جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت/ اختلاف نظر بر سر کارت اعتباری یا کالابرگ

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت برای حمایت معیشتی از مردم را تشریح کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،محمدرضا میرتاج‌الدینی  در خصوص راهکارهای دولت برای جبران حذف ارز ترجیحی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مستقیم و جبرانی برای مردم در نظر خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه پنهان، حذف واسطه‌ها و اختصاص این یارانه به مردم است.

وی اظهار داشت: دولت سناریوهای مختلفی برای کمک به مردم دارد، در گام اول میزان هزینه مردم برای تامین کالاهای اساسی به صورت کارشناسی محاسبه شده و  میانگین هزینه‌ها تعیین می‌شود.

رییس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق ادامه داد: سناریوی اول این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد و پس از اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شد، کارت‌های یارانه‌ای یا کالابرگ به سرپرست خانوارها اختصاص می یابد.

میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: در این سناریو دولت ۲۵ قلم از کالاهای مایحتاج عمومی و ضروری زندگی خانوار را تعیین می‌کند و اعتباری  را به صورت ماهانه در کارت یارانه سرپرست خانواده شارژ می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند این کالاها را از فروشگاه‌های دارای کارت خوان با قیمت‌هایی که دولت اعلام خواهد کرد، خریداری کنند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: این فروشگاه‌ها نیز برای مراجعه بیشتر مردم رقابت می‌کنند و فروشگاه‌هایی که تخفیف بیشتری بدهند از سوی دولت به مردم معرفی خواهند شد. این اقدام  موجب می‌شود، برای کاهش قیمت‌ها بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد شود. مردم به راحتی خواهند توانست کالاها را با قیمت مصوب دولت تهیه کنند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در این ساز و کار مردم اختیار دارند که از اعتبار این کارت برای خرید هر کالایی که می‌خواهند استفاده کنند.

وی در توضیح سناریو اعطای کالابرگ به مردم گفت: در این سناریو از طریق کالابرگ یا کارت اعتباری دقیقا مشخص می‌شود که مردم ماهانه چند کیلو مرغ و چه مقدار روغن و سایر کالاها را می‌توانند، خریداری کنند.

ارسال نظر