لازمه رشد جوامع بشری تبعیت از سیره نبوی است

حجت‌الاسلام مطهری گفت: لازمه رشد، ترقی و تکامل جوامع بشری، تبعیت و پیروی از سیره و رفتار نبوی است.

به گزارش  تیتر عاشورا به نقل ازخبرگزاری «حوزه» در مازندران، حجت‌الاسلام سید حمید مطهری در جمع طلاب و مبلغان مدرسه علمیه خواهران امام حسین(ع) چالوس، اظهار داشت: تبعیت از پیامبر اکرم(ص) واجب بوده و در چندین آیه از قرآن کریم در کنار اطاعت از خداوند قرار گرفته که این امر بیانگر آن است که حضرت رسول‌الله(ص) برای هدایت و سعادت انسان‌ها از طرف خالق هستی مبعوث شدند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در تکامل، ترقی، محبوب شدن نزد خداوند و مغفرت، پیروی از رفتار، گفتار و سیره رسول اکرم(ص) و سایر انبیاء الهی است که علت جنگ، ناامنی و مشکلات در جوامع انسانی، عدم این شناخت‌ها و تبعیت نکردن و دور شدن از اوامر الهی و سیره اهل بیت(ع) است.

این محقق حوزوی تصریح کرد: تبعیت کردن دیگری نیز در قرآن کریم آمده که اطاعت از خطوات شیطان بوده و مذموم شمرده‌ شده است که انسان را به‌ یک‌باره گول نمی‌زند، بلکه گام‌به‌گام و آرام‌آرام قدم برمی‌دارد تا آن‌ها را در دام خود بکشاند و نتیجه این پیروی و تسلیم شدن در برابر هوی و هوس نفسانی، گمراه شدن را به همراه دارد و امام سجاد(ع) گله، شکوه و شکایت به خدای متعال از این دشمن سرسخت(هوی و هوس) دارد.

وی اظهار کرد: خداوند منان، رسول اکرم(ص) را رحمت للعالمین معرفی کرده و در قرآن به جانش قسم‌ خورده است؛ همچنین در خطاب قرار دادن حضرت برخلاف سایر انبیاء، بدون ذکر نام ایشان، از عنوان «عبد ما» استفاده می‌کنند که این نشان از جایگاه و شخصیت  والای پیامبر اکرم (ص) دارد.

حجت الاسلام مطهری خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که موجب تبدیل‌شدن عصر جاهلی عرب به جامعه و تمدن شد، رفتارهای ملایم پیغمبر اکرم(ص) بوده است که حتی در برابر رفتارها و برخوردهای ناشایست دشمنان هم لیّن و مهربان بودند.   

 

ارسال نظر