با بهترین کارشناس‌ها گفتگوهای خوبی را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که مخاطبان رادیو جوان علاقه و گرایش بیشتری به دستاوردها و یافته‌های علمی دارند ادامه داد: حوزه علم در عین این‌که تخصصی است، اما از عمومیت هم برخوردار است و این برنامه نه‌تنها برای متخصصان که برای عموم شنوندگان خود می‌تواند جذاب باشد.  برنامه‌ای از جنس رادیوم می‌تواند جوانانی را که از فضای علم و دانش دور هستند به این حوزه علاقه‌مند کرده و در آنها برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر، ایجاد انگیزه کند. ما در رادیوم تلاش داریم تا سطح برنامه و نحوه پرداخت به موضوعات را ارتقاء دهیم.

**«رادیوم» برای شنیده شدن چه می کند؟

شایان بهلولی، دیگر تهیه‌کننده این برنامه، نگاه «رادیوم» را نگاهی جسورانه‌ به طرح و بیان سوژه‌های جذاب و مورد پسند مخاطب جوان در هر قسمت برنامه دانست و گفت: اعضای تیم رادیوم،  صاحب خلاقیت در فرم و الگوی اجرا هستند، از همین رو می‌توان گفت که شاید مهم‌ترین ویژگی رادیوم رادیوجوان، بیان جذّاب و ساده مفاهیم پیچیده علمی است که موجب می‌شود طیف بیشتری از مخاطبان و شنوندگان با سطح سواد مختلف، این برنامه را گوش کنند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که یک برنامه زنده را زنده نگه می‌دارد این است که بداند در روز چه اتفاقی در جامعه در حال رخ دادن است تا به آن واکنش نشان بدهد و در حد توان خود بگوید چه تدبیری باید برای آن اندیشیده شود.

تهیه‌کننده «رادیوم»  تاکید کرد: همچنین در برنامه‌های علمی باید مراقب باشیم که به فضای شبه علم و یا ضد علم ورود نکنیم بر همین اساس در «رادیوم» نیز تلاش می‌کنیم حرف‌های‌مان کاملا علمی و مستند باشد و از حضور کارشناسان معتبر در برنامه بهره‌مند شویم.

بهلولی، با اشاره به این‌که رادیوم می‌کوشد تا مخاطب خود را نسبت به چند و چون اتفاقات جامعه آگاه کند، افزود: سیاوش صفاریان‌پور مجری- کارشناس برنامه که با توجه به سابقه درخشان اجراهای تخصصی‌اش روند کلی برنامه را پیش می‌برد، و در این مدت که برنامه با اجرای وی به روی آنتن رفته، با اقبال خوبی روبه رو شده‌است. گزارش‌های ترکیبی و معرفی موضوع برنامه با نگاهی نو و بررسی مقاله‌ها، خبرهای خارجی و پژوهش‌های مختلف از بخش‌های «رادیوم» است که طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است.

**«رادیوم» را بشنویم یا بشکافیم؟

در همین رابطه سیاوش صفاریان پور مجری- کارشناس برنامه نیز درباره انتخاب برنامه می گوید: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تولید برنامه رادیویی و تلویزیونی، انتخاب اسم برنامه است. نتیجه جلساتی که میان برنامه‌سازان و مدیران شهری برگزار شد، انتخاب این نام بود. اسم «رادیوم» انتخاب درستی است. در واقع به نظر می‌رسد که ما برند جدیدی را با ورود «رادیوم» به رادیو اضافه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کلمه «رادیوم» نسبت نزدیکی با رادیو دارد. از طرفی «رادیوم» یکی از عناصر جدول تناوبی مندلیف با عدد اتمی ۸۸ است؛ رادیوجوان هم روی موج ۸۸ اف‌ام پخش می‌شود. این عنصر توسط ماری کوری کشف شد و در مقایسه با دیگر عناصر جدول مندلیف مدت زمان کمتری از کشف آن می‌گذرد. داستان کشف این عنصر که بخش مهمی از علم مدرن به حساب می‌آید برای ما بسیار جالب بود. تمام این موارد منجر به انتخاب اسم «رادیوم» شد.

