زن‌کُشی در آمریکا به روایت آمار، ارقام و شاهدان عینی

دولتمردان آمریکایی که کارنامه‌شان پُر است از کشتار بدون دلیل مردان و زنان این کشور، می‌گویند از مرگ یک دختر ایرانی نگران شده‌اند. آنها همزمان با ریختن بنزین روی آتش فتنه در کشورمان، موجب ریختن خون برخی هموطنان‌مان شدند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس،: در جریان اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در کشورمان، مجددا و برای چندمین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، فرصتی برای دشمنان و فرصت‌طلبان ایجاد شد تا خود را در بین معترضان جای دهند و برای آینده ایران و ایرانی به اصطلاح دل بسوزانند. دشمنان قسم‌خورده‌ای که در چهار دهه گذشته ویترینی از دشمنی‌ها علیه این مرز و بوم را به نمایش گذاشتند در جریان فوت یک بانوی ایرانی، اول دست به تهییج افکار عمومی برای دامن زدن به خرابکاری و اغتشاش زدند و بعد هم لیست جدیدی از تحریم‌ها را علیه نهادهای کشورمان اعمال کردند. توجیه تحریم‌های تازه دشمنان ایرانی به سرکردگی آمریکا، عبارتی بود که ادای حروف آن چندان برای مقامات کاخ سفید، آسان و آشنا نیست؛ «حقوق بشر»!

رئیس‌جمهور کشورمان هم در گفت‌وگوی مردمی پنج‌شنبه با دقت به این موضوع اشاره کرد؛ « نکته حائز اهمیت آن است که ببینیم چه کسانی امروز به اغتشاش دامن می‌زنند؟ کشوری که دولتش کودکان بومی آنجا را زنده‌ به گور کرده، امروز مدافع حقوق بشر شده و مردم را به ایجاد اغتشاش در خیابان‌ها دعوت می‌کند. کشوری که در ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس‌اش کشته شده‌اند، هیچ فردی ولو در حد یک کارشناس هم دلیل تضییع حقوق این زنان و چرایی کشته شدن آنها را بررسی نمی‌کند!»

وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۳۱ شهریور ماه پلیس امنیت اخلاقی ایران را به بهانه «خشونت علیه زنان» متهم و این نهاد را به لیست بلند تحریم‌های ضدایرانی اضافه کرده است. بِماند که وزارت خزانه‌داری آمریکا هیچ ادله و سندی در بیانیه خود مبنی بر استفاده از خشونت پلیس ایران ارائه نکرده، اساسا موعظه و نقد نسبت به یک رویکرد زمانی قابل قبول است که گوینده خود از آن بر حذر باشد. تاریخ آمریکا مخصوصا در یک دهه اخیر سراسر پُر شده از لکه‌های سیاه خشونت علیه زنان، این موضوع در قضیه شلیک مستقیم و البته بدون دلیل (یعنی بدون حکم قضایی) علیه زنان این کشور بیشتر از سایر پرونده‌ها به چشم می‌خورد.

داده‌های آماری چه می‌گویند؟

این ادعایی نیست که تنها محدود به یک برداشت تقریبی و یا یک گمانه‌زنی باشد، بلکه داده‌های آماری منتشر شده در سایت‌های آمریکایی گواه بی‌اعتنایی مطلق واشنگتن به مقوله حقوق بشر و از قضا حقوق زنان است.

از کارنامه رفتار خشونت‌آمیز آمریکا در نقض حقوق شهروندان سایر کشورها در دوران جنگ و اشغالگری که بگذریم (خود بحث مفصل و طولانی است که بارها در همین صفحه درباره آن خواندید)، پلیس آمریکا حتی مردم خود را از یک رفتار عادی محروم کرده است. تارنمای «استاتیستا» متصدی انتشار اطلاعات آماری و مقایسه‌ای در آمریکا، هفته گذشته آمار جامعی از تلفات ناشی از شلیک مستقیم پلیس آمریکا منتشر کرد. در ابتدای این گزارش آمده: «متاسفانه، آمار سالانه شلیک مرگبار مستقیم پلیس در آمریکا رو به افزایش است. تنها تا ۸ سپتامبر سال جاری میلادی (نهمین ماه) ۷۳۰ غیرنظامی به‌واسطه گلوله مستقیم پلیس جان باختند. این آمار در تمام ماه‌های سال ۲۰۲۱، ۱۰۵۵ نفر و در مجموع ماه‌های مربوط به سال ۲۰۲۰، ۱۰۲۰ نفر گزارش شده است.» نکته قابل توجه در این آمار این که کشتار پلیس آمریکا تنها محدود به یک نژاد خاص نمی‌شود و همه مردم آمریکا با توجه به نسبتی که در جامعه تشکیل می‌دهند در تیررس هفت‌تیرهای پلیس این کشور قرار دارند. مثلا در سال گذشته، ۳۰۲ کشته مربوط به سفیدپوستان، ۷۱ کشته منسوب به سیاه‌پوستان و ۲۸ مورد مربوط به اسپانیایی‌تبارها بوده است.

قتل‌های بی‌دلیل و تبرئه‌های با دلیل!

این آمار، ابعاد گسترده‌تری از خشونت پلیس آمریکا را نشان می‌دهد، تا آنجا که از میان هر سه مورد قتلی که از سوی نیروهای پلیس انجام شده، فقط یک موقعیت مربوط به جرائم خشونت‌آمیز بوده است. دو سوم باقی‌مانده کشتارهای بی‌دلیل در موقعیت‌هایی مانند بازرسی خیابانی، مشکلات اختلال روانی و جرائم غیر خشونت‌آمیزرخ داده است. دردناک‌تر، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، حدود ۹۸ درصد از موارد قتلی که پلیس آمریکا مرتکب آن شده، به محکومیت مأمور خاطی منتهی نشده است. به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل تبرئه این پلیس‌های قاتل، باز می‌گردد به مبحث قدیمی «نژاد‌پرستی» در این کشور.

زن کشی!

اما اجازه دهید تا کارنامه برخورد پلیس آمریکا به طور خاص با زنان را هم مورد بررسی قرار دهیم. به گزارش واشنگتن پست، از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از پنج هزار و ۶۰۰ شهروند این کشور به‌واسطه وحشی‌گری پلیس جان باختند که بیش از ۲۵۰ مورد از تلفات را زنان تشکیل می‌دهند؛ در میان این اسامی، مادران و همسران و کنش‌گران فعال و تاثیرگذار اجتماعی دیده می‌شود.

مثلا «برونا تیلور» یک زن ۲۶ ساله آفریقایی-آمریکایی، در ۱۳ مارس ۲۰۲۰ در آپارتمان خود در ایالت کنتاکی، در شرایطی که دست‌کم هفت افسر پلیس به آپارتمان او هجوم می‌آورند، به ضرب ۶ گلوله جان خود را از دست می‌دهد. به گفته دوست تیلور که در زمان یورش در خانه بوده، هفت افسر در جریان بازرسی منزل وارد خانه او می‌شوند، آنها حتی اجازه تیراندازی هم نداشتند اما بیش از ۳۰ گلوله شلیک می‌کنند. تنها اقدام پلیس آمریکا، اخراج یکی از افسران پلیس بود. «کرینشاو» یکی از عناصر فرماندهی پلیس شهر لوئیزویل معترف به شرایط نگران‌کننده در آمریکا گفت: «متاسفانه شرایطی به‌وجود نیامده که نسبت بهبود اوضاع و کاهش خشونت علیه زنان و این‌گونه مرگ‌ها امیدوار باشیم».

شلیک به زن باردار

اما شاید آخرین مورد از رفتار غیرانسانی با یک زن را پلیس‌های آمریکا چهار ماه پیش در یکی از خیابان‌های پُر رفت‌وآمد شهر کانزاس ایالت میسوری رقم زدند. جایی که زن باردار آمریکایی در حالی که انتظار نوزاد خود را می‌کشید به ضرب گلوله‌های بی‌امان آمریکایی جان سپرد. ناظران این اتفاق تلخ می‌گویند که «لئونا هِیل» مادر ۲۶ ساله اهل ایالت میسوری به ضرب پنج گلوله در حالی که پشت فرمان اتوموبیل خود بوده، جان خود را از دست داده است. پلیس در توجیه اقدام خود در قتل یک زن بی‌گناه گفت: «به او اخطار توقف دادیم و تصور کردیم که او قصد دارد تا تیراندازی کند، به همین دلیل به او شلیک کردیم.»

کشته شدن انسان‌های بی‌گناه به خاطر تصور و خیال باطل! سرگذشت غم‌انگیز زنان، مردان، سفیدپوستان و سیاه‌پوستانی که روزانه گلوله‌ای بی‌هوا حق حیات را از آنها می‌گیرد؛ و حالا جالب‌تر آنکه این قُماش نگران وضعیت حقوق بشر در ایران هستند! اگر آمریکا واقعا نگران حقوق ایرانی‌ها است بهتر است ابتدا اقدام به لغو تحریم داروی بیماران خاص و پانسمان‌ بیماران پروانه‌ای کند و بعد به نگرانی‌های دیگرش بپردازد!

پایان پیام/ ت 17

 

ارسال نظر