نقش کتاب و کتاب‌خوانی در داشتن جامعه‌ای پویا چیست؟

انس با کتاب یک ضرورت و نیاز مهم فردی و جمعی است؛ اما به راستی نقش کتاب و کتاب‌خوانی در داشتن جامعه‌ای پویا چیست

به گزارش تیتر عاشورا :اهمیت به مقوله کتاب می‌تواند فرد و جامعه را از حصارهای پیرامون خود رها کند و نشاط و پویایی اجتماعی را به ارمغان آورد.

به همین دلیل یکی از ملاک‌های رشد فکر و سطح بلوغ یک جامعه انس با کتاب و تأثیرپذیری از این یار مهربان است.

کتاب‌خوانی به‌عنوان یک ضرورت در جامعه ما جای توجه بیشتر از سوی مسئولان و مدیران ارشد استان و شهرستان‌ها را باقی گذاشته است. به همین دلیل شایسته است تا مدیران استان با برنامه‌ریزی‌های بهتر و تشکیل جلسات ویژه جهت فرهنگ‌سازی مطالعه اقدام کنند.

سعید دهقانلو در این زمینه اظهار داشت: به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده، امسال آیین گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در استان سمنان با حال و هوایی متفاوت نسبت به سال گذشته برگزار شد که عمده این برنامه‌ها در فضای مجازی بود.

وی درباره تعداد اعضای کتابخانه‌های استان سمنان گفت: بیش از 57 هزار نفر از جمعیت 702 هزارنفری استان، سمنان عضو 72 کتابخانه‌های عمومی در این استان هستند

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان نیز گفت: بیش از یک‌میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است که به ازای هر نفر، یک و نیم نسخه کتاب وجود دارد.

دهقانلو به اهدای کتاب از سوی مردم استان نیز اشاره و عنوان کرد: 115 هزار نسخه کتاب از یک سال گذشته تاکنون از سوی مردم سراسر استان به کتابخانه‌های عمومی اهداشده که از این تعداد 27 هزار نسخه در کتابخانه‌های عمومی و مابقی در دستگاه‌های اجرایی استان توزیع‌شده است.

توجه به کتاب‌خوانی از سویی و اهدا کتاب از سوی دیگر، حقیقت زنده یک جامعه را به تصویر می‌کشد و این نکته را یادآور می‌شود که کتاب‌خوانی اولویت اساسی برای مردم و مسئولان و اقشار مختلفی است که جامعه آباد و مدینه فاضله را به‌عنوان هدفی مهم دنبال می‌کنند.


 

ارسال نظر