مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

انتظار ایران، مسوولیت‌پذیری اروپا در حمایت‌ از پناهندگان است

انتظار ایران، مسوولیت‌پذیری اروپا در حمایت‌ از پناهندگان است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران این است کشورهای اروپایی و جوامع بین المللی چون سازمان ملل متحد در تقسیم منابع مالی و حمایت‌های همه جانبه از پناهندگان مسوولیت‌پذیر باشند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، مهدی محمودی در دیدار «پاسی تومینن» مدیر کل خدمات کنسولی وزارت خارجه فنلاند، «کری کاهیلوتو» سفیر فنلاند در ایران و هیات همراه، با اشاره به میزبانی بیش از چهار دهه‌ای دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات به پناهندگان گفت: ایران همواره یکی از حامیان اصلی پناهندگان و آوارگان بوده و با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های  ناعادلانه  بدون هیچگونه تبعیضی، به خیل عظیمی از پناهندگان و مهاجرین خارجی خدمات ارزشمند مختلفی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، درمان و سلامت، معیشت، حرفه‌آموزی و اشتغال ارائه کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی از کشورها پناهندگان را در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها اسکان داده است، افزود: ایران به‌رغم کمک‌های کم و ناچیز جوامع بین المللی توانسته است شرایط زندگی مناسبی برای پناهندگان  در کنار ایرانیان در سراسر کشور فراهم کند.

محمودی ادامه داد: بدون شک رسیدگی به مشکلات پناهندگان مسوولیتی خطیر و بین‌المللی است و مسوولیت‌پذیری کشورهای اروپایی و جوامع بین المللی مانند سازمان ملل متحد و کشور فنلاند در تقسیم منابع مالی و حمایت‌های همه جانبه از پناهندگان، نیز مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: به‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در میزبانی از پناهندگان پیشرو بوده است، لیکن به لحاظ حجم بالای پناهندگان فعلی و همچنین اتباع خارجی غیرمجاز در کشور و تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در این شرایط، توانایی و ظرفیت پذیرایی از آوارگان جدید وجود ندارد بنابراین با توجه به تحولات اخیر افغانستان و برای مقابله با هجمه‌های احتمالی آوارگان به کشور و جلوگیری از ورود آنها به کشورهای اروپایی از جمله کشور فنلاند انتظار می‌رود در این زمینه به صورت جدی ورود کرده و نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز اقدام و حمایت لازم را مبذول کند.

«پاسی تومینن» مدیر کل خدمات کنسولی وزارت خارجه فنلاند هم در این نشست با تشکر و قدردانی از خدمت رسانی جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان بخصوص آوارگان و پناهجویان کشور افغانستان سریع‌تر حل شود.

وی ادامه داد: درباره مسائل و مشکلات مردم افغانستان، تلاش می‌کنیم که شرایط مساعدی در این کشور فراهم شود تا بتوانند به ثبات نسبی رسیده و مردم زندگی عادی خود را  داشته باشند.

تومینن خاطرنشان کرد: ما علاقمندیم که بتوانیم‌ برای رفع مشکلات و معضلات پناهندگان با کشور جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

«کری کاهیلوتو» سفیر کشور فنلاند در تهران هم درباره مساعدت و حمایت‌های مالی کشور خود به جمهوری اسلامی ایران برای برطرف کردن مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان قول همکاری داد.

ارسال نظر