کشوری که از «اره استخوان‌بر» سوءاستفاده می‌کند، نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد

نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص همکاری‌های احتمالی هسته‌ای بین عربستان سعودی و آمریکا گفت نمی‌توان به کشوری که با اره استخوان‌بر قابل اعتماد نیست، قابلیت تولید سلاح هسته‌ای داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی احتمال توافق همکاری‌های هسته‌ای بین ایالات متحده و رژیم سعودی پرداخت و قابل اعتماد بودن سعودی‌ها برای در دست داشتن فن‌آوری هسته‌ای را مورد تردید دانست.

این روزنامه آمریکایی به این اشاره کرده که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در حال مذاکراتی با وزارت انرژی و وزارت خارجه آمریکا بوده تا ریاض بتواند طراحی‌های مربوط به چند نیروگاه هسته‌ای را از واشنگتن به ارزش 80 میلیارد دلار دریافت کند. نکته مهم در این میان این است که سعودی‌ها می‌خواهند سوخت هسته‌ای این نیروگاه‌ها را خود تولید کنند.

این روزنامه به سراغ یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا رفته و نظر او را در این خصوص جویا شده استو «برد شرمن»، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیاست که از سال 1997 نمایندگی کنگره را دارد.

عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفته: «هواپیما فروختن به عربستان سعودی یک حرف است و سلاح فروختن یا فروختن قابلیت تولید آن به آنها حرفی دیگر.»

وی افزوده است: «کشوری که با داشتن اره استخوان‌بر قابل اعتماد نیست، نمی‌تواند برای داشتن سلاح هسته‌ای مورد اعتماد قرار گیرد.»

اشاره شرمن به ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد ولی‌عهد عربستان سعودی است که پس از مرگ، بدنش با اره استخوان‌بر تکه‌تکه شد. روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده که ارزیابی سیا این است که آمر قتل خاشقچی شخص ولی‌عهد بوده است. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس نیز خبر واشنگتن‌پست از ارزیابی سیا را تائید کرده‌اند اما رئیس‌جمهور آمریکا به ادامه اتحاد با سعودی‌ها اصرار دارد.

برد شرمن از جمله قانون‌گذاران آمریکایی است که معتقد است قانون باید در جهت تحدید همکاری هسته‌ای با عربستان سعودی تغییر کند و این راهی برای تنبیه ریاض است.

«ویلیام توبی»، یک مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بوش نیز به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته که «ما تاکنون در خصوص توافق همکاری هسته‌ای با کشوری که به خروج از ان‌پی‌تی، ولو به صورت مشروط، تهدید می‌کند فکر هم نکرده‌ایم چه رسد به آنکه به چنین تصمیمی رسیده باشیم.»

وزارت انرژی دولت آمریکا اطلاعات را در خصوص پیشرفت مذاکره با مقامات سعودی در خصوص همکاری هسته‌ای روزآمد نکرده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر