لشکر «بن زاید» اردن چه مأموریت‌هایی را دنبال خواهد کرد؟

نام‌گذاری لشکری در اردن به نام ولی‌عهد ابوظبی همزمان با سفر دو روز پیش وی به امان پایتخت این کشور، سوالاتی را درباره مأموریت‌های این نیروی نظامی در آینده مطرح ساخته است.

به گزارش عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی دو روز پیش به اردن سفر کرده و مورد استقبال گرم «عبدالله دوم» شاه این کشور قرار گرفت و وی مدال الحسین به عنوان عالی‌ترین نشان غیرنظامی اردن را به بن زاید اهدا کرد.

عبدالله دوم و بن زاید همچنین در مراسمی در کاخ الحسینیه که به مناسبت نام‌گذاری نیروهای واکنش سریع اردن به نام لشکرِ «بن زاید» شرکت کردند امری که سوالاتی را درباره نقش این لشکر به خصوص پس از گرم‌تر شدن روابط بین اردن و امارات و آب شدن یخ روابط دو کشور مطرح می‌سازد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در مقاله‌ای به اهداف و مأموریت‌های این لشکر واکنش سریع دارای قابلیت و آمادگی بالا که نام بن زاید نیز بر آن نهاده شده است، پرداخت و نوشت که ارتش و موسسات نظامی در اغلب موارد خارج از تعارفات دیپلماتیک قرار دارند.

این روزنامه افزود که به نظر می‌رسد که یمن در این مرحله گزینه‌ای برای مشارکت نیروهای واکنش سریع اردن نباشد چرا که امان از ابتدا بر دور ماندن از این جنگ تأکید کرده است اما احتمال مشارکت این نیروها در لیبی وجود دارد به خصوص اینکه اردن آشکارا از امارات و نقش ژنرال «خلیفه حفتر» حمایت می‌کند.

آیا اردن پس از مداخله برای براندازی قذافی، به نفع حفتر وارد نبرد لیبی می‌شود؟

از زمان آغاز بحران در لیبی، اردن به طور عملی مداخله در لیبی را تجربه کرده است، امری که منابع مختلف اردنی آن را تأیید کرده‌اند و در ابتدای بحران لیبی «ناصر جوده» وزیر خارجه وقت اردن اعلام کرد که شش تن از خلبانان نیروی هوایی اردن در قالب نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۱ وارد یک کشور عربی آفریقایی شدند. برخی منابع اردنی نیز تأکید کردند که نیروهای اردنی در جنگ ناتو در لیبی به رهبری آمریکا برای براندازی سرهنگ «معمر القذافی»، نقش زیادی را ایفا کردند و نیروهای اردنی ایفای نقش نیروهای زمینی برای آزادسازی طرابلس پایتخت لیبی را بر عهده داشتند و وارد پایگاه العزیزیه، مقر قذافی، شدند.

طبق این گزارش، روزنامه «گاردین» انگلیس در سال ۲۰۱۶ نیز سند لو رفته از کنگره آمریکا درباره دیدار عبدالله دوم با تعدادی از اعضای پارلمان آمریکا را فاش کرد و نوشت که اردن از سال ۲۰۱۶ نیروهای ویژه خود را برای جنگ علیه داعش و ممانعت از سیطره عناصر داعش بر چاه‌های نفتی وارد کرده است و شاه اردن نیز گفته بود که نیروهای این کشور در کنار نیروهای انگلیسی (SAS) در خاک لیبی حضور دارند و این کار به درخواست انگلیس حضور گرفته است زیرا نیروهای اردنی به زبان عربی نزدیک به لهجه بدوی لیبی تکلم می‌کنند.

رأی‌الیوم همچنین به روابط حسنه بین اردن و ژنرال خلیفه حفتر و سفرهای مستمر هیأت‌های اردنی به لیبی اشاره کرد و نوشت که در کنفرانس اخیر پالرمو ایتالیا نیز حفتر اگرچه در این کنفرانس شرکت نکرد اما در نشست حاشیه‌ای این کنفرانس که بدون حضور ترکیه و قطر برگزار شد، شرکت کرد و این کنفرانس نیز در واقع در راستای تقویت برنامه‌های بن زاید مبنی بر حاشیه‌ راندن اسلام‌گراها و ترکیه و قطر بود.

ائتلاف جدید امارات و اردن به دور از عربستان

رأی‌الیوم همچنین نام‌گذاری لشکر بن زاید را حاکی از آن دانست که اردن می‌خواهد نشان دهد با بن زاید وارد یک ائتلاف حقیقی شده است به خصوص اینکه ولی‌عهد ابوظبی پیش از این در حق امان جفا کرده و در کنفرانس مکه و پیش از آن اجلاس عربی در بحرالمیت و دیگر مناسبت‌های مرتبط با اردن حضور پیدا نکرده بود و به نظر می‌رسد که این امر ترسیمی جدید از روابط بین امارات و اردن در چارچوب طرحی است که بن زاید به دور از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به دنبال افشای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی آن را آغاز کرده است.

به نوشته این روزنامه بحران خاشقچی باعث شد که امارات و عربستان از مواضع خود در جنگ یمن پایین بیایند همچنانکه «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز از آغاز گفت‌وگوهای یمن تحت نظارت سازمان ملل در اوایل دسامبر خبر داده است و اگرچه ورود لشگر بن زاید اردن در یمن پیش‌بینی نمی‌شود اما در مرحله انتقال از جنگ به مذاکرات، مداخله این نیروها بعید نیست و البته بر این مسئله نیز باید تأکید کرد که هزینه جنگ در یمن برای اردنی‌ها بسیار بالاتر از تمامی نبردها و جنگ‌هایی خواهد بود که در قبال نیروهای بین‌المللی در آن شرکت کرده است.

انتهای پیام/م

 

 

 

ارسال نظر