صفاریان پور تاکید می کند: نکته‌ای که می‌تواند «رادیوم» را از دیگر برنامه‌ها متمایز کند، شیوه پرداختن آن به موضوعات است که پیوند مستقیمی با رسانه دارد. ما می‌دانیم که رادیو رسانه‌ای گرم است. مخاطبان رادیو جوان هم متفاوت از دیگر شبکه‌های رادیویی هستند. همچنین این نکته را هم می‌دانیم که رادیو در مقایسه با تلویزیون مخاطبان کمتری دارد؛ پس تمام تلاش ما این است که برنامه‌ای تولید کنیم تا متناسب با جذابیت‌های خاص شبکه رادیویی جوان باشد و از طرفی مناسب پخش در بازه زمانی ۱۱ شب؛ در عین حال مانند برنامه‌های علمی گذشته به‌روز بودن موضوعات و وفاداری به مفاهیم علمی اهمیت زیادی برای ما دارد. ما به دنبال زبان جدیدی برای ترویج علم هستیم که نمی‌دانم به خلق این زبان می‌رسیم یا نه؟ چالش اصلی من در «رادیوم» در مقایسه با دیگر برنامه‌های علمی که تولید کرده‌ام، مواجهه با مخاطب جوان است. این مخاطب باید دلیل کافی برای شنیدن ما را پیدا کند و این کار را برای ما سخت می‌کند.

 

**پاسخ علمی به سوالات عجیب!

کیانا فرهی نیز از جمله کارشناسانی است که در برنامه حضور دارد، او هر بار درباره یک موضوع تازه سخن می گوید و تاکید دارد که برای یافتن پاسخ سوالات به منابع علمی رجوع می شود، مثلا در یکی از گفت و گوهایش به آخرین وضعیت کشف داروی کرونا اشاره می کند و در این باره می گوید: در دنیای علم، چکیدۀ همۀ پژوهش‌ها با راستی آزمایی‌های مکرر به عموم مردم امکان استفاده کردن می‌دهد. به همین علت است که دستور العمل‌های دارویی در خصوص پدیده‌ای همانند کرونا مدام در حال تغییر است. همچنین برای بیماری ایدز و واکسن‌های گوناگون این اتفاقات رخ داده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن کرونا به بازار می‌آید گفت: واکسن زمانی که برای ۸ میلیارد انسان قابل استفاده و توزیع باشد به بازار می‌آید. در حال حاضر برای قضاوت زود است. اقتصاد درمان و داروها در بازار بورس که سهام‌های شرکت دارویی دارند، تحت تاثیر این اخبار جا به جا می‌شوند.

فرهی با تاکید بر اینکه ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، دو سلاح انسان‌ها برای مقابله با کروناست، بیان کرد: برای تقویت دستگاه ایمنی لازم است تا خواب کافی، فعالیت بدنی و تغذیه متناسب داشته باشیم. همچنین در فرهنگ غذایی ما حبوبات پخته و استفاده از سبزی خوردن وجود دارد که بسیار مفید است. این امر به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

وی در پایان دربارۀ عجایب هفتگانۀ دنیای پزشکی تصریح کرد: ابن سینا در خصوص آناتومی گام‌های بسیار مهمی برداشت. پنی سیلین را الکساندر فیلیمینگ و رادیوم را ماری کوری کشف کرد که بعدها به پزشکی کمک شایانی کرد. هاریسون در طب داخلی بسیار پیشگام بود، مندل در طب عفونی بسیار پیشرو بوده‌اند.

 

این برنامه رادیویی را سیاوش صفاریان پور اجرا می‌کند و تهیه کنندۀ این برنامه شایان بهلولی و سردبیر محتوایی برنامه احسان مهرجوست.

برنامه «رادیوم» کاری از گروه جوان و دانش به تهیه‌کنندگی علی نوبخت و شایان بهلولی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح به مدت یک ساعت روی آنتن رادیو جوان می‌رود.برنامه‌های رادیو جوان روی موج اف ام ردیف ۸۸ مگاهرتز پخش می‌شوند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